نمایندگان طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را با اصل ۱۱۵ را تطبیق دهند

یک کارشناس حقوق اساسی با تاکید براینکه قانون اساسی در زمینه انتخابات ضعف ندارد از نمایندگان خواست در بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اصل ۱۱۵ قانون اساسی را مد نظر قرار دهند.«حسین محمدنبی» در گفت‌و گو با ایرنا، بخشی از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را مغایر با قانون اساسی عنوان کرد […]

یک کارشناس حقوق اساسی با تاکید براینکه قانون اساسی در زمینه انتخابات ضعف ندارد از نمایندگان خواست در بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اصل ۱۱۵ قانون اساسی را مد نظر قرار دهند.«حسین محمدنبی» در گفت‌و گو با ایرنا، بخشی از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را مغایر با قانون اساسی عنوان کرد و گفت نمایندگان باید این طرح را با اصل ۱۱۵ قانون اساسی تطبیق دهند.

طبق اصل ۱۱۵ قانون اساسی، رییس جمهوری باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایطی چون ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور هستند انتخاب شود.این حقوقدان ادامه داد: نمایندگان در این طرح برای نامزدهای ریاست جمهوری سابقه اجرایی در نظر گرفته‌اند در حالی که امکان ندارد کسی مدیر باشد اما سابقه اجرایی نداشته باشد. این موضوع نقض غرض است و این بخش از طرح می‌خواهد به قانون اساسی ایراد بگیرد.

محمد نبی با اشاره به محدود کردن سن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرط سنی برای نامزدهای ریاست جمهوری حتی در کشورهای پیشرفته وجود ندارد و سن روسای جمهوری در برخی کشورها حتی گاهی تا ۸۰ سال هم می‌رسد. در برخی ارگان‌های نظام جمهوری اسلامی مدیران توانمندی داریم که بیش از ۷۰سال سن دارند و به‌خوبی مشغول فعالیت هستند. نمی‌توان گفت کسی که ۶۹ سال را رد کرده نمی‌تواند رییس جمهوری شود. وقتی سلامتی و توانایی جسمی در طرح اشاره شد، لحاظ کردن محدودیت سنی شایسته نیست.

وی با بیان اینکه آزمون تخصصی، محدودیت سنی نامزدها و همه و همه نقش احزاب را پررنگ می‌کند، اظهار داشت: در کشور ما احزاب از اهمیتی که باید برخوردار نیستند. در کشور همسایه ما ترکیه ۱۰ تا ۱۲ حزب وجود دارد و بین آنها رای گیری می‌شود. در برخی دیگر از کشورها مانند آمریکا و کانادا ۲ یا ۴ حزب نامزد مورد نظر خود را معرفی می‌کنند. ما به دلیل اهمیت نداشتن نقش احزاب در انتخابات ریاست جمهوری نباید به گونه‌ای عمل کنیم که بخواهیم چوب و خط کش بیندازیم که اگر کسی ۶۹ را رد کرد حق ثبت نام ندارد.

محمدنبی با اشاره به بند دیگری از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در این طرح آورده شده که یک استاندار، وزیر و رییس قوه می‌تواند ثبت نام کند. پرسش اینجاست چرا یک هنرمند، کارمند، سفیر و یک نویسنده نمی‌تواند ثبت نام کند؟ اگر او قابلیت لازم را برای رییس جمهور شدن داشته باشد، چرا باید منعی ایجاد کرد؟ چرا در طرح اصلاحیه تاکید شده نامزد ریاست جمهوری باید حتما باید وزیر یا استاندار باشد درحالی که در کشورهای مختلف هنرمندان و نویسنده‌های معروف هم رییس جمهوری شدند.این حقوقدان با تاکید بر توجه جدی به اصل ۱۱۵ قانون اساسی، گفت: این طرح با روح قانون اساسی مغایرت دارد. اینکه بخواهیم خط کش بگذاریم و بگوییم اگر فردی به ۷۰ سال رسیده نمی‌تواند ثبت نام کند؛ این درست نیست. نمایندگان باید در طرح قید موضوعاتی چون فسادها، ‌چالش‌ها، رفاه مردم را مدنظر قرار می‌دادند و برای این موضوعات اساسی برنامه‌ داشته باشند.

قانون اساسی در زمینه انتخابات ضعفی ندارد

محمدنبی افزود: نمی‌توانیم بگوییم شرایط کسی که نامزد ریاست جمهوری می‌شود، خارج از قانون اساسی باشد. باید جلوی مواردی که قرار است به قانون اساسی اضافه شود را گرفت.این دیپلمات پیشین داشتن مدرک تحصیلی برای نامزد ریاست جمهوری را قاعده طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: راجع به محدودیت سنی، شاید برای کمتر از ۴۰ سال آقایان تحفظاتی (شروطی) داشته باشند اما باید توجه داشته باشند مصلحت جامعه در چیست.

محمدنبی گفت: قانون اساسی در زمینه انتخابات ضعفی ندارد و همه موارد را قید کرده است اما لحاظ کردن محدودیت سنی در قانون انتخابات و دارا بودن حرفه خاص معنا ندارد. این موارد کج‌سلیقگی است که در جامعه سوء تفاهم ایجاد می‌کند.این حقوقدان با اشاره به گستردگی تعریف رجل سیاسی در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: برای رجل سیاسی تعاریفی مدنظر قرار دادند که معتقدم در این فاصله کوتاه، ساده انگارانه است که بگوییم صد در صد آن اعمال می‌شود. خط کش نکشیم و بیاییم مقایسه تطبیقی با دیگر کشورها انجام دهیم.

وی با بیان اینکه وضعیت تغییرات در دنیا لحظه به لحظه است، ادامه داد: اگر متخصص کامپیوتر و آی تی نامزد ریاست جمهوری شد باید او را رد کرد! چرا؟ چون استاندار یا وزیر نیست؟ او هم می‌تواند رجل سیاسی باشد اگر بخواهیم رجل سیاسی را فقط همین یک کلمه را تعریف کنیم یک متخصص آی تی هم می‌تواند رجل سیاسی باشد. مثلا یک اقتصاددان بزرگی می‌تواند رییس جمهوری یک مملکت ‌شود و الزامی نیست که استاندار یا وزیر باشد.محمدنبی ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس این طرح را در همان خانه ملت اصلاح کنند تا در این وضعیت فعلی و نزدیک به انتخابات، نگرانی در جامعه ایجاد نکنند.