بیانات رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز – جمعه – به مناسبت عید سعید قربان، در سخنرانی زنده‌ تلویزیونی با ملت شریف ایران سخن گفتند. به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( KHAMENEI.IR ) گزیده ای از بیانات رهبر […]

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز – جمعه – به مناسبت عید سعید قربان، در سخنرانی زنده‌ تلویزیونی با ملت شریف ایران سخن گفتند. به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( KHAMENEI.IR ) گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب را به این شرح منتشر کرد.*امروز همه‌ دنیا با یک ابتلای همگانی مواجه است. امروز همه‌ی کره‌ زمین تقریباً مبتلا به این حادثه‌اند؛ بعضی کمتر، بعضی شدیدتر.

شاید در بسیاری از جاها هم افرادی از آحاد مردم هستند که به گرفتارها و مبتلایان و مانند اینها کمکهایی میکنند؛ کم و بیش یک جاهایی کمکهایی هست، لکن گمان نمیکنم هیچ جا مثل کشور ما، مثل ایران عزیز ما باشد که تعداد کسانی که داوطلبانه به یک چنین کمکهایی اقبال میکنند این همه زیاد باشد. بنده سراغ ندارم و نشنیده‌ام و گزارشی ندارم از اینکه در جایی از کشوری از کشورهای دنیا این همه تحرّک مردمی و پشتیبانی‌های مردمی وجود داشته باشد. این از خصوصیّات ملّت ما است در ایثارگری؛ هم در بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و امثال اینها، هم در بلایای غیر طبیعی مثل جنگ تحمیلی. در هشت سال دفاع مقدّس، همین حرکت عظیم ایثارگرانه‌ی مردمی بود که این حماسه‌ی بزرگ را به وجود آورد و جبهه‌ها را به آن شکل آراست که تا آخر در تاریخ ما یک دوران برجسته‌ای است. امروز هم همین جور است؛ در این قضیّه مشاهده شد.‌مجموعه‌های درمانی در صفوف مقدّم بودند؛ پزشکان و پرستاران و بقیّه‌ی عوامل درمانی واقعاً فداکاری کردند، که زبان [از وصف آن] قاصر است.

*در طول این سال های متمادی، یکی از دل‌خوشی‌های بنده همیشه دیدارهای با مردم بوده. یکی از دل‌بستگی‌های اینجانب و یکی از حوادث پُرجاذبه برای من دیدار با مردم بوده که یک چیزی بشنوم، یک چیزی بگویم و با طبقات مختلف مردم دیدار کنیم. این دشمن حقیر و خطیر، یعنی ویروس کرونا که هم خیلی حقیر و صغیر است و هم خیلی خطرناک و خطیر، مانع شده و خیلی از دل‌بستگی‌های دیگر را هم از ما گرفته.

*قرار بود ما به خاطر محرومیّت از دیدار مردم، به جای این دیداری که الان داریم، با خدمتگزاران وادی سلامت و کمک مؤمنانه و مانند اینها دیدار داشته باشیم؛ دیدار تصویری، که تعدادی از آنها طبعاً در یک جایی باید جمع میشدند. بعد گفتند که مصوّبه‌ی ستاد ملّی کرونا این است که بیش از ده نفر جمع نشوند، آن را هم ما تعطیل کردیم به خاطر این و تبدیل شد به این دیدار امروز که به شکل دورادور با شما مردم عزیز صحبت میکنیم.

*یک مساله هم مساله‌ کمک مؤمنانه است. عدّه‌ای از مردم، در این حوادث، بِجِد آسیب دیدند. البتّه برای اغلب مردم از لحاظ کسب و کار و درآمد و زندگی مشکلاتی پیدا شد، لکن همه دچار آسیب‌های جدّی نشدند؛ لکن یک عدّه‌ای واقعاً دچار آسیب‌های جدّی شدند و مشکلات فراوانی برایشان پیش آمد؛ این را باید جبران کرد. چه کسی جبران کند؟ مردم. نمیشود همه‌ی بار را به دوش دولت گذاشت. البتّه مسئولین دولتی و شبه دولتی وظایفی دارند که باید انجام بدهند و انجام هم میدهند ــ مطّلعیم که دارند کار میکنند ــ لکن اینها کافی نیست؛ همچنان که در آن جریان اوّل کمک مؤمنانه در آستانه‌ی ماه رمضان مردم وارد شدند و به معنای واقعی کلمه کمک کردند، باز هم بایستی همین انجام بگیرد.

