انتخاباتی برای گمنام ها

شکست نمایندگان کنونی تایید صلاحیت شده در همه حوزه های خورستان قطعی است.با وجود یک هفته به آغاز تبلیغات رسمی انتخابات کماکان همان سردی و یخ زدگی بر فضای انتخابات حاکم است و گویا یکی از بلاتکلیف ترین انتخابات کشور در حال شکل گیری است.تکلیف اصلاح طلبان و نیروهای شناخته شده این جناح با رد […]

شکست نمایندگان کنونی تایید صلاحیت شده در همه حوزه های خورستان قطعی است.با وجود یک هفته به آغاز تبلیغات رسمی انتخابات کماکان همان سردی و یخ زدگی بر فضای انتخابات حاکم است و گویا یکی از بلاتکلیف ترین انتخابات کشور در حال شکل گیری است.تکلیف اصلاح طلبان و نیروهای شناخته شده این جناح با رد صلاحیت های صورت گرفته تقریبا مشخص است اما از احزاب و شورای سیاستگذاری این جریان در خوزستان اخبار چندانی در دسترس نیست که چه برنامه ای خواهند داشت و آیا می خواهند لیست بدهند یا می خواهند حمایت از کاندید ها را آنگونه که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان پیشنهاد داده به خود احزاب واگذار کنند یا خیر.

 اصلاح طلبان سکوت خبری سنگینی را در پیش گرفته اند و یقینا این سکوت استراتژی تلقی نمی شود بلکه از واقعیت ها و شنیده ها چنین بر می آید که سکوت آنها ناشی از نبود نامزدهای خاص و غیر قرضی است و همچنین نداشتن برنامه است. شاید هنوز برخی گروه های اصلاح طلب چشم انتظار هستند تا شورای نگبهان لیست نهایی را منتشر و در تایید صلاحیت چهره های این جناح تغییری حاصل شود.گروه دیگر افراد فاقد گرایش سیاسی ، تکنوکرات و کمتر شناخته هستند که تایید صلاحیت شدند . اجز جلساتی از جنس هم اندیشی از این طیف نیز خبر چندانی نیست و کماکان برای جامعه ناشناخته هستند و نه تنها مردم بلکه حتی فعالین سیاسی، رسانه … نیز اسامی آنها را نمی دانند چه برسد به برنامه هایی که برای انتخابات دارند. شاید هم ترس از رد صلاحیت ها باعث شده که این ناشناخته بودن را کاندیدها؛ ادامه دهند.

گروه سوم ؛ اصولگرایان بر خلاف اصلاح طلبان که نداشتن کاندید آنها را سرگردان کرده، تعداد بالای کاندید تایید صلاحیت شده باعث اختلاف آنها شده و شنیده ها حکایت از اختلاف در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بر سر انتخاب لیست نهایی دارد. البته نه تنها لیست نهایی این طیف هنوز منتشر نشده بلکه از اساسنامه و برنامه هایشان هم حرفی نزدند و معلوم نیست در صورت برنده شدن در انتخابات که محتمل است چه می خواهند بکنند.

اعلام نشدن لیست نهایی این طیف یکی به دلیل مطمئن بودن از پیروزی در غیاب رقیب سنتی و دیگری به این دلیل است که می خواهند زمان را از داوطلب هایی که در لیست نهایی نیستند بگیرند تا فرصتی نداشته باشند بر علیه ساز کار و نحوه انتخاب افراد انتخاب شده موضع گیری داشته باشند و دیگر آنکه زمان تبلیغ کردن را هم از کاندیدها به این امید که ممکن است در لیست نهایی باشند گرفته باشند.

اینگونه به نظر می رسد ، این انتخابات رای دادن به گمنامی و بی برنامگی است. یعنی بر خلاف دورهای گذشته که جناح های سیاسی و گروه ها برنامه های خود را معرفی می کردند هرچند که عملی هم نبودند، در این دوره همان حداقل ها را هم معرفی نمی کنند و گویا هر چه بی برنامه تر و گمنام تر شانس حضور در مجلس بیشتر خواهد شد.(کاوش)

همچنین شکست نمایندگان کنونی تایید صلاحیت شده در حوزه های انتخابیه شوش ، دشت آزادگان، مسجد سلیمان، شوشتر ، دزفول ، اندیمشک ، رامهرمز ، آبادان ، شادگان ، ