ربیعی: بنای دولت همکاری صمیمانه و همراهانه برای حل مشکلات مردم است

سخنگوی دولت گفت: بنای دولت همکاری صمیمانه، همراهانه و هم‌افزا برای عبور از شرایط دشوار امروز و پاسخ به نیازها و حل مشکلات مردم است.«علی ربیعی» روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: رییس جمهوری نکته مهمی را در خصوص ضرورت همکاری و هم افزایی و کنار هم بودن همه قوا و […]

سخنگوی دولت گفت: بنای دولت همکاری صمیمانه، همراهانه و هم‌افزا برای عبور از شرایط دشوار امروز و پاسخ به نیازها و حل مشکلات مردم است.«علی ربیعی» روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: رییس جمهوری نکته مهمی را در خصوص ضرورت همکاری و هم افزایی و کنار هم بودن همه قوا و نهادهای کشور در جلسه گذشته دولت مطرح کرد، من در اینجا اعلام می‌کنم بنای دولت همکاری صمیمانه، همراهانه و هم افزا برای عبور از شرایط دشوار امروز و پاسخ به نیازها و حل مشکلات مردم است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: امروز آثار تخریبی تحریم‌های بی‌سابقه و همپوشانی آن با شروع بیماری کرونا را که فقط یک بیماری در عرصه پزشکی نیست و آثار عظیم اقتصادی- اجتماعی در همه دنیا داشته است، می‌بینیم. در کنار آنها تهدیدهای بی‌سابقه‌ای که امروز باند حاکم بر کاخ سفید و آثار و علائم به حرکت درآوردن جریان‌های ناامن کننده داخل کشور را هم از سوی بدخواهان کشورمان مشاهده می‌کنیم.

ربیعی افزود: دولت هم در خط مقدم مقابله با تهدیدهای نظامی-امنیتی و فشار بی‌سابقه و خشن اقتصادی و همچنین سخت شدن زندگی مردم ناشی از این فشارها قرار دارد. در کنار این مساله، عملیات روانی گسترده هم در کشور صورت می‌گیرد. عبور موفق از این مقطع وظیفه ملی همه ما است. امروز باید بیش از گذشته همه قوا، نهادهای مدنی و مردم جامعه در کنار هم قرار بگیریم.وی یادآورشد: مطلع‌ هستیم که این سختی اقتصادی، مردم را با زندگی دشوار روبرو کرده است و امروز دولت با تحریم و آثار آن مقابله کند. فشارهایی بوده که آثار آن هم در اقتصاد و جامعه بیش از پیش هویدا می‌شود.

دولت درپی افزایش قیمت گازوئیل نیست

ربیعی عنوان کرد: وقتی سخن از عملیات روانی کردم، می‌خواهم به دو نمونه اشاره کنم. چندین بار در همین نشست با سوالی که شما در مورد قیمت گازوییل کردید، عنوان کردم که دولت هیچ بنایی بر افزایش قیمت گازوییل ندارد. متاسفانه می‌بینیم که ذهن بسیاری از کشاورزان عزیز و افرادی که در حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کنند را درگیر کرده و مدام در این خصوص شایعه‌پراکنی می‌شود.سخنگوی دولت ادامه داد: چند وقت پیش در فضای مجازی، فیلمی را درباره برخورد با دلالان مشاهده کردیم که انگار دیروز یا پریروز رخ داده است. این فیلم‌ها مربوط به سال‌های گذشته و بازسازی شده است. در هفته، صدها متن و مطلب تولید می‌شود که ممکن است به روان جامعه فشار وارد کند و واکنش‌های نگران‌کننده در مردم به‌وجود بیاورد.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با دعوت رسانه‌ها به هوشیاری و سنجیده سخن گفتن اظهار داشت: ما ناگزیر امروز باید به اعتماد میان‌قوا، اعتماد جامعه و دولت و جامعه با جامعه در کنار هم هستیم. اینها الزاماتی است که ما بر اساس آن از این دوران سخت عبور کنیم.

