روحانی: موفقیت در مبارزه با کرونا به خاطر حمایت مردم است

رییس جمهوری گفت: موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با ویروس خطرناک کرونا تا امروز بخاطر همکاری و حمایت مردم بوده است.حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا افزود: تشکر ویژه ای را از مردم داشته باشم که از آغاز بروز موارد ابتلا ویروس […]

رییس جمهوری گفت: موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با ویروس خطرناک کرونا تا امروز بخاطر همکاری و حمایت مردم بوده است.حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا افزود: تشکر ویژه ای را از مردم داشته باشم که از آغاز بروز موارد ابتلا ویروس کرونا همکاری بسیار خوبی را با ستاد ملی کرونا داشته و امروز هم دارند.وی ادامه داد: ما در مراحل مختلف، فاصله‌گذاری های اجتماعی را مدنظر قرار دادیم و در هر مرحله‌ای مردم حمایت کردند.

رییس جمهوری افزود: زمانی گفتیم از هر شهری می خواهید خارج شوید حتما باید کنترل و غربالگری شوید اگر علامتی نداشتید به سفر ادامه دهید وگرنه باید به مبدا خود برگردید که مردم همکاری کردند. در مرحله دوم که گفتیم مردم از استان های خود جز موارد ضروری به استان های دیگر سفر نکنند و افراد مسافری که از موطن خود خارج شدند سریعتر به وطن اصلی خود برگردند که مردم باز هم حمایت کردند.رییس جمهوری گفت: زمانی که گفتیم فروشگاه های پرجمعیت و پرتردد تعطیل شود مردم قبول کردند. آن مقطعی که آن (تمهیدات) را دوباره تشدید کردیم تا جز مغازه‌ها و فروشگاه‌های ضروری که برای مواد غذایی، بهداشتی و دارویی بقیه مغازه تا ۲۰ فروردین بسته شود باز هم همکاری کردند. حمایت و همکاری مردم اصل است.

اگر جمهوری اسلامی ایران تا امروز در مقابله با این ویروس خطرناک کرونا موفقیت‌های خوبی بدست آورده است به خاطر حمایت مردم است. به خاطر این بوده است که مردم برای سلامت خود در صحنه بودند.روحانی با بیان این که برای مردم ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سه امتحان بزرگ الهی اتفاق افتاد، گفت: یک امتحان در دوران دفاع مقدس بود که لازم بود همه مردم حمایت کنند. جوانان، سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی و همه در کنار هم به صحنه بیایند که بتوانیم در برابر توطئه جهانی موفق شویم که مردم این کار را کردند، نه ۱ روز و ۲ روز، ۸ سال تمام از استقلال، عزت، نظام خود حمایت کردند.

رییس جمهور تحریم را امتحان و آزمایش دوم عنوان کرد و گفت: تحریم طولانی که سال‌ها برای مردم اعلام شد بخصوص در ۱۲ سال اخیر و به ویژه تحریم‌های ۲ سال اخیر که شدیدترین تحریم ها برای مردم بود. مردم از نظام حمایت کردند و افتخارات فراوانی را برای کشور آفریدند.وی ادامه داد: شاید مورد کرونا را بگوییم امتحان سوم که البته از این امتحانات که همه مردم در آن پیروز بودند در کشور ما زیاد بوده است. چون این آزمایش، آزمایش قابل مقایسه با دنیا است و به راحتی می توانیم مقایسه کنیم. این ابتلای سختی برای مردم ما بود. روزهای سختی بر مردم ما گذشت. ایام عید بود مردم می خواستند سفر و دید و بازدید کنند و به اماکن متبرکه بروند که نشد؛ برای مردم سخت بود.

