فردا، نخستین مشارکت سیاسی حدود ۳ میلیون رای اولی

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحالی فردا برگزار می‌شود که از میان حدود ۵۹ ملیون نفر واجد رای دادن، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار جوان رای اولی با حضور در پای صندوق‌های رای برای نخستین بار می‌توانند سهم عملی و سیاسی در نظام و کشور داشته باشند.۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر برای انتخابات یازدهمین […]

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحالی فردا برگزار می‌شود که از میان حدود ۵۹ ملیون نفر واجد رای دادن، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار جوان رای اولی با حضور در پای صندوق‌های رای برای نخستین بار می‌توانند سهم عملی و سیاسی در نظام و کشور داشته باشند.۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داوطلب شدند که نزدیک به ۸۸ درصد داوطلبان آقایان و ١۲ درصد را خانم‌ها تشکیل دادند. با احتساب ردصلاحیت برخی نامزدها در مراحل مختلف و همچنین انصراف تعدادی از آنان، بیش از ۷ هزار نفر از این نامزدها فردا برای نشستن پشت کرسی های خانه ملت فردا جمعه با یکدیگر رقابت می کنند. به طور متوسط برای هرکسی ۲۴ نامزد رقابت خواهند کرد.

تبلیغات انتخاباتی ۷ هزار و ۱۴۸ نامزد تایید صلاحیت شده صبح ۲۴ بهمن رسما کلید خورد و تا ۸ صبح امروز پنجشنبه ادامه داشت.همچنین در این دوره ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که کمی بیشتر از ۲۹ میلیون نفر از آنان، مرد و ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هم زن هستند .براساس این گزارش، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رأی اولی هم می توانند با حضور در پای صندوق های رای برای نخستین بار در مسائل سیاسی کشور به صورت عملی مشارکت داشته و سهیم باشند.

هر استان چند کرسی و چند حوزه انتخابیه در مجلس دارد؟

از ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی بیشترین تعداد به استان و شهرستان تهران اختصاص دارد. این استان ۳۵ نماینده در ۶ حوزه انتخابیه را روانه بهارستان می کند که ۳۰ نماینده مختص شهرستان تهران هستند.

آذربایجان شرقی و اصفهان به طور مشترک پس از تهران در رتبه دوم در تعداد نمایندگان قرار دارد و هر کدام ۱۹ نماینده در مجلس دارند که البته آذربایجان شرقی در ۱۳ حوزه انتخابیه و اصفهان در ۱۵ حوزه انتخابیه.

خراسان رضوی، خوزستان و فارس هر کدام با در اختیار داشتن ۱۸ کرسی مجلس به طور مشترک در رتبه سوم هستند. گیلان با ۱۳ نماینده در ۱۱ حوزه انتخابیه و مازندران و آذربایجان غربی هر کدام با ۱۲ نماینده، کرمان با ۱۰ نماینده در ۹ حوزه انتخابیه، لرستان و همدان هر کدام با ۹ نماینده، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان هر کدام با ۸ نماینده در ۶ حوزه انتخابیه، اردبیل، گلستان و مرکزی هر کدام با ۷ نماینده و کردستان با ۶ نماینده در ۵ حوزه انتخابیه در رتبه های بعدی قرار دارند.

اما استان های هرمزگان و زنجان هر کدام با ۵ نماینده، قزوین، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، یزد، سمنان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی هر کدام با ۴ نماینده و البرز، ایلام، قم و کهگیلویه و بویر احمد با ۳ نماینده پایین ترین میزان نمایندگان را در خانه ملت در اختیار دارند.

هموطنان اقلیت های دینی هم ۵ نماینده به مجلس معرفی می کنند که این افراد نمایندگان مسیحیان ارمنی شمال ایران، مسیحیان ارمنی جنوب ایران، کلیمیان، زرتشتیان و مسیحیان آشوری و کلدانی هستند.

همچنین فردا جمعه مردم ۵ استان تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قم و فارس در نخستین میان دوره ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۷نماینده خود را در مجلس خبرگان رهبری برمی گزینند. در هریک از استان های اشاره شده یک نماینده و استان تهران ۳ نماینده مجلس خبرگان قرار است انتخاب شوند. در تهران برای ۳ کرسی ۱۵ نامزد، در خراسان رضوی و خراسان شمالی هر کدام برای یک کرسی ۵ نامزد و در استان های فارس و قم هر کدام برای یک کرسی ۲ نامزد رقابت می کنند. البته در استان فارس تنها یک نامزد مجلس خبرگان رهبری تایید شده بود که به دلیل رقابتی نبودن فضای انتخاباتی یک نفر از نامزدهای استان تهران به فارس انتقال داده شد.