ربیعی افزود: بنای دولت همکاری صمیمانه و متواضعانه با همه قوا، نهادهای مختلف و همه کسانی است که می‌توانند اثری در عبور موفق از این بحران داشته باشند و بتوانند دولت و مردم را یاری کنند.سخنگوی دولت یادآور شد: امروز با روز صنعت و معدن است و در سال جهش تولید هم قرار داریم. بحث‌های مفصلی در دولت درباره برنامه‌های مقابله با واردات و افزایش تولیدات داخلی، هم در ستادهای اقتصادی و هم جلسات اصلی دولت و سایر شوراهای دولت در جریان بوده است.

ایران در حال تبدیل شدن به یک کارخانه بزرگ تولیدی است

ربیعی با بیان اینکه امسال برای ما بحث صنعت و معدن قطعا متفاوت‌تر از گذشته است، گفت: با فشارهای تحریم صنعت ما مسیرهای جدیدی در ارتقا و توسعه پیدا کرده است و ما امسال واقعا نیازمند این جهش تولید بودیم و هستیم.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار داشت: خوشبختانه با ممنوع کردن بیش از ۲ هزار قلم کالای وارداتی، شرکت‌های دانش‌بنیان ما گسترش پیدا کردند و صنعت در عرصه‌هایی که جامعه نیاز داشته به حرکت جهش‌وار درآمده است.وی اضافه کرد: به رغم فشارهایی که امروز در زندگی مردم وجود دارد و بخش اعظم و تاثیرگذار آن ناشی از تحریم‌ها است، رشد صنعت و معدن ما آینده نویدبخشی را برای اشتغال و فراوانی کالا پیش‌ روی ما قرار داده است و به اذعان بسیاری از کنشگران در حوزه تولید، ایران در حال تبدیل شدن به یک کارخانه بزرگ تولیدی است.

پیش بینی رشد ۱۰ درصدی در فولاد، ۱۲ درصدی مس و ۷۵ درصدی آلومینیوم

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تولید عمده محصولات کلیدی کشور در ۱۳۹۸ به‌گونه‌ای بوده که کنسانتره، آهن اسفنجی، فولاد خام، مس و گندله همه رشد داشته‌اند و برنامه ریزی برای سال ۱۳۹۹ صورت گرفته است. ما حداقل ۱۰ درصد در فولاد، ۱۲ درصد در مس و ۷۵درصد در آلومینیوم در سال ۱۳۹۹ باید به رشد کنیم چرا که در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در همین فصل اول سال هم، پایه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.

امسال ۲.۲ میلیارد دلار طرح افتتاح می‌شود/ پیگیری طرح انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های هرمزگان و کرمان و یزد

ربیعی در ادامه اظهارداشت: ایمیدرو از ابتدا، کارش را در این دولت با تمرکز بر بخش‌های معدن در مناطق محروم آغاز کرد خوشبختانه در سال ۹۸ و ۹۹ برنامه‌هایی که انجام دادیم به ثمر نشسته است و امروز بخش اعظمی از صادرات ما از این ناحیه صورت می‌گیرد.وی گفت: ما در سال ۹۹ در مجموع، ۲.۲ میلیارد دلار طرح افتتاح خواهیم کرد. الان طرح انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های هرمزگان و کرمان و یزد دنبال می‌شود. هفت طرح فولادسازی هم در حال تکمیل است. ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵.۵ میلیون تن گندله در سنگان از جمله پروژه‌هایی است که در سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.سخنگوی دولت گفت: خوشبختانه زمانی که فشار وارد آوردند و ما را از صادرات نفت محروم کردند، صادرات ما در حوزه صنعت و معدن رشد بسیار خوبی داشته و اهداف صادراتی ما محقق شده به طوری که ما در سال ۹۹ با همه فشارهایی که داشتیم نگرانی از ناحیه تامین ارز نخواهیم داشت.