روحانی اضافه کرد: اما در عین حالت وقتی ملت و کشور خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه می کنیم موفقیت هایی را بدست آوردیم که حمایت همه مردم بود البته اگر چه در خط مقدم پزشکان، ‌پرستاران، کادر درمانی، ‌نیروهای مسلح بودند اما در واقع کل مردم آمدند.رییس جمهور با اشاره به صحبت خود با استاندار اردبیل گفت: من از او سوال کردم از مردم درخواست کردیم که سفرهای نوروزی نروند امسال چند درصد کاهش سفر داشتید که گفت تقریبا می توانم بگویم که سفر نوروزی ما صفر بوده است. یکی دیگر از استاندارها کاهش سفر نوروزی را بالای ۸۰ درصد اعلام می کند. استاندار دیگری باز گفت که ۹۴ درصد کاهش سفر نوروزی داشته ‌اند که این نشان از کمک و حمایت مردم است.وی یادآور شد: امروز آمار و نمودار سازمان جهانی نشان دهنده این بود که شرایط ایران بهتر از دیگر کشورها است این نمودار به ما نشان می دهد که مردم کمک کردند. صدا و سیما به عنوان صدای ملی در این ایام آنچه لازم بود برای مردم تبیین کرد و مردم هم گوش کردند یعنی هم گوش و هم اجرا کردند بنابراین این کار بزرگ و عظیمی بود که در کشور انجام گرفت.روحانی در ادامه به اشاره به مصوبات جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا گفت: اگر کسی از ابتلای به این ویروس آگاه شد حتما با الزام خودش را باید قرنطینه کند و اگر حال وی وخیم است به بیمارستان مراجعه کند. اگر شرایط بیماری وی خفیف تر است باید خود را قرنطینه کند و از منزل خارج نشود.

آمارهای امیدوارکننده در جلسه وزارت بهداشت و درمان

روحانی گفت: در آمار و ارقام جلسه امروز وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد، ‌آمارهای امیدوارکننده‌ای بود. هم نسبت به استان‌هایی که ورودی بیمارستان ما کمتر شده و خروجی از بیمارستان بیشتر شده است که برخی استان‌های ما این حالت را دارند.وی افزود: حتی در تهران، بیمارستان امام خمینی که یکی از بیمارستان‌های بزرگ و مهم کشور است اعلام کرده که مراجعه‌کننده در روزهای اخیر به یک پنجم رسیده است که این مساله بسیار مهمی است. یعنی مردم شرایط بهداشتی را مراعات کردند و در خانه ماندند و دید و بازدید و سفر را کنار گذاشتند البته در کنار آن هم کادردرمانی ما هم تلاش بسیار کردند که مجموعه اینها دست به دست هم داده است و امروز این افتخار را برای ما آفریده است.رییس جمهوری با بیان این که صدا و سیما این نمودار مقایسه‌ای را برای مردم تشریح کند، ادامه داد: شکل نموداری این بیماری در کشورهای غربی و اروپایی با کشور ایران متفاوت است یعنی در نمودار کشورهای دیگر جهش یکمرتبه ای می‌بینید که در ایران وجود ندارد و شیب منحنی ملایمتر است. این امر نشانگر این است که مردم کشور با فرهنگ بلندشان و پزشکان و پرستاران با ایثار و فداکاری و مدیریت کشور با همه توان به صحنه آمده است.

وی ادامه داد: در جلسه امروز ستاد ملی کرونا اعلام شد که در سایه طرح تحول سلامت شرایط مراقبت ویژه و آی سی یو در بیمارستان‌ها شرایط بهتری پیدا کرده است. ۸ هزار و ۶۰۰ تخت مراقبت ویژه در کشور داریم اگر اینها نبود، اگر طرح تحول سلامت نبود، به جای ۸ هزار و ۶۰۰ ، چهار یا پنج هزار تخت داشتیم، دچار مضیقه و مشکل می‌شدیم و اعتماد سلب می‌شد. گاهی ممکن است چهار هزار تخت باشد و همه هم پر شود. همین که می‌بیند دیگر تخت ندارد و چیز اضافه‌ای برای احتیاط ندارد، روحیه را تخریب می‌کند بنابراین امروز این شرایط خوب است.روحانی با بیان این که امروز آثار آنچه در سلامت الکترونیک، از آغاز سال ۹۸ اجرا و پیاده شد را می‌بینیم، گفت: با این نظام سلامت الکترونیک است که کارغربالگری صورت می‌گیرد با مردم در تماس هستند و به مردم اطلاع می‌دهند و از شرایط آنها مطلع هستند.

