روحانی: بسته‌های حمایت معیشتی تا مهار کرونا ادامه دارد

رییس جمهوری، تامین بهداشت و درمان جامعه را وظیفه مهم دولت عنوان کرد و گفت: بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات بانکی، صندوق بیمه بیکاری و بسته‌های معیشتی تا زمانی‌که کووید ۱۹ روبروی ما است ادامه خواهد یافت.حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اظهار داشت: […]

رییس جمهوری، تامین بهداشت و درمان جامعه را وظیفه مهم دولت عنوان کرد و گفت: بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات بانکی، صندوق بیمه بیکاری و بسته‌های معیشتی تا زمانی‌که کووید ۱۹ روبروی ما است ادامه خواهد یافت.حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اظهار داشت: در جلسه امروز گزارشی از آمادگی وزارت بهداشت و درمان داده شد که ۱۲۰۰ مرکز در سراسر کشور برای همه افرادی که مایل یا لازم است نمونه‌گیری انجام شود آماده هستند. نمونه گیری‌ها انجام و نتیجه ابلاغ می‌شود که این یک شرایط و وسیله خوبی در کشور ما است و همچنین ۱۷ هزا رو ۵۰۰ خانه بهداشت در سراسر کشور آماده خدمات بهداشتی هستند که این هم یک افتخار بزرگی برای کشور است.

رییس جمهوی افزود: از لحاظ علمی و تحقیقی آمار و ارقام بسیار خوبی را در این جلسه شاهد بودیم. هم مقالات علمی که در این زمینه نوشته می‌شود و همچنین تلاش‌های کارآزمایی‌های بالینی که در کشور صورت می‌گیرد و هزار و ۹۹ بیمار در این زمینه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند و گزارش‌های آن آماده شده است.روحانی ادامه داد: مردم باید شاهد باشند که نه تنها کادر درمانی در مقام عمل تلاش بسیار خوبی انجام داده بلکه در زمینه علمی و تحقیقی هم در سطح دنیا که امروز ما در رتبه علمی در سطح پانزدهم هستیم و در منطقه و جهان اسلام رتبه اول را دارا هستیم که یکی از افتخارات ما است.رییس جمهوری گفت: در جلسه امروز گفته شد با بررسی های که انجام شده است ۲ دارویی که در این بیماری تا حدی موثر است بدست آمده که استفاده می‌شود امیدواریم در سایر زمینه ها کارهای علمی و تحقیقاتی ادامه پیدا کند.

وی یادآور شد: از دیرباز و اخیرا همیشه بخش بهداشت و درمان ما در سطح جهان مطرح و جزو افتخارات ما بوده است. همه مردم می‌دانند که یکروزی مردم ایران برای معالجه در نوبت بودند که به اروپا یا آمریکا بروند و امروز بسیاری از ایرانیان و غیرایرانیان در نوبت هستند که برای معالجه به ایران بیایند. حتی جراحی‌های مهم و پیچیده از قبیل پیوند اعضا به ایران می آیند.رییس جمهوری گفت: کادر درمان ما در موضوع کووید ۱۹ با همین تلاش و امکانات فعالیت خود را انجام داد این‌که هزار سی تی اسکن و آی سی یو در همین مدت آماده شده و ۴۰ دستگاه سی اتی اسکن جدید برای بیمارستان‌ها آماده شده مشخص است که در حین معالجه و تلاش، ما بیمارستان‌ها و تجهیزات کردن آنها را مورد توجه قرار داده‌ایم.وی تاکید کرد: باید از کادردرمان از این مدافعان پرنشاط میدان سلامت که همیشه افتخار آفرین برای ما بوده اند تشکر کنم.