سرمایه گذاری ۲۶ درصدی در مناطق محروم

ربیعی خاطرنشان کرد: ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شد که این سرمایه گذاری باعث ایجاد۴۰ هزار شغل مستقیم، افزایش صادرات غیرنفتی و بازسازی فناوری‌های نوین می‌شود. حدود۲۶ درصد سرمایه گذاری‌ها درمناطق محروم و کم برخوردار صورت گرفته که سبب رشد و تولید عادلانه در کشور شده است.سخنگوی دولت، تولید الکتروگرافیک را از مشکلات صنعت فولاد در کشور عنوان کرد که باید به سمت تولید آن حرکت شود و در ادامه گفت: همچنین در داروهای نوترکیب، داروهای سرطان و حتی رسیدن به واکسن کرونا به موفقیت‌هایی دست یافتیم و جزو کشورهایی هستیم که در این زمینه مراحل مقدماتی را به خوبی پشت سرگذاشتیم.ربیعی خاطرنشان کرد: حدود ۷۱ هزار و ۲۰۰ طرح پیشرفت ۲۰ تا ۸۰ درصد دارند و اجرای این طرحها نوید تولید بیش از ۲ هزار شغل را تا سال ۱۴۰۰ می‌دهد.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه دولت موضوع کرونا را هر هفته دنبال می‌کند، گفت: همه مطلع هستیم که دنیا از مرز ۱۰ میلیون مبتلا و ۵۸۰ هزار مرگ و میر گذشته است. گزارش‌هایی هم که در جلسه دولت ارائه شد، ‌نشان داد استان‌هایی مانند خوزستان که وارد پیک بیماری شدند، آمار جان‌باختگان در کشور را بالا بردند.

مهمترین دلیل افزایش تعداد بیماران، عادی شدن کرونا برای مردم است

ربیعی افزود: استانی مانند خوزستان به یک ثبات نسبی در کنترل بیماری رسیده ولی شرایط هنوز برگشت پذیر است. بر اساس بررسی ستاد ملی مقابله با کرونا مهمترین دلیل افزایش تعداد مبتلایان در کشور، ‌ عادی شدن کرونا برای مردم است.وی ادامه داد: ‌رفتارهای غیربهداشتی و پرخطر که مردم بروز می دهند در کنار عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهایی که ارائه دهنده خدمات عمومی هستند، از جمله دلایل افزایش کرونا در کشور است.سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از دلایل شیوع کرونا در بعضی از مناطق، پنهان کردن بیماری توسط افراد بوده است، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داد که برچسب زنی به بیماران که خود قربانی هستند، سبب شیوع بیشتر بیماری در بین مردم شده است. بنابراین بهتر است با کمک رسانه‌ها به مردم گفته شود که این بیماری مانند دیگر بیماری‌ها با رعایت اصول بهداشتی فرد به سلامت خواهد رسید.

وی با ذکر مثالی افزود: در یک آگهی ترحیم خانواده متوفی برای دوری از برچسب زنی حتی دلیل فوت را در آگهی نوشتند. به عبارتی برای دوری از برچسب زنی به یک فرهنگ سازی نیاز داریم.ربیعی با بیان اینکه در مقطعی همکاری مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی به ۸۸ درصد هم رسیده بود، افزود: اما در روزهای اخیر این همکاری‌ها ۲۰ درصد کاهش یافته و ناچاریم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصمیم‌هایی اتخاذ کنیم که انجام شد.

از ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک اجباری می‌شود

وی ادامه داد: از روز ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک در اماکن سرپوشیده عمومی و در مناطق قرمز و نارنجی اجباری است. همچنین در مناطق قرمز و نارنجی که در گروه‌های ۳ و ۴ تعریف شدند، با تشخیص وزارت بهداشت استفاده از ماسک اجباری خواهد بود.سخنگوی دولت با بیان اینکه توزیع ماسک با همکاری شهرداری‌ها و وزارت صمت در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ظرفیت تولید ماسک صنعتی به ۵ میلیون عدد در روز رسیده در حالی که در اوایل کرونا این عدد ۳۰۰ هزار ماسک در روز بود.

