تندروهای داخلی در برابر برجام، همصدا با ترامپ و نتانیاهو شده‌اند

سیاست‌های دستگاه دیپلماسی ایران در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای آمریکا را به انزوا کشانده که دنیا شاهد شکست دولت ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل بود. با این وجود،‌ برخی جناح‌های داخلی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایشان از حمله به برجام و دستگاه دیپلماسی کشور، دست بر نمی‌دارند. هرچند دولت دونالد ترامپ در این سال‌ها ثابت […]

سیاست‌های دستگاه دیپلماسی ایران در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای آمریکا را به انزوا کشانده که دنیا شاهد شکست دولت ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل بود. با این وجود،‌ برخی جناح‌های داخلی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایشان از حمله به برجام و دستگاه دیپلماسی کشور، دست بر نمی‌دارند. هرچند دولت دونالد ترامپ در این سال‌ها ثابت کرده که از هیچ اقدامی برای فشار به ایران فروگذاری نکرده است و به صورت غیرقانونی فشار و تحریم‌ را علیه ایران تداوم بخشیده اما در این مدت، دیپلماسی دولت روحانی سبب شده تا آمریکا بیش از پیش در عرصه بین‌المللی تنها شده و برای نخستین‌بار اعضای شورای امنیت، با سیاست تمامیت‌خواهی و زورگویانه کاخ سفید همراهی نکنند. با وجود این موفقیت که ناشی از توافق برجام است، برخی از تندروها و جریان‌های سیاسی کشور در تلاشند این اقدامات دولت و مسئولان را کمرنگ و ناچیز نشان داده و حتی به انتقاد از آن پرداخته‌اند.

محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین باره به ایرناپلاس می‌گوید: این واقعا یک شکست بزرگ برای آمریکا بود و نشان داد برجام چه توافق بسیار مهمی بود که آمریکا از نظر حقوقی نمی‌تواند از آن سوءاستفاده کند. این در نتیجه تلاش‌های دوستانی است که دو سال درحال مذاکره با دیگر کشورها بودند تا با دقت نظر و تخصص، برجام را که بهترین توافق بود تصویب کنند.صدر معتقد است: دلیل اینکه آمریکا درحال حاضر نمی‌تواند امیال خود را به مرحله عملیاتی برساند استحکام برجام است و اگر چنین نبود، به طور قطع اتفاقات دیگری رخ می داد.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه می‌کند: با این وجود این اقدامات موفق در در حوزه سیاست خارجی، آن چنان که باید مورد توجه و تقدیر قرار نگرفته است؛ در واقع نه تنها گفته نمی‌شود که این توافق چقدر در راستای منافع کشور و نظام جمهوری اسلامی بوده، بلکه حملاتی هم صورت می‌گیرد. حتی برخی در داخل همصدا با ترامپ و نتانیاهو می‌شوند.

او می‌افزاید: ما مشکلات اقتصادی و معیشتی داریم و مردم از بیکاری رنج می‌برند؛ بخش کوچکی از این مشکلات ممکن است به شیوه مدیریت برگردد اما عامل اصلی این مشکلات، تحریم‌هاست. اکنون بخش زیادی از مشکلات ارزی و گرانی‌ها به دلیل تحریم‌هاست. تحریم تا جایی پیش رفته که اعلام کردند غذا و دارو را تحریم نکرده‌ایم اما برای تهیه همین موارد ضروری نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.جناح‌هایی که منافع خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند، از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند و واقعیت‌ها را جعل می‌کنند. بنابراین به جای اینکه نشان دهند عمده مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم‌هاست و از اقدامات دولتمردان قدردانی کنند با دشمنان همصدا می‌شوند.این عضو مجمع تشخیص اضافه می‌کند: جناح‌هایی که منافع خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند، از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند و واقعیت‌ها را جعل می‌کنند. بنابراین به جای اینکه نشان دهند عمده مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم‌هاست و از اقدامات دولتمردان قدردانی کنند با دشمنان همصدا می‌شوند.

در همین رابطه، برخی فعالان سیاسی به موفقیت دولت و چشم بستن برخی بر این واقعیت اشاره کردند.از جمله روح‌الله جمعه‌ای نوشت: بزرگترین دستاورد این قطعنامه انزوا و تنهایی تاریخی آمریکا در برابر مقاومت حداکثری مردم ایران در قبال خروج قلدرانه این کشور از برجام بود. درحالی‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری قمارباز و خودکامه ایالات متحده با زیرپا گذاشتن همه تعهدات بین‌المللی، اقدام به خروج از برجام کرد تا با تحریم‌های ظالمانه و قلدرانه، مردم ایران را در تنگنا و انزوای بین‌المللی قرار دهد اما درایت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب در تاکتیک مقاومت حداکثری باعث شد ضمن پایبندی به تعهدات و توافق بین‌الملل برجام، و همزمان کنار گذاشتن محدودیت‌های داوطلبانه در این زمینه، تهدید ناشی از خروج آمریکا از برجام به فرصت درخشانی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد و امروز رویکرد منطقی و عقلانی و مدبرانه نظام درخصوص خروج آمریکا از برجام به سند افتخار، حقانیت،مظلومیت و اقتدار ایران در جامعه جهانی تبدیل شده است.

عیسی کوهستانی استاد حقوق بین‌الملل نیز در همین باره به ایرنا گفت: دستگاه دیپلماسی با درایت توانست تلاش‌های آمریکا را برای منزوی کردن ایران در عرصه بین‌المللی ناکام کند. دستگاه دیپلماسی کشور توانست فضایی که به سمت ایجاد اجماعی ظالمانه علیه جمهوری اسلامی حرکت می‌کرد را بشکند و آمریکا را منزوی کند.