دستورالعمل‌های بهداشتی باید تا زمان طولانی در دستور کار باشد

روحانی درباره ویروس کووید۱۹ اظهار داشت: مردم باید به این نکته توجه کنند این اپیدمی طولانی است و پایان مشخص و روشنی برای آن در اختیار نداریم. تا زمانی که بتوانیم به یک واکسن مورد تایید و در دسترس برسیم، ممکن است با زمان طولانی روبه‌رو باشیم.رییس‌جمهوری افزود: پس در ذهن مردم این نباشد که امروز احتیاط می‌کنیم، دست‌ها را می‌شوییم، ماسک هم می‌زنیم و فاصله را رعایت می‌کنیم ولی این بیماری تا ۱۵ روز دیگر حذف می‌شود بلکه این تصور باید حذف شود.روحانی با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی باید تا زمان طولانی در دستور کار باشد، تصریح کرد: اجتماعاتی که مردم در کنار همدیگر قرار می‌گیرند؛ عروسی، عزا، اجتماعات قومی و قبیله‌ای و… باید برای مدتی کنار بگذاریم تا زمانی که بهداشت و درمان ما اعلام کند و بگوید این احتیاط‌ها دیگر لازم نیست.وی با اشاره به شیوع کرونا در یک منطقه خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت در جلسه امروز اعلام کرد در یکجا شاهد پیک این اپیدمی هستیم که منشا آن عروسی بوده و مشکل ایجاد کرده که این مشکل هم برای مردم، کادر درمانی و خسارت برای اقتصاد و نظام درمانی کشور است.

نمی‌توان به امید کاذب تکیه کرد

روحانی با بیان اینکه مردم به این نکته توجه کنند آنچه برای آینده مدنظر قرار می‌دهند، یک هفته و ماه نباشد بلکه آینده چند ماه یا پایان سال است، ابراز داشت: هرچه جلوتر می‌رویم، ابعاد این ویروس برای ما روشن‌تر می‌شود. در همان آغاز یک امید کاذبی برای مردم ایجاد شده بود که با گرم شدن هوا ویروس حذف می‌شود ولی دیدیم که گرمای هوا تاثیری بر این ویروس نداشت. یا شایع شد که این ویروس به تدریج ضعیف می‌شود.رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه براساس یک امید کاذبی که مبنای علمی ندارد و متخصصان ما آن را تائید نمی‌کنند، نمی‌توان تکیه کرد، عنوان کرد: در این شرایط چاره و هیچ راه دومی نداریم. باید کار کنیم، کارخانه‌های ما فعال باشد، مغازه‌ها باز باشد و رفت و آمدها در حد ضرورت در جریان باشد و مقابله با ویروس هم ادامه داشته باشد. اینکه ضدانقلاب مدام تبلیغ می‌کند که همه کارها باید تعطیل باشند و برخی از رسانه‌های ما که مطلب ندارند، مطالب شب قبل رسانه‌های ضد انقلاب را تکرار می‌کنند، درست نیست.

روحانی اضافه کرد: اینکه مساجد باز شده و مردم به عبادات مشغول هستند، چه اشکالی دارد اما این فاصله‌گذاری‌ها و دستورالعمل‌ها باید رعایت شود.رییس جمهوری اضافه کرد: نکته‌ای که مردم باید توجه کنند یکی نظافت شخصی یعنی شستن دست‌ها در صدر این بهداشت فردی و نظافت شخصی است و دیگر فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی است. اگر ما با هم کار داریم فاصله را باید مراعات کنیم. دیگر مانند سابق نیست که ۴ تا خانواده می‌خواهند یکدیگر را ببینند همه بروند کنار هم، باید این فاصله را رعایت کنند.روحانی ادامه داد: وقتی چند نفر جمع می‌شویم باید ماسک بزنیم و تجمع را فعلا کنار بگذاریم. تجمع مانند اجتماعاتی که برای عروسی یا عزاداری داشتیم یا تجمعاتی که فامیلی و قبیله‌ای و مرسوم است اینها را برای مدتی باید کنار بگذاریم. اگر این اصول را مراعات کنیم کار، کسب و فعالیت را هم ما می‌توانیم انجام و ادامه دهیم و این ضرورت برای ما است.