مردم عدم رعایت اصول بهداشتی را گزارش دهند

ربیعی گفت: ستاد ملی مقابله کرونا برای مدیریت منطقه‌ای این بیماری، اختیارات محدود کننده قائل شده است؛ استان‌ها در مورد شهرها می‌توانند جدا جدا تصمیم گیری کنند و به خاطر یکپارچگی در اتخاذ تصمیم به ستاد ملی اطلاع رسانی می‌کنند و عملیاتی می شود.سخنگوی دولت با یادآوری اینکه نظارت عمومی برای مقابله با کرونا گسترش خواهد یافت، افزود: مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌توانند اطلاعات خود را درباره عدم رعایت اصول بهداشتی در مراکز اطلاع‌رسانی کنند. وزارت بهداشت هم با همکاری قوه قضاییه گشت‌های عمومی خواهد داشت تا نظارت‌ها افزایش یابد.ربیعی با بیان اینکه بهداشت محیط کار با دقت بیشتری دنبال می‌شود و بازرسان بیشتری در این زمینه بکار گرفته شدند، افزود: ارائه‌کنندگان خدمات موظف هستند از ۱۵ تیر از ارائه خدمات به افرادی که ماسک نمی‌زنند و اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خودداری کنند.سخنگوی دولت با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از بروز نقطه دوم اوج بیماری گفت: در حال حاضر بر استان‌هایی که وارد نقطه اوج بیماری شده‌اند و یا آن را تجربه نکرده‌اند، تمرکز کرده‌ایم.
ربیعی با اشاره به بروز مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، افزود: ناگزیر هستیم زندگی بهداشتی همراه با کرونا را هر روز بیش از گذشته تمرین و ارتقا دهیم؛ خستگی روحی و روانی کرونا قابل درک است، اما راه حل ‌در پروتکل شکنی نیست.

عادی‌سازی و سهل‌انگاری دستاورهای مقابله با کرونا را از بین می‌برد

سخنگوی دولت بیان کرد: باید با خویشتن‌داری و برنامه‌های میان مدت و دراز مدت، کشور را به جامعه سلامت محور تبدیل کنیم و مراقبت حداکثری را راهنمای عمل جامعه کنیم و نباید دستاوردهای بزرگ مدیریت کرونا، فداکاری مدافعان سلامت و سختی‌های جامعه از دست برود.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان این که «عادی‌سازی و سهل انگاری دستاورهای مقابله با کرونا را از بین می برد» تاکید کرد: هم دولت و هم جامعه سلامت کشور درخواست دارد که همه جامعه به پویش «همه ماسک می زنیم» بپیوندند.وی گفت: مهمترین برنامه همان است که در ستاد مقابله با کرونا اعلام شده که «هیچ فردی بدون ماسک در هیچ جمعی حاضر نشود، فاصله‌های دو متری را حفظ شود و افراد به طور مداوم دست‌های خود را بشویند»

۲۰ درصد ارزش ریالی صادرات به مرزنشیان تعلق خواهد گرفت

سخنگوی دولت گفت: برای جلوگیری از قاچاق و کمک به وضعیت معیشتی مرزنشینان به آنها اجازه داده شد از فراورده‌های نفتی، صادرات داشته باشند. بر این اساس ۴۵۰ میلیون لیتر توسط وزارت نفت به روستاهای مرزنشین تا شعاع ۲۰ کیلومتر اختصاص داده می‌شود.وی ادامه داد:‌ ۲۰ درصد ارزش ریالی صادرات را به مرزنشینان خواهیم داد که از این ۲۰ درصد، ۸۰ درصد آن به حساب مستقیم خانوارها اختصاص خواهد یافت و باقی آن برای اشتغال و توسعه در این مناطق استفاده می‌شود.

زمین به صورت ۹۹ ساله برای ساخت واگذار می‌شود

ربیعی در ادامه از اصلاح‌ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از تولید وعرضه مسکن خبر داد و گفت: زمین برای واحدهای مسکونی، تجاری و اداری به صورت ۹۹ ساله واگذار می‌شود و برای صنعتی سازی مسکن، پرداختی‌ها از ۵ سال به ۱۰ سال افزایش خواهد یافت.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: هفته گذشته همچنین تصمیم گرفته شد که از دوم تیرماه برای گرفتن پروانه کسب و استعلام از اماکن، دولت الکترونیک وارد عمل شود که با این اقدام، مدت زمان این فرایند از ۵۶ روز به ۴ روز کاهش یافت و حدود ۸۰۰ هزار رفت و آمد کم شد.

خرید بیش از ۴ میلیون تن گندم

ربیعی گفت: در کشاورزی تا امروز بیش از ۴ میلیون تن گندم خریداری شده و ۹۸ درصد مطالبات گندم کاران نیز پرداخت شده است.سخنگوی دولت با بیان اینکه در مسکن ملی افراد واجد شرایط شناسایی شدند، گفت: از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر که ثبت نام کردند، حدود ۹۲۸ هزار نفر با معدل سنی ۳۴ سال غربالگری شدند و زمین مورد نیاز برای این افراد وجود دارد. در ماه‌های آینده هم واحدهای آماده بهره برداری تحویل می شود.وی افزود: به افرادی که در این موضوع پیشگام بودند، ‌واحدهای قابل بهره‌برداری داده خواهد شد. البته تامین مالی مهمترین مسئله بود که این موضوع از طریق وام‌ تامین مالی می‌شود.ربیعی در ادامه از تصمیم دولت برای نیروگاه سیکل ترکیبی اهواز خبرداد و گفت: در باره این نیروگاه ‌ خوبی گرفته شد تا مردم استان خاموشی برق نداشته و از برق بیشتر استفاده کنند.

قراردادهای اجاره مسکن یک سال تمدید می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره برنامه های دولت در خصوص مسکن و حمایت از مستاجران گفت: در این زمینه دو تصمیم گرفته شد که بخشی از آن عملیاتی شد و هنوز ادامه دارد. ما تصمیم گرفتیم تمام قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری را که مدت آنها تا پایان مهر بود در صورتی که توافقی بین موجر و مستاجر صورت نگرفت یک سال دیگر تمدید شود.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: همچنین تصمیم گرفته شد میزان اجاره بها برای تهران ۲۵ درصد، کلان شهرها که لیست آنها مشخص است ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد بیشتر از آن افزایش پیدا نکند که البته این سقف است نه اینکه حتما ۲۵ درصد بلکه به هر اندازه دو طرف تفاهم کنند.وی ادامه داد: نظارت بر بازار مسکن و خرید و فروش آن مانند بازار ارز است که عرضه می شود ولی خریداری ندارد که این امر گاهی وقت‌ها اثر روانی دارد در مسکن هم با چنین پدیده ای روبرو شدیم. بنابراین الزامی شد که تمام معاملات خرید، فروش، پیش خرید و پیش فروش و اجاره خانه در سامانه ثبت املاک و مستغلات ثبت شود و افراد کد ره گیری بگیرند.

سخنگوی دولت یادآورشد: تصمیمات دیگری هم داریم که منوط به تامین منابع است. به هر صورت وام‌های حمایتی برای بعضی مستاجران را پیگیری می کنیم که منابع بانکی باید تامین شود و در قالب بسته های حمایتی این کار انجام می شود که برای این شرایط سخت است.ربیعی تکمیل مسکن مهر را برنامه دیگر دولت عنوان کرد و گفت: بر اساس گزارش وزیر راه و شهرسازی فقط واحدهایی که مشکل حقوقی دارند باقی مانده که تقریبا حدود ۸۰ هزار واحد است و ما تا پایان سال ۹۹ به سمت تکمیل مسکن مهر می رویم

نقد ما درباره مسکن مهر، آماده نبودن زیرساخت‌ها بود

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: به هیچ وجه، کسی به مسکن‌سازی نقد نداشت، نقد ما به نبود امکانات در برخی طرح های مسکن مهر بود؛ بنای ما تکمیل مسکن مهر بوده است. دولت و شهرداری طرح های مختلفی برای کاهش قیمت مسکن دارند. این هفته در مورد مسکن، حمایت از صنعتی سازی مسکن و همچنین استفاده بیشتر از بستر دولت الکترونیک تصمیات مهمی اتخاذ شد.وی یادآورشد: بنابراین طرح‌های مختلفی در دستور کار است که بتوانیم فشار را کم کنیم و افرادی که درآمد پایین دارند فاصله صاحب‌خانه شدن آنها را کم کنیم که با سیاست های پولی و ساخت مسکن تا قبل از ۱۴۰۰ نهادینه کنیم.

سرمایه گذاری یک و نیم میلیارد دلار در طرح گوره – جاسک

ربیعی در پاسخ به سوال ایرنا درباره آغاز عملیات اجرایی لوله گذاری هزار کیلومتری گوره – جاسک گفت: این پروژه هم وجه اقتصادی دارد و هم وجه ژئوپلتیکی و امنیتی و هم آثار اجتماعی دارد.وی با بیان اینکه این خط لوله روزانه یک میلیون بشکه نفت را منتقل خواهد کرد، افزود: ما حتما نفت خود را در آینده نه چندان دور صادر خواهیم کرد. در این طرح ۵ ایستگاه تلمبه زنی عظیم به‌کار گرفته شده است. تاسیسات بارگیری و صادرات نفت در غرب جاسک احداث می شود و ظرفیت مخازن ذخیره کشور به ۱۰ میلیون بشکه می‌رسد.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری حجم سرمایه گذاری در این طرح نفتی را یک و نیم میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: فاز اول این طرح تا پایان امسال آغاز خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این پروژه جاسک را به کانون توسعه تبدیل می کند، افزود: دو پالایشگاه جدید و چند پروژه پتروشیمی در منطقه جاسک اجرا می شود که این طرح‌ها به محرومیت زدایی و اشتغال در منطقه کمک خواهد کرد.ربیعی یادآور شد: ۹۵ درصد از تجهیزات این پروژه را در داخل خواهیم ساخت یعنی درصد بسیار بالایی از این پروژه توسط شرکت‌های داخلی که با آنها صحبت شده ساخته خواهد شد. ‌به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری، این طرح برای ما فرصتی ایجاد می‌کند که از پایانه‌های صادراتی متنوع به بازارها دسترسی داشته باشیم. همچنین موقعیت ما این اجازه را می‌دهد که بتوانیم یک امکان منحصر به فرد داشته باشیم و امنیت اقتصادی خود را بیشتر تضمین کنیم.وی اضافه کرد: این طرح باعث می شود که عملیات انتقال نفت به نفتکش‌ها از نظر سرعت و هزینه کمتری انجام شود و همین مزیتی برای خریداران است.

بررسی لایحه همه‌پرسی نظارت استصوابی در کمیسیون حقوقی دولت

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری درباره اقدامات و پی‌گیری دولت درباره برگزاری همه پرسی در زمینه نظارت استصوابی گفت: نظارت استصوابی یکی از موضوعاتی است که همواره مورد مناقشه حقوقی و سیاسی بوده است و در دهه های اخیر همیشه در مورد این بحث می‌شود.وی افزود: عده ای نظارت را استطلاعی می‌دانستند و برخی استرجاعی و برخی دیگر آن را استصوابی می دانستند و تفسیر کردند به هر حال باید در نقطه ای این موضوع و اختلاف نظر تمام می‌شد.سخنگوی دولت تصریح کرد: مناسب ترین راه برای روشن شدن این موضوع راهی است که به ذهن رییس جمهوری رسید که موضوع به افکارعمومی سپرده شود و در این زمینه همه‌پرسی برگزار شود که یکی از مهمترین ظرفیت‌های قانون اساسی است.

ربیعی تصریح کرد: برای این‌که اختلاف‌های ناشی از تفاسیرهمه‌پرسی برداشته شود و وقت زیادی از کشور گرفته نشود دستورداد شد که این موضوع در معاونت حقوقی ریاست جمهوری و کمیسیون حقوقی دولت بررسی شود.سخنگوی دولت افزود: این لایحه را نمی‌توان به صورت خام مطرح کرد و بای همه جوانب آن را باید در نظر گرفت چون بحث‌های متعددی دارد این روند طولانی است و اکنو در جریان کار کارشناسی است.وی اظهار داشت: نباید درباره تصمیم گیری مجلس یازدهم در این زمینه پیش داوری نکنیم و باید با منتظر باشیم تا در همان زمان که ارائه می شود شاهد باشیم نمایندگان مجس چه تصمیمی خواهند درباره این لایحه خواهند گرفت

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره نامه یکی از اعضای هیات دولت به پژوهشگاه صنعت نفت برای عضویت کامبیز مهدی زاده داماد رییس جمهوری به عنوان عضو پژوهشگاه صنعت نفت و اینکه ‌آیا این اتفاق خارج از سیستم بوده یا این که مراحل مربوط را طی کرده است، افزود: من اطلاعی ندارم ولی به نظرم می آید ایشان قبل از ازدواج نیز با آنجا همکاری داشته است این مربوط به قبل است ولی چیزی که شما می گویید، اطلاعی ندارم

هلدینگ سیمانی تامین اجتماعی فردا عرضه می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره دارایی‌های دولت که قرار است واگذار شود، و نیز برنامه دولت برای راه اندازی بورس املاک گفت: چند اقدام مهم در این راستا صورت گرفته است. نخست اینکه شرایط پذیرش در بورس و کاهش زمان پذیرش به حداقل یک ماه رسید و این زمان از یک ماه فراتر نخواهد رفت.ربیعی با بیان اینکه در گام دوم به سمت واگذاری صندلی‌های مدیریتی خواهیم رفت، اظهارداشت: در این راستا عرضه بلوکی پالایشگاه تبریز و همچنین عرضه بلوکی یک صندلی مدیریتی شرکت سرمایه گذاری امید وابسته به بانک سپه هرکدام به میزان یک صندلی مدیریتی را در آینده خواهیم داشت.سخنگوی دولت ادامه داد: صحبتی که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتم، عرضه اولیه هلدینگ سیمانی تامین اجتماعی در روز چهارشنبه یعنی فردا صورت خواهد گرفت.

بورس املاک از ماه جاری آغاز به کار می‌کند

وی گفت: روز یکشنبه هم نخستین جلسه تاسیس بورس املاک تشکیل شد و قرار است از همین ماه آغاز به کار کند و افراد می‌توانند بر اساس سرمایه‌های خود را حتی متری خریداری کنند و در بورس سرمایه گذاری کنند.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: این اقدام به جمع آوری نقدینگی‌ها کمک می کند و باید همه کمک کنیم تا از آسیب‌های روانی که به بورس زده می شود اجتناب شود. بحث اقتصادی آن هم بر عهده دولت است تا بورس را شاداب نگه دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی گفت: نسبت به واگذاری اطلاعات مورد نیاز به وزارت راه و شهرسازی اقدام کردیم و موانعی که وجود داشت، برطرف شد. اقدامات لازم برای راه اندازی سامانه مربوطه در وزارت راه و شهرسازی به اتمام رسیده و به اداره مالیات نیز متصل شده است و در آینده نزدیک اخذ مالیات را اجرایی خواهیم کرد.ربیعی گفت: این طرح مشکلات و پیچیدگی‌هایی داشت که یکی از مشکلات آن مربوط به مقاومت‌های دستگاه‌ها درباره ارائه دادن اطلاعات بود که با کار کارشناسی در دولت، مشکلات تقریبا برطرف شد. با مدل ارتباطی که به‌وجود آمد، پیش‌بینی ما این است که از ماه آتی این سامانه عملیاتی شود.

سخنگوی دولت در خصوص نگرانی‌های اخیر بابت افزایش فوت شدگان کرونا و برنامه دولت در این باره اظهار داشت: ما نظارت را افزایش می‌دهیم و تیم‌های سیار نظارتی با حضور نیروهای قضایی و بهداشتی در حال گشت زنی هستند که همان جا جریمه‌های سنگین اعمال می‌کنند.وی افزود: همچنین این اختیار به استان‌ها داده شد که در صورت نیاز شهرها به قبل و تعطیلی‌ها بازگردد. ما باید این نظریه را که این همه گیری باید در کل کشور صورت بگیرد تا اپیدمی انجام شود نیز در نظر بگیریم، اما تخت‌های ما نباید تحت فشار باشد و اصل دیگر این است که باید مردم همکاری و مراعات کنند.ربیعی ادامه داد: ما در آموزش و پرورش بهترین تصمیم را گرفته‌ایم و در خصوص دانشگاه‌ها نیز تصمیم مناسبی داشتیم و نمی‌توانستیم در تعطیلی بزرگ کشور بمانیم اکنون این سیاست در دنیا نیز قابل قبول نیست، اما باید بتوانیم ضمن این که تولید و جامعه را حفظ می‌کنیم سلامت را نیز حفظ کنیم.سخنگوی دولت مجدد درباره اعمال مقررات سخت‌گیرانه برای افرادی که از ۱۵ تیرماه به بعد ماسک نزنند و وضع جریمه و برخورد قضایی با این افراد گفت: از این تاریخ این افراد را به مراکز عمومی و خرید راه نمی‌دهند و به آنها خدمات داده نمی‌شود، اما برای جریمه کردن باید تصمیمات قضایی گرفته و اعلام شود.