وی یادآور شد: تعداد آمبولانس در این دولت، ۲ برابر شده و این امر امروز دست ما را باز گذاشته است؛ اگر کسی بدحال می‌شود با آمبولانس به بیمارستان رسانده می‌شود، البته شرایط عید هم مقداری به ما کمک کرد. معمولاً در ایام عید تخت‌های بیمارستانی مقداری خالی می‌شود، هم پزشک‌هایی در ایام عید نیستند و معمولاً هم بیمارها هر کاری می‌خواهند انجام دهند برای شب عید نمی‌گذارند و در ماه بهمن و اسفند انجام می‌دهند.

مراکز آزمایش جواب مثبت را به خانواده و محل کار بیمار اطلاع بدهند

روحانی در ادامه به مصوبات جلسه امروز ستاد مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: اگر کسی از ابتلای به این ویروس آگاه شد حتما خود را باید قرنطینه کند و از منزل خارج نشود و اگر حال وی وخیم است به بیمارستان مراجعه کند.رییس جمهوری افزود: شاید ۸۰ درصد مردم به بیماری مبتلا باشند وعلامت آن چنانی نداشته باشند اما در عین حال می توانند ناقل باشند و ویروس را به دیگران منتقل کنند اگر می توانند در منزل امکانات قرنطینه در یک اتاق را فراهم کنند، انجام دهند اگر ندارند و حالشان وخیم است در بیمارستان اما اگر بیماری خفیف است در نقاهتگاهی که در شهر است بروند خود را معرفی کنند و برای مدت ۱۰ تا ۱۵ روز به عنوان قرنطینه استراحت کنند.

روحانی تصریح کرد: اگر کسی بعد از این به او اعلام شود که جواب آزمایش او مثبت است و او مراعات نکند و در جمعی برود به عنوان فردی که مرتکب خلاف شده است و مقررات کشور را نقض کرده و به دیگران ضرر زده است مشمول قانون و مجازات می شود و با او برخورد می شود.رییس جمهوری گفت: اگر دولت، دستگاه اجرایی و نیری انتظامی و ضابطین متوجه شدند فرد بیماری تخلف کرده و در جامعه حاضر شده است با او برخورد می کنند و در قوه قضاییه می تواند مورد محاکمه قرار بگیرد.روحانی با تاکید بر لزوم رعایت مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: مردم اگر تسهیلاتی می خواهند و در منزل امکان قرنطینه ندارند می‌توانند به نقاهتگاه‌ها مراجعه کنند.

محدودیت‌های سختگیرانه تا ۲۰ فروردین تمدید شد

روحانی درباره پروتکل‌ها و محدودیت‌ها بعد از ۲۰ فروردین گفت: محدودیت‌های سختگیرانه که تا ۱۵ فروردین اعلام شده بود تا ۲۰ فروردین ماه تمدید شد اگرچه هنوز آمارها و گزارش‌های تحلیلی به ستاد نرسیده است و قرار است تا وزارت بهداشت تا ۱۴ فروردین ارسال کند اما ستاد این شرایط سخت گیرانه را تا ۲۰ فروردین ۹۹ تمدید کرد.رییس جمهوری افزود: قرار شد وزارت بهداشت و کشور نهایتا تا فردا گزارش‌ها و پیشنهادها را آماده و اعلام کنند و ما در جلسات بعدی در این زمینه تصمیم می گیریم. البته به طور طبیعی ما صبح یکشنبه جلسه داریم ولی اگر زودترهم آماده شد ستاد فوری جلسه تشکیل می‌دهد و تصمیم گیری می‌کند زیرا برای مردم و اطلاع رسانی در صداو سیما، آموزش و پرورش وآموزش عالی و والدین و خانواده ها مهم است که چه زمانی و چگونه سر کار خود حاضر شوند. تلاش می کنیم تا اوایل هفته آینده در این زمینه تصمیم گیری و تصمیم را اعلام کنیم.