در کار جمعی اولویت با فضای مجازی است

روحانی تصریح کرد: نکته سوم اینکه ما در فعالیت اجتماعی حتی‌الامکان باید از فضای مجازی استفاده کنیم. فضای حقیقی باید اولویت دوم شود و اولویت اول ما باید فضای مجازی باشد. در فضای مجازی باید کار اداری را در اختیار مردم قرار دهیم که مردم مراجعه نکنند و بتوانند از خانه خود آن خدمت را دریافت کنند.رییس‌جمهوری بیان داشت: اگر خرید و فروش است اگر اقدامات مهمتر اقتصادی است، حتی‌الامکان از فضای مجازی استفاده کنیم. بخش سلامت امروز بیشترین فعالیتش را در فضای مجازی انجام می‌دهد و این فضا می‌تواند به بخش سلامت ما به خوبی کمک کند. با این فضا می‌توانیم با متخصص‌ و با پزشک‌مان تماس بگیریم، نسخه الکترونیکی بگیریم و می‌توانیم از داروخانه، دارو دریافت کنیم، حتی‌الامکان ما باید به فضای مجازی برویم، حتی در آموزش.رییس جمهوری گفت: در آموزش در مقطع دبستان، دبیرستان و دانشگاه ما امسال کم‌کم‌ به آخر سال و امتحانان می‌رسیم و چند ماه بعد هم به آغاز سال می‌رسیم. بخشی از آموزش‌ها باید به فضای مجازی برود و بخشی هم که ضروری است با مراعات پروتکل‌ها باید به فضای حقیقی برود و انجام گیرد.

با اضطراب و شایعه مبارزه کنیم

روحانی اظهار داشت: نکته دیگری که بسیار هم مهم است اینکه باید با اضطراب مبارزه کنیم، شایعه درست نکنیم، بی‌خودی مساله‌ای را بزرگ نکنیم. ممکن در شهری ۲۰ تا ۴۰ نفر دچار مشکل شوند و به بیمارستان مراجعه کنند و برگردند.رییس جمهوری خطاب به مردم گفت: ما یک سقف داریم و آن سقف باید همیشه به عنوان خط قرمز ما باشد. آن سقف توان کشور برای امور درمانی است، تخت، آی‌سی‌یو، سی‌تی‌اسکن، آزمایشگاه و بالاتر پزشکان و پرستاران ما همه این مجموعه، این توان را باید شما در نظر بگیرید به عنوان توان سلامت در جامعه که باید اپیدمی همیشه زیر این توان باشد. این توان باید ۱۰۰ باشد و اپیدمی باید ۵۰، ۶۰ یا ۷۰ یا ۸۰ باشد، و نباید به ۹۰ و ۹۵ برسد و سر مرز که نگرانی درست کند.روحانی عنوان کرد: اگر خدای ناکرده در کشور ما یک روزی در یک شهری، توان سلامت ما ۱۰۰ بود و اپیدمی ما ۹۵ شد، آنجا جایی است که باید نگران شویم ولی اگر توان ما ۱۰۰ است و و تعداد بیمار ما ۵۰ است اینجا نگرانی ندارد. ما باید کارمان را انجام دهیم. ما اینجا یک بیمارستان داریم که ۱۰۰ تا تختخواب دارد، ۵۰ نفر هم بیمار داریم. ۴۰ تا آی سی یو داریم و ۱۰ آی سی یو ما اشغال است این نگرانی ندارد و ما طبق روال پیش می‌رویم.

مردم را به وسواس وادار نکنید

روحانی گفت: نباید با بیان این که نقطه دوم و سوم اوج بیماری کرونا در کشور ایجاد شده است و کدام کار اشتباه بوده و یا سرعت عمل زیاد بوده است، فضای روانی جامعه را به هم بریزیم.رییس جمهوری تاکید کرد: البته باید در هر گامی که برداریم احتیاط کرده و براساس محاسبات پیش برویم اما نباید مردم را مضطرب و نگران کنیم. مردم همیشه باید احتیاط کنند اما آنها را به وسواس وارد نکنیم.