تحریم مبادی پولی و مالی کشور را تحت تاثیر قرار داده است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره گرانی‌های اخیر از جمله افزایش قیمت مسکن و مرغ گفت: مدام دولت درگیر این چالش بوده و تصمیمات مختلفی برای آن گرفته است. تحریم‌های ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۴ قابل مقایسه با شرایط فعلی نیست و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و این فشار حداکثری تولید را دچار مشکل کرده است و همه مبادی پولی و مالی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.وی افزود: خیلی از کشورها تحریم را مراعات نمی‌کردند ولی الان به شدت کنترل می‌شوند. بنابراین ریشه علمی این موضوع به کاهش درآمدهای کشور برمی‌گردد.سخنگوی دولت افزود: سالانه ۵۰ میلیارد دلار در کشور درآمد داشتیم که ۱۴ میلیارد دلار به کالاهای اساسی اختصاص می‌دادیم اما نمی‌توانیم واقعیت را نبینیم. زمانی که درآمد کاهش می‌یابد باید کشور را مقاوم و با استقامت نگه داریم و بتوانیم با سیاست قیمت‌ها را کنترل کنیم ولی در هر صورت آثار خود را خواهد گذاشت.

ربیعی درباره افزایش قیمت مرغ هم گفت: در مورد کنترل قیمت مرغ برنامه‌ریزی کردیم و ستاد تنظیم بازار هم قیمت را اعلام کرد و کنترل هم صورت خواهد گرفت. طبق گزارش‌هایی رسیده از کشتارگاه‌ها، قیمت‌ها با همان منوال که پیش‌بینی شده صورت می‌گیرد.وی افزود: الان با قیمت‌هایی که نهاده‌های مختلف دارند، آن هم به صرفه نیست اما بانک مرکزی هم همه تلاش خود را برای کنترل نقدینگی و تورم انجام داده است.سخنگوی دولت اظهارداشت: خیلی‌ها پیش بینی می‌کردند ما تورم ابرونزوئلایی داشته باشیم و آن را ناشی از فشار آمریکا و کاهش صادرات نفت دانستند در حالی که ما تمام تلاش خود را برای تأمین کالاهای اساسی انجام دادیم و ستاد تنظیم بازار همه تلاش خود را برای کاهش قیمت‌ها انجام می‌دهد اما بعضی وقت‌ها این افزایش قیمت خودسرانه، افسارگسیخته و متاسفانه بخشی هم سوداگرایانه است.

وی افزود: برغم این مشکلات به هیچ وجه سراغ بانک مرکزی نرفتیم و از آن‌ها استقراض نکردیم و هزینه‌های دولت را کاهش دادیم و از طریق سهام دارایی و فروش اوراق خزانه اقدام کردیم تا کسری بودجه به زندگی مردم فشاری وارد نکند. با این حال می‌دانیم این افزایش‌ها مردم را به فشار انداخته است و ما نیز در رنج هستیم.سخنگوی دولت با بیان اینکه باید از تمام ابزارهای مدیریتی و سیاستی استفاده کنیم، گفت: در این زمینه اقداماتی در زمینه ارز و صادرات انجام می‌دهیم و اگر نیاز باشد آن را توضیح خواهیم داد. همچنین قادر خواهیم بود با سیاست‌های تهاتر نهاده‌ها را به داخل آورده و هزینه‌ها را پایین بیاوریم.