وضعیت در ۲۳ استان نسبتا خوب است

روحانی در ادامه به وضعیت استانها اشاره کرد و گفت: براساس گزارش‌های وزارت کشور، استانداران و وزارت بهداشت، امروز شرایط استان‌های کشوریکسان نیست، شرایط در برخی از استان‌ها نسبتا خوب و در برخی دیگر شرایط خوب نیست و مشکلاتی دارند.رییس جمهوری افزود: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در ۲۳ استان وضعیت خوب و شرایط قابل قبول است. عده‌ای مبتلا و عده‌ای بستری شده‌اند و این تعداد آمار پایینی است، باید دو تصمیم متفاوت برای استان‌ها بگیریم؛ برای استان‌هایی که شرایط بهتری دارند فعالیت‌های کاری و اقتصادی زودتر آغاز شود و چند استان باقی مانده که شرایط متفاوتی دارند با تاخیر چند روزه فعالیت خود را آغاز کنند و یا اینکه تصمیم بگیریم فعالیت در تمام کشور و استان‌ها همزمان و یکسان آغاز شود و یکجا اعلام می شود که قرار شد در یکی دو روز آینده در این زمینه تصمیم بگیریم.

روحانی در ادامه با تقدیر از همه اساتید دانشگاه و پزشکان پیشکسوت گفت: همه اساتید قدیمی و بزرگ دانشگاه‌ها در سراسر کشور به صورت خودجوش به بیمارستان‌ها رفته‌اند و کنار پزشکان و پرستاران حاضر شده‌اند و به آنها روحیه داده‌اند، که بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است و نشان می‌دهد که مردم ما در سایه فرهنگ بلند اسلامی و ایرانی و انقلابی دارند به درجه‌ای از رشد رسیده‌اند که در این شرایط همه در کنار هم هستند و فعالیت می‌کنند.

اساس درمان و داروی ویروس کرونا ، مراقبت است

رییس جمهوری در ادامه با بیان این که «بیماری کرونا هنوز درمان و داروی قطعی ندارد» گفت: آنچه در برخی رسانه درباره دارو و درمان این بیماری گفته می‌شود صحیح نیست و عموما تبلیغات نادرست است.روحانی تصریح کرد: بر مبنای تحقیقات اعلام شده، اساس درمان و داروی ویروس کرونا، مراقبت است و همین مراقبت خوب و ارزشمند که در بیمارستان‌های در سراسر کشور انجام می‌گیرد سبب شده تا طبق آمار تعداد فوتی‌ها کاهش یابد.

مردم سیزده بدر در خانه بمانند

رییس جمهوری همچنین با اشاره به آیین‌های سنتی روز ۱۳ فروردین در کشور گفت: مردم در روز ۱۳ بدر که روز طبیعت نام دارد طبق سنت‌ها از منزل خارج می‌شدند به دامن طبیعت در صحرا و پارک‌ها و جنگل‌های اطراف شهرها می‌رفتند و ساعاتی یا تمام روز را در این مناطق به سر می بردند.روحانی شرایط نوروز ۹۹ را شرایط خاص و متفاوت از سال‌های گذشته دانست و گفت: مردم در طول شیوع بیماری کرونا کمک و حمایت کردند، پشتوانه بخش سلامت کشور بودند.

از مردم درخواست می کنم فردا در روز ۱۳ بدر در خانه بمانند، البته بوستان‌ها و پارک‌ها در سراسر کشور تعطیل هستند. اما در عین حال مردم توجه کنند و در منزل بمانند و این سنت و آیین را در زمان دیگر و در روز دیگری که از بحران بیماری کرونا عبور کردیم، انجام دهند.وی در پایان بار دیگر گفت: باز هم از مردم تشکر و سپاسگزاری کرده و توصیه می‌کنم به همه پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند. این سختی‌ها گرچه مشکلاتی را برای بعضی‌ها در زندگی درست کرده اما سختگیری‌هایی بوده که برای جامعه و سلامت لازم بوده است. با پلیس، نیروی انتظامی، بسیج و همه نیروهایی که در دروازه‌های خروجی شهرها هستند، همکاری شود تا از این مرحله با کمک همدیگر و با عنایت خداوند بزرگ عبور کنیم.