وی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشت یک چهارچوب و حدودی دارد، گفت: بخشی از مردم در دوران کرونا دچار مشکل دیگری شده اند، از صبح دچار وسواس هستند و مداوم دست‌های خود را می شویند و وسایل را ضدعفونی می کنند. باید یک حد معقول و صحیح همیشه باید مد نظر باشد.روحانی با بیان این که وظایف دولت بسیار زیاد است، تصریح کرد: دولت وظایفی را که در شرایط حساس به ویژه در کرونا دارد به خوبی دنبال می‌کند.رییس جمهوی با اشاره به ۴ وظیفه اصلی دولت در شرایط کنونی ادامه داد: تامین وسایل و تجهیزات و امکانات برای بهداشت و درمان جامعه در این شرایط نخستین وظیفه دولت است و باید تلاش کند، اکنون همه نیازمندی های بهداشتی کرونا در حال حاضر اعم از ونتیلاتور و تخت‌های مجهز و سی تی اسکن و دارو و ماسک در داخل کشور تولید می‌شود و از طرف دیگر فعالیت تحقیقاتی در این زمینه نیز انجام می شود.

روحانی افزود: بخش بهداشت و درمان اولویت دولت است و در این زمینه نیز کوتاهی نکرده است؛ و انبارها و ذخایر را به اندازه کافی نگهداری کرده است و ذخایر کشور از این وسایل مورد نیاز پر است و تلاش لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور انجام داده است.وی افزود: دولت تمام ضوابط بهداشتی را در مرزها و ارتباط با کشورهای همسایه و سایر کشورهی دیگر را مدنظر قرار داده است و هر چه لازم بوده مانند کاهش ساعات کار و توقف صرف ناهار در ادارات را ابلاغ کرده و عمل کردیم و ساعت اداری تا ۷ و ۳۰ تا ۱۴ و ۳۰ قرار دادیم و ناهار را حذف کردیم. هم مراعات کردیم و هم امکانات را مهیا کردیم که اولین وظیفه دولت در این شرایط بود.

خدمت‌رسانی به مردم حتی یک روز هم متوقف نشد

روحانی انجام و تداوم خدمات به جامعه را دومین وظیفه دولت دانست و گفت: در ۴ ماه گذشته خدمات ضروری به جامعه حتی یک روز هم متوقف نشد و قطعی برق، آب و گاز نداشتیم و به طور به منظم و بدون وقفه انجام شد، امنیت جامعه و مردم به عنوان وظایف ضروری دولت یک روز هم تعطیل نشده است.رییس جمهوری با اشاره به امنیت کشور در دوران کرونا گفت: سربازان و نیروهای مسلح کشور در دوران کووید ۱۹ حاضر بودند و یک روز هم مرخصی و یا قرنطینه نرفتند و همه سرکار خود تمام ساعت حاضر بودند و دستور العمل‌ها را نیز رعایت می‌کردند.وی بیان کرد: شرایط خوبی در خدمت‌رسانی به مردم داریم و ادامه دارد هر روز یک سد با نیروگاه برق افتتاح می‌شود، پنجشنبه هفته گذشته (در آیین افتتاح طرح‌های ملی در استان‌های بوشهر و آذربایجان غربی) به مردم گفتم که تا پایان سال ۹ سد بزرگ ملی افتتاح خواهد شد، البته تاکنون سه سد افتتاح شده است و تا پایان سال ۶ سد دیگر به بهره برداری می‌رسد و ۱۸ نیروگاه برق افتتاح خواهیم کرد.رییس جمهوری شرایط خدمت‌رسانی کشور را خوب ارزیابی کرد و افزود: اکنون طبق روال و بهتر از سال‌های گذشته به پییش می رویم.

مردم نگران کالاهای اساسی و مورد نیاز خود نباشند

روحانی تامین کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم را سومین وظیف مهم دولت عنوان کرد و گفت: این کالاها تامین کردیم و تا پایان سال هم تامین می‌کنیم شاید دهها جلسه در این زمینه برگزار شده است که باید از وزارت صمت و خارجه تشکر کنم البته همه در موضع تلاش کردند.رییس جمهوری گفت: امروز شرایط کالاهای اساسی ما از اردیبهشت و نسبت به فروردین ۹۹ نیز بهتر است و این شرایط در آینده نیز بهتر می شود. مردم هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی کشور نداشته باشند انچه لازم بوده تامین شده است و در هفته اخیر هم گام‌های بهتری برداشته شده است تا شرایط کشور مطمئن‌تر شود.

اعطای بسته‌های حمایتی به نیازمندان تا پایان کرونا ادامه دارد

روحانی گفت: فعالیت حمایتی دولت تا پایان سال و تا هر وقتی که کووید ۱۹ روبروی ما است ادامه خواهد یافت و ما روبروی آن ایستاده ایم و این حمایت‌ها را انجام می دهیم.رییس‌جمهوری کمک به مردم گرفتار را چهارمین وظیفه دولت عنوان کرد و افزود: در این زمینه به نیازمندان بسته‌های حمایتی اعطا شد، زیرا در این مدت در شرایط سختی قرار گرفتند. بسته‌های حمایتی و کمک چه در قالب تسهیلات بانکی، صندوق بیمه بیکاری و چه بسته‌های معیشتی بود بنابراین هر کاری که لازم بوده دولت برای حمایت از آنها انجام داده و ادامه می‌دهد.وی تاکید کرد: برنامه حمایتی دولت تا پایان سال و تا هر زمانی که کووید ۱۹ وجود دارد، ادامه خواهد یافت و ما روبه‌روی سختی‌های این بیماری همچنان ایستاده ایم و این حمایت‌ها را برای نیازمندان انجام می‌دهیم.

وارد مرحله سوم غربالگری کرونا شده‌ایم

روحانی گفت: امروز در جلسه نکته ای را وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که فعالیت بهداشت و درمان از این هفته به فاز سوم رفته و خودش را نسبت به گروه‌های آسیب پذیر متمرکز کرده است.رییس جمهوری افزود: در جامعه ما برابر کووید ۱۹ همه یکسان نیستند. یکی ممکن است جوان باشد و بیماری زمینه‌ای هم ندارد و بدن سالم دارد و چاق هم نیست؛ به قول آقای دکتر ملک زاده (معاون وزارت بهداشت) «چاقی جزو مواردی است که این بیماری را مستعد و خطرناک می کند». وقتی افراد مستعد نیستند راحت‌تر می‌توانند برابر کرونا مقابله کنند. اما عده‌ای هستند که بیماری زمینه‌ای دارند یا مسن هستند بنابراین این دو گروهی هستند که باید از آنها بیشتر مراقب باشیم.روحانی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت فعالیت‌های خود را وارد فاز سوم و تمرکز بر بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه کرده است، اظهار داشت: همه افراد در جامعه برابر این ویروس یکسان نیستند و عده‌ای بیماری‌های زمینه‌ای داشته و یا مسن هستند که باید نسبت به آنها مراقبت‌های بیشتری انجام شود و این توسط بخش بهداشت و درمان در حال انجام است و در حقیقت این کار مهم و اصولی فاز سوم غربالگری در کشور به شمار می‌رود.

رییس جمهوری افزود: اگر مبتلایان را بتوان سرپایی و بستری درمان کرد و برای ما خطرناک نیست. پس چون این گروه (افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای) برای ما بسیار اهمیت دارند، بهداشت و درمان در فاز سوم فعالیت خود را بر این گروه سوم متمرکز می کند.روحانی افزود: وزارت بهداشت در این مرحله یعنی این دسته‌ای که یا مسن هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند را مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهد، مراقبت می‌کند.رییس جمهوری با تشکر از اقدامات مرحله ای وزارت بهداشت در غربال‌گری کرونا افزود: اینکه در هر مرحله‌ وزارت بهداشت و درمان قدم‌های خوبی برداشته غربال‌گری اول انجام داده و غربالگری دوم را شروع کرده و این هم در واقع غربال‌گری سوم و فاز سوم است که انجام می‌دهد کار مهم و اصلی و بسیار ارزشمند است که انجام می‌گیرد.

برگزاری نماز جمعه در مناطق زرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

روحانی به تصمیمات جلسه ستاد ملی کرونا اشاره کرد و گفت: امروز در جلسه‌ چند تصمیم گرفتیم و چند تصمیم هم برای هفته آینده باقی ماند زیرا به تصمیم نهایی نرسیدیم.رییس جمهوری بیان کرد: وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور دنبال خواهند کرد تا بتوانیم اول تیرماه در تمام مناطق زرد، حالا مناطق سفید که نمازجمعه برپا بود و در همه مناطق زرد هم نماز جمعه برپا و تشکیل شود و اقدام مربوط به آن گیرد زیرا برای مردم ما مهم است.وی افزود:اگر همه پروتکل‌ها را با عزیزان در ستاد نماز جمعه به توافق رسیدید از نظر ما مصوب است که از اول تیرماه در مناطق زرد هم بتوانند نماز جمعه را اقامه کنند.

آغاز به‌کار مهدهای کودک از ۲۴ خرداد

رییس جمهوری گفت: از هفته آینده، از ۲۴ خرداد مهد کودک ها با رعایت مقررات و پروتکل های بهداشتی بتواند فعالیت خود را شروع کند. تصویب شد «کلاس‌های قرآن» نیز از ۲۴ خرداد بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. البته به همه این‌ها پروتکل‌های لازم ابلاغ می‌شود و باید مراعات کنند. همچنین آموزشگاهی زبان و سایر آموزشگاه‌ها هم از ۲۴ خرداد می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

آغاز فعالیت تورهای مسافرتی از ۲۴ خرداد

روحانی با بیان این که «تورهای مسافرتی از ۲۴ خرداد می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز کنند»، اظهار داشت: درباره تورهای خارجی بنا شد که در جلسه ای با حضور وزارت بهداشت، گردشگری، وزارت خارجه بررسی شود، باید در این زمینه چارچوبی مصوب شود و تاریخ آن را هم آن زمان تعیین می‌کنیم که تصمیم گیری در این زمینه برای جلسات آینده باقی ماند.

آغاز بکار مشروط سینماها و کنسرت‌ها از ابتدای تیرماه

روحانی درباره آغاز بکار سینماها و کنسرت ها گفت: این مراکز با رعایت دو شرط، اول آنکه ظرفیت را ۵۰ درصد در نظر بگیرند و ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌هایشان خالی باشد و دوم اینکه پروتکل‌ها را به طور کامل مراعات کنند از اول تیرماه شروع شود.رییس جمهوری گفت: درباره برگزاری مراسم ها در آرامستان‌ها باید بحث و بررسی شود و چارچوب‌ها را مد نظر قرار گیرد. آنها هم اگر درمورد چارچوب‌ها به توافق رسیدند از اول تیرماه آنها هم می‌توانند فعالیت خودشان را آغاز کنند، برخی از موارد هم بود که در جلسه بحث شد بنا شد بررسی بیشتر و دقیق تر انجام شود.روحانی درباره مرخصی زندانی‌ها در تیرماه گفت: مقرر شد در این زمینه در کمیته ها بررسی‌های بیشتری انجام شود و آنچه مصوب شد در جلسه بعد تصمیم گیری شود.رییس جمهوری گفت : مقرر شد درباره راهیان نور و همچنین برخی اجتماعات مذهبی که در جلسه امروز مطرح شد، بررسی‌های بیشتری انجام شود و پیشنهادات در جلسه بعد که شنبه آینده تشکیل می‌شود، تصمیم گیری کنیم.