*پارسال در اوّلِ سالِ ۹۸ در سیل خوزستان، شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس هر دو کف میدان حضور داشتند و این دو طرفِ مرز را به هم وصل کردند؛ یعنی شهید ابومهدی موجب شد که امکانات و وسایلی که در خوزستان لازم بود، اینها را از آن طرف مرز، از داخل عراق، از بصره و بقیّه‌ی جاها بیاورند داخل کشور که کمک بسیار بزرگی بود. خود این حضور این دو عزیز، دو ستاره‌ی برجسته‌ی میدان مجاهدت، موجب شد که کسان زیادی، هم در این طرف، هم در آن طرف، به اینها نگاه کنند و وارد بشوند. البتّه در آن قضایا مردم ما امتحان خوبی دادند؛ هم در خوزستان، هم در بقیّه‌ی جاها، از همه جا واقعاً شتافتند و کار کردند.

*قرآن به ما می گوید در کار خیر و کمکهای مؤمنانه مسابقه بگذارید؛ یعنی سعی کنید شما جلوتر از دیگران حرکت کنید و بروید. و این کار به نظر من مهم است. حتّی این اِطعامهای محرّم را هم ــ که حالا در ایّام محرّم بعضی از هیئات و بعضی از مردم که توانایی‌هایی دارند نذری و اِطعام درست میکنند ــ میشود به این شکل کمک مؤمنانه به خانواده‌ها به شکل کاملاً پاکیزه و دور از مشکل سرایت و این حرفها انجام داد. انقلابیگری به معنای واقعی کلمه اینها است. انقلابیگری با زبان نیست، با عمل است؛ عمل جلوتر از زبان بایستی انسان را راه ببرد. و واقعاً کسانی که در این زمینه‌ها فعّالیّت کنند، کار انقلابی انجام میدهند؛ اینها انقلابیگری است.

*تحریمی که آمریکایی‌ها علیه ملّت ایران به کار گرفته‌اند، قطعاً یک جنایت است؛ یک جنایت بزرگی است که اینها علیه یک ملّت به کار می گیرند. حالا ظاهرش این است که علیه نظام جمهوری اسلامی است، امّا در واقع علیه همه‌ی ملّت ایران این جنایت ها را اینها دارند انجام میدهند. در این باره، من چند نکته را میخواهم عرض بکنم.یک نکته این است که هدف اینها از این کار چیست. یک هدف کوتاه‌مدّت دارند، یک هدف میان‌مدّت دارند، یک هدف بلندمدّت دارند و یک هدف جانبی.

*هدف کوتاه‌مدّت تحریم این است که ملّت ایران به ستوه بیایند، خسته بشوند و در مقابل دستگاه حکومت بِایستند. لذا می‌بینید که هم پارسال گفتند، هم پیرارسال گفتند، هم امسال گفتند «تابستان داغ»؛ «داغ» یعنی مردم بیایند در مقابل نظام ایستادگی کنند. حالا [البتّه] خودشان مبتلا به «تابستان داغ» شده‌اند.

*هدف میان‌مدّت آنها این است که با این تحریم از پیشرفت کشور مانع بشوند، مخصوصاً پیشرفت علمی. اینها را گفته‌اند؛ اینها حدسیّات من و تحلیل من نیست.

*هدف بلندمدّت‌شان هم به ورشکستگی کشاندن کشور است، به ورشکستگی کشاندن دولت است؛ یعنی متلاشی کردن اقتصاد کشور و فروپاشی اقتصاد کشور که طبعاً اگر اقتصاد یک کشوری بکلّی از هم فرو پاشید و متلاشی شد، ادامه‌ی حیات برایش ممکن نیست.

*هدف جنبی‌ای هم دارند که میخواهند رابطه‌ی جمهوری اسلامی را به این وسیله با دستگاه‌ها و نیروهای مقاومت در منطقه قطع کنند؛ چون میدانند جمهوری اسلامی هر چه بتواند به اینها کمک میکند و حمایت میکند، اینها میخواهند این رابطه را قطع کنند.

