پاسداشت میراث امام خمینی ره با تمسک به اصول و باور عمیق به اصلاح لازمه جهش بسوی آینده تابناک

نعیم حمیدی :در آستانه سی و یکمین سالگرد عروج آسمانی امام خمینی (ره) معمار و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی قرار داریم، مرد بزرگی که با رهبری انقلاب اسلامی و به پیروزی رساندن آن در ایران، تحولات اساسی و بنیادین در حوزه سیاسی جهان معاصر پدید آورد و در ذهن تاریخ و در فرهنگ انقلابی عصر […]

نعیم حمیدی :در آستانه سی و یکمین سالگرد عروج آسمانی امام خمینی (ره) معمار و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی قرار داریم، مرد بزرگی که با رهبری انقلاب اسلامی و به پیروزی رساندن آن در ایران، تحولات اساسی و بنیادین در حوزه سیاسی جهان معاصر پدید آورد و در ذهن تاریخ و در فرهنگ انقلابی عصر حاضر جاودانه شد. نسیم بیداری در کشورهای مختلف وزیدن گرفته و دیکتاتورها یکی پس از دیگری سقوط کردند تا جایی که امروز در اثر تبعیض نژادی این جریان به پشت دیوارهای کاخ سفید رسیده است

از سویی جبهه مقاومت اسلامی به برکت محاسبات راهبردی و دوراندیشی دانش آموختگان دانشگاه انقلاب و مکتب امام همچون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معادلات امنیتی و مولفه های اقتدار را در منطقه خاورمیانه را تغییر و آمریکا را در بی سابقه ترین حالت شکننده و ماشین جنگی آن را در ماسه های صحرای الانبار و قاعده عین الاسد متوقف و یگان های پهبادی جبهه مقاومت بر فراز گنبد آهنین تل آویو و حیفا مانور شناسایی انجام و ماهواره اطلاعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر فراز حوزه مدیترانه از نیل تا فرات تحرکات آمریکا و رژیم صهیونیستی را رصد می کند

 برخلاف تصور کدخداهای مدعی جهان امروز شعارهای “الله اکبر” و استکبار ستیزی در آراء و تجمعات مردم بسیاری از کشورها موج می زند و بطور گویا و شفاف نشان می دهد، بیداری انسانی و اسلامی عامل واقعی این تحولات است و این همان خطی است که با رهبری امام خمینی (ره) ترسیم شد و اکنون درحال امتداد یافتن است.

این واقعیت بسیار درخشان و تاریخی، رسالت ما را که در کانون انقلاب اسلامی قرار داریم و در فضائی تنفس می کنیم که با نفس گرم و مسیحائی امام خمینی متبرک شده است، سنگین تر می کند.ما باید برای پاسداری از داشته های انقلاب و میراث امام خمینی ره هرچه در توان داریم بکار بگیریم و از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزیم. حرکت به جلو و تمسک به اصول و مبانی نهضت و باور عمیق به اصلاح طلبی و آسیب شناسی عملیاتی سازی دکترین انقلاب در چارچوب اندیشه امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری لازمه پاسداشت میراث حضرت روح است

 بدون تردید امانت حقیقی و میراث امام خمینی ره ، قدرت و حکومت ، منصب ، قدرت و مقام نیست. آنچه امام خمینی برای ملت ایران به ارث گذاشته و طبعاً مردم ایران نیز باید آن را با امانت داری به سایر ملت ها منتقل کنند، حاکمیت عدالت، اخلاق، خردورزی، اعتدال، اصول و ارزش ها بر جامعه است که می توان آنها را به عنوان یک مجموعه «حاکمیت ارزش های الهی» نامید، چیزی که از بعثت پیامبر رحمت که اکنون در آستانه آن قرار داریم سرچشمه گرفته است.

امام خمینی ره در برابر طاغوت داخلی که نظام شاهنشاهی بود و استکبار بین المللی که سلطه جهانخواران است قیام کرد و با توکل بر خدا و بهره مندی از حمایت همه جانبه توده های مردم توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و مردم ایران را از قید و بندهای استبداد داخلی و استعمار خارجی نجات دهد. قطعاً ادامه راه امام خمینی فقط با حراست از همین میراث میسر خواهد بود و از دست دادن آن یا خدشه وارد شدن به آن موجب از دست رفتن انقلاب و تهی شدن نظام بر آمده از آن خواهد شد. ارزیابی اجمالی اما واقع بینانه شرایط کنونی نشان می دهد میراث امام خمینی در بخش های عدالت، اخلاق، خردورزی و اعتدال بشدت در معرض خطر قرار دارند. عدالت، چه در وجه اقتصادی و چه در وجوه دیگری مانند سیاسی، قضائی، اجتماعی و اخلاقی در نظر گرفته شود، اکنون در جامعه ما مخدوش است.

