شکوری‌راد: اصلاح طلبان از نامزد نیابتی عبور کرده‌اند

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: اینکه بخشی از اصلاح طلبان بخواهند به نامزد نیابتی روی بیاورند به خودشان مربوط است اما در کل این دیدگاه میان اصلاح طلبان جدی نیست و از آن عبور شده است.«علی شکوری راد» روز یکشنبه در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با تبریک روز خبرنگار درباره عملکرد شوراها گفت: انتخابات […]

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: اینکه بخشی از اصلاح طلبان بخواهند به نامزد نیابتی روی بیاورند به خودشان مربوط است اما در کل این دیدگاه میان اصلاح طلبان جدی نیست و از آن عبور شده است.«علی شکوری راد» روز یکشنبه در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با تبریک روز خبرنگار درباره عملکرد شوراها گفت: انتخابات شوراها اگرچه بسیار مهم است اما به نوعی تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ قرار می گیرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی افزود: در مجلس طرح‌هایی ارائه شده که در انتخابات شوراها دامنه انتخاب مردم محدود شود و صلاحیت انتخاب نامزدها به شورای نگهبان و کمیته ای از اعضای شورای نگهبان و قوه قضاییه سپرده شود.شکوری راد افزود: فکر می‌کنم در انتخابات شوراها به دلیل گستردگی این انتخابات عملا به آن شدتی که در مجلس شاهد بودیم امکان ردصلاحیت وجود ندارد. اگر شورای نگهبان هم مسئول نظارت باشد و کمیته تشکیل شود نمی تواند به اندازه رد صلاحیت داشته باشد. هرچند محدودیت ها افزایش می یابد اما همچنان انتخابات آزادتری نسبت به انتخابات مجلس خواهد بود و تعداد زیادی از مردم نامزد می شوند و مردم هم رای می دهند هرچند میزان مشارکت مردم به اندازه مشارکت مجلس نیست.

وی، مهمترین چالش یک انتخابات را میزان مشارکت مردم عنوان کرد، یادآور شد: در صورتی که میزان مشارکت اهمیت یابد می‌توان شاهد انتخابات آزادتری باشیم. با همه اینها چون انتخابات شوراها در گستره کشور و در هر حوزه انتخابیه برگزار می‌شود به عنوان حزب کمترین دخالت را در انتخابات شوراها داریم چون این انتخابات به‌شکل مردمی برگزار می شود. حزب ما در هر جا که فعالیت داشته باشد و نامزد داشته باشد، مشارکت خواهد کرد.شکوری راد درباره راهبرد جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: بخش اعظمی از مردم نشان دادند که از صندوق رای روی‌گردان شده اند. این رویکرد مردم برای ما بسیار تعیین کننده است و می خواهیم از آنان رای بگیریم و اگر مردم عملا پای صندوق‌های رای نیایند کاری از دست ما بر نمی‌آید.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: میزان کاهش مشارکت مردم متاثر از بی اثر بودن نتیجه آن است یعنی اگر رییس جمهوری و نماینده مجلس انتخاب می‌کنند نمی‌توانند اثر رای خود را عملکرد آنها ببینند. حتی در شوراها که مردم کمی انتخابات آزادانه ای داشتند در رسانه‌های رسمی تبلیغ می‌شود که ناکارآمد هستند. در حالی که حد انتظار از شورای یک شهر یا روستا متفاوت است. مصوبات مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد بعد روی اظهارنظر نمایندگان و عمل کردن به وظایفشان وجود دارد.

وی علت اصلی ناکامی برجام را عملکرد کسانی دانست که سعی داشتند نتیجه را به برد – باخت تبدیل کنند و در ادامه افزود:‌ در خارج هم که ترامپ روی کار آمد و از برجام خارج شد این دو عامل دست به دست هم دادند تا برجام شکست بخورد. اگر چه دولت بخش‌هایی موفق بود اما عملا در بهره گیری از برجام ناکام بود و بعد در دام تحریم‌های بسیار سنگین و بی سابقه ای افتاد. شدت تحریم‌ها به دلیل عوامل داخلی که موجب از دست رفتن فرصت برجام شد و عوامل خارجی چون ترامپ و اعمال تحریم‌های سنگین موجب شد دولت نتواند برنامه‌هایی برای توسعه اجرا کند.

شکوری راد درباره اختلاف نظر دو حزب بزرگ اصلاح طلبان یعنی حزب اتحاد ملت و حزب کارگزاران و آیا شاهد ائتلاف این دو حزب در انتخابات پیش رو خواهیم بود یا نه، اظهار کرد: کارگزاران، حزب اصلاح‌طلب معتبری است که دارای چارچوب‌های فکری مشخص است و رفتارهای آینده آنان پیش‌بینی پذیر است. شخص محور نیست و جمعی در آنجا باهم همفکری دارند و این همفکری آنان چارچوب دارد و برای آنان احترام قائلم و برای همین نیاز به تعامل و گفتگو با آنان داریم.

وی ادامه داد: اختلاف نظرها هم طبیعی است میان احزاب اصلاح طلب می توان فهمید کجا بین دو حزب اختلاف نظر وجود دارد اما در برخی احزاب این چنین نمی‌شود و نمی‌توان ویژگی آن را توصیف کرد. اختلاف نظرهای‌ما در یک موضوع محدود بود که باید به آن توجه می‌شد و رسانه‌ها از آن به عنوان یک اختلاف یاد می کنند. اینکه نمی توانیم باهم کار کنیم درست نیست و فرصت های همکاری و اشتراک نظرهای زیادی داریم. اما ممکن است رویکردهای ما متفاوت باشد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی افزود: در انتخابات گذشته حزب کارگزاران به این نتیجه رسید در انتخابات شرکت کند و حزب اتحاد تابع تصمیمات شورای سیاست‌گذاری شد. من به یک شهرستان رفتم برای نامزدی که در آن حوزه داشتیم رای دادم تا بگویم با اصل انتخابات مشکلی نداریم. راه تعامل با کارگزاران باز است. رویکرد حزب اتحاد در زمینه اقتصادی، حمایت از اقشار محروم و مستضعف بسیار پررنگ است و در زمینه توسعه هر دو حزب همفکر و خواستار توسعه برای کشور هستند. اصولگرایان اما از اساس دنبال توسعه نیستند و آن را یک واژه غربی می دانند.

شکوری راد در پاسخ به این پرسش که آیا خود شخصا در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد می شود یا نه، گفت: در رابطه با انتخابات آینده هم حزب اتحاد حتما نامزد حزبی معرفی خواهد کرد که این کار فرایند دموکراتیک خود را درون خود حزب خواهد داشت و آن استفاده از خرد جمعی است. دبیرکل بودن من به معنای اینکه من بهترین هستم نیست و نامزد حزبی برای انتخابات ریاست جمهوری توسط خرد جمعی تصمیم گیری می شود.

نبوی و خاتمی عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات نیستند

شکوری راد در پاسخ به ایرنا مبنی بر صحت یا سقم انتخاب بهزاد نبوی یا محمدرضا خاتمی در سمت رییس شورای سیاستگذاری جبهه اصلاحات، گفت: در فضای رسانه ای گاهی فردی اظهارنظر می‌کند. البته اینها افراد شایسته ای هستند اما بحث و گفتگوی جمعی درمورد اینکه شورای عالی سیاستگذاری به کارش در انتخابات خود در دوره آینده ادامه دهد صورت نگرفته است که بگوییم این نظر جمع است.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: این دو نفر عضو شورای عالی سیاستگذاری نیستند و اگر بخواهیم از این افراد نام برده شود مرحله ماقبل آن تجدید ساختار شورا و افزودن افراد جدید به فهرست شورای سیاست‌گذاری است و بعد از آن جمع تصمیم می‌گیرد. چون انتخاب رییس برعهده خود اعضای شورای عالی است و اعضا تاکنون جلسه ای برگزار نکردند.

چوب لای چرخ دولت گذاشتن وظیفه نماینده مجلس نیست

شکوری راد درباره هجمه‌ها علیه دولت گفت: ساختار سیاسی ما سیال و قوام نیافته است. مجلسی تشکیل شد که معلوم نیست کی به کی است و از همان ابتدا آتش تند علیه دولت شروع کردند و بعد با یک تذکر، مساله کنار گذاشته شد. اما باز دوباره نماینده ای چیزی مطرح کرد و این حرف یک نماینده به موج و جریانی در جامعه تبدیل می‌شود و فضای جامعه را متاثر می‌کند.دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی افزود: اینها افراد کم تجربه ای هستند که نماینده شدند و پشتوانه حزبی ندارند و اگر هم دارند بیش از آنکه به فکر انجام وظایف نمایندگی باشند به فکر چالش با دولت هستند. نمایندگان ممکن است با دولت مشکل داشته باشند چوب لای چرخ دولت گذاشتن و چرخ دولت را پنچر کردن در چارچوب وظایف نمایندگی نمی‌گنجد و این موجب می‌شود دولت در برخی تصمیمات دست به عصا شود و ضرر آن به مردم بر می گردد.وی اضافه کرد: وقتی اختلاف نظر پیش بیاید هجمه روی دولت می‌رود مثلا در حوادث آبان ۹۸ با افزایش قیمت بنزین، مخالفان دولت به فکر این افتادند دولت مستقر را ساقط کنند که سخنرانی رهبر انقلاب جلوگیری از کسانی بود که فکر می کردند با این شورش انجام شده، می توانند دولت را ساقط کنند. مخالفان دولت و نظام دست به یکی شدند و رهبری با سخنرانی روز یکشنبه جلوی این قضیه را گرفتند. این مشکل در کشور به طور جدی وجود دارد و نماینده فکر نمی‌کند باید به داد مردم برسد نه اینکه دولت را کله پا کند.

محسن هاشمی نامزد مطلوب حزب کارگزاران است

شکوری راد درباره حمایت اصلاح طلبان از محسن هاشمی و علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: محسن هاشمی برای کارگزاران نامزد و کاندیدای مطلوب و مناسبی است. او جایگاه ریاست شورای شهر را دارد و این موقعیت می‌تواند به رای آوری بیشتر او کمک کند.

اصلاح طلبان از نامزد نیابتی عبور کردند

شکوری راد اضافه کرد: اما علی لاریجانی در طیف اصلاح طلب و در زمره اصلاح طلبان قرار نمی‌گیرد. اینکه بخشی از اصلاح طلبان بخواهند به نامزد نیابتی روی بیاورند به خودشان مربوط است اما در کل این موضع میان اصلاح طلبان مردود شد و فعلا این دیدگاه در بین اصلاح طلبان جدی نیست و از آن عبور شده است.این فعال اصلاح‌طلب با تحلیل تاثیر کرونا بر انتخابات پیش رو گفت: کرونا ممکن است در شکل انتخابات مانند تبلیغات تاثیر بگذارد و تجربه جدیدی را شاید در کمپین‌ها شاهد باشیم. انتخابات شکل برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی را در دیگر کشورها هم تغییر داده است.وی ادامه داد: نقش فضای مجازی به مراتب بیشتر از گذشته شده و مداخلات در فضای مجازی هم می تواند نقش آفرین باشد. البته در انتخابات امریکا که ابرقدرت است و اپلیکیشن اطلاع رسانی هم در آنجا است اما همچنان با چالش انتخابات و تبلیغات در فضای مجازی مواجه هستند. در مجموع کرونا باعث شد در این فضا بیشتر کار کنیم و به نظر می‌رسد در برخی اوقات بیشتر از نشست های حضوری نتیجه می دهد. کمپین ‌های انتخاباتی در فضای مجازی فرصت جدیدی خواهد بود.