*به موازات تحریم دشمن، یک جریان تحریف هم وجود دارد: تحریف حقایق، واژگونه نشان دادن واقعیّات؛ چه واقعیّات کشور ما، چه واقعیّات مرتبط با کشور ما. این تحریف هم یکی از کارهایی است که آنها انجام میدهند.

هدف این تحریف دو چیز است: یکی ضربه به روحیه‌ی مردم، یکی هم آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم. پول زیادی هم دارند خرج میکنند برای اینکه این حقایق را تحریف کنند. الان هم ملاحظه میکنید همین وزیرشان، رئیسشان و دیگران، خودشان را دارند خفه میکنند از بس علیه ایران، اینجا و آنجا سفر می کنند، حرف میزنند، مصاحبه میکنند، در هر قضیّه‌ای اسم ایران را یک جوری می‌آورند؛ واقعاً دارند خودشان را خفه میکنند، و این جریانِ تحریف است که وجود دارد.

از اوّل انقلاب، خطّ ثابت دشمن همین بود که در تلویزیون‌ها و رادیوها ــ که حالا وسیع‌تر هم شده ــ به مردم ایران تفهیم کنند که بیچاره شدید، دیگر کارتان تمام است، هیچ کاری از عهده‌ی کسی برای شما برنمی‌آید.
*اگر نقطه‌ی قوّتی در کشور باشد، مطلقاً انکار میکنند. نقطه‌ی زرد اگر وجود داشته باشد، این را ده برابر میکنند ‌برای اینکه روحیه‌ی مردم و امید مردم، بخصوص امید جوانها، تضعیف بشود. این هدفِ اینها است و البتّه در بعضی‌ها اثر هم میکند، در داخل هم کسانی همین حرفهای آنها را تکرار میکنند.

*اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد، زیرا که عرصه، عرصه‌ی جنگ اراده‌ها است. وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراده‌ی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر اراده‌ی دشمن فائق می‌آید و پیروز خواهد شد.

*شک نیست که تحریم یک جنایتی است از طرف آمریکا، ضربه‌ای است که آمریکا حواله کرده به ملّت ایران، لکن ایرانیِ زیرک از این حمله و از این دشمنی حُسن استفاده را کرده و سود برده؛ یعنی کارهایی کرده که به کوری چشم دشمن، بر خلاف نظر دشمن تحقّق پیدا کرده. مردم ما، جوانهای ما، مسئولین ما، دانشمندان ما، فعّالان سیاسی و اجتماعی ما این تحریم را وسیله‌ای قرار دادند برای اینکه اتّکاء به نفْس ملّی را افزایش بدهند. تحریم موجب شد که کسانی در داخل، در موارد متعدّد، وقتی که دیدند دستشان به خارج نمیرسد، به فکر بیفتند در داخل تولید کنند.

*تحریم قطعاً قابل علاج است، امّا قطعاً این علاج این نیست که ما در مقابل آمریکا عقب‌نشینی کنیم. بعضی‌ها این را ترویج میکنند که «اگر میخواهید جلوی زیاده‌خواهی و زورگویی آمریکا گرفته بشود، عقب‌نشینی کنید»؛ نه آقا! وقتی شما در مقابل او عقب نشستید، او می‌آید جلو؛ [اگر] شما عقب‌نشینی کنید، خواسته‌های آمریکا را قبول کنید، او خواسته‌های جدیدی مطرح خواهد کرد.

*امروز حرف آمریکا با ما این است: شما صنعت هسته‌ای را بکلّی کنار بگذارید، امکانات دفاعی و موشکی‌تان را به یک‌دهم تقلیل بدهید و خودتان را بی‌دفاع کنید، اقتدار منطقه‌ای خودتان را رها کنید و بگذارید کنار.وقتی شما حاضر شدید اینها را بکلّی کنار بگذارید، او که قانع نمیشود؛ او یک چیز جدیدی مطالبه خواهد کرد، یک درخواست جدید را مطالبه میکند و هیچ عقلی حکم نمیکند که ما برای اینکه متجاوز را وادار به توقّف کنیم، خواسته‌های او را برآورده کنیم.

*علاج تحریم فقط و فقط تکیه بر توانایی‌های ملّی است. باید این توانایی‌ها را هرچه که داریم نگهداریم و دنبال کشف توانایی‌های جدید باشیم. قطعا هم توانایی‌های ما زیاد است و باید به آنها تکیه کنیم و آنها را احیا کنیم.