فاصله طبقاتی بسیار زیاد است و درحالی که عده معدودی با رانت جویی و زیاده خواهی در خانه های اشرافی ده ها میلیاردی زندگی می کنند، بسیاری از مردم زیر خط فقر بسر می برند و حتی عده ای به نان شب محتاجند و برای امرار معاش به کارهائی تن می دهند که خود راضی نیستند. چنین وضعیتی با نقطه نظرهای امام خمینی درباره مردم به هیچ وجه سازگاری ندارد. امام خمینی عاشق مردم بود و همانطور که بارها می گفت هرگز حاضر نبود حتی یک تار موی کوخ نشینان را با تمام کاخ نشین ها و کاخ ها و ثروت های آنها عوض کند. این را بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در عمل به اثبات رساند. خوی ساده زیستی، رسیدگی به مردم، سفارش تهی دستان به مسئولین، جلوگیری از گرایش های طبقاتی در وضع قوانین، نکوهش آن دسته از مسئولین قوا که از خط همراهی با مردم فاصله می گرفتند و توصیه همیشگی به مسئولین اجرائی، نمایندگان مجلس و مقامات قضائی به ساده زیستی، حل مشکلات مردم و فاصله نگرفتن از اقشار ضعیف، بخشی از عملکرد امام خمینی در این زمینه را تشکیل می دادند.

بخش های دیگر عدالت، یعنی عدالت سیاسی، اجتماعی، قضائی و اخلاقی نیز دچار مشکلاتی هستند که بی توجهی به آن می تواند مشکلات زیادی را سبب شود.برخورد سیاسی عادلانه، پالایش سایر بخش ها از تبعیض و فساد، مبارزه با بداخلاقی ها از وظایف مهم مسئولین نظام جمهوری اسلامی است که متأسفانه در بسیاری از موارد بر زمین مانده و راه را برای به خطر افتادن میراث امام خمینی هموار کرده است. اگر سیره امام خمینی در زمینه های مختلف، معیار و الگوی عمل مسئولین قوا باشد، قطعاً تمام این مشکلات حل خواهند شد.اعتدال، اخلاق و خردورزی که همگی از یک خانواده هستند و در اصول و ارزش های دینی ریشه دارند، در سال های اخیر توسط افراطیون در معرض خطر قرار گرفته اند به همین موازات، خطر تفریط نیز اکنون میراث امام خمینی را تهدید می کند.

 نظام جمهوری اسلامی وظیفه دارد اخلاق را بر جامعه حاکم کند، با خرافات مبارزه نماید، اعتدال را به جای افراط و تفریط بنشاند و همه چیز را براساس خردورزی به پیش ببرد. میدان دار شدن افراطیون بداخلاق در بعضی بخش ها و تفریطی های سطحی نگر در بخش های دیگر، بداخلاقی را رواج داده، حرمت ها را به دست تاراج سپرده، خرافات را میدان دار کرده و خردورزی را به عزلت کشانده است. این مسیر، خارج از راهی است که امام خمینی پیش پای ما قرار داده بود و اگر ادامه یابد ما را از میراث امام خمینی دور خواهد کرد.

 مایه خرسندی است در جامعه انقلابی ما افراد زیادی وجود دارند که با سرمشق گرفتن از بیان و بنان رهبری و نصب العین قرار دادن وصیت امام این انحرافات را تشخیص می دهند و برای مبارزه با آنها استعداد و آمادگی دارند. چاره کار در اینست که از این استعدادها و آمادگی ها استفاده گردد و تا دیرتر نشده جلوی این انحرافات گرفته شود.

این واقعیت را باید همواره در خاطر داشته باشیم که امام خمینی ره “هویت” انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و حراست از میراث امام خمینی ره که در همراهی با ولایت تبلور می یابد، تضمین کننده بقاء این هویت خواهد بود. بنابر این، همه موظف هستیم برای استمرار انقلاب و تقویت نظام جمهوری اسلامی بکوشیم، ‌کاری که فقط از طریق حراست از میراث امام خمینی ره و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای میسر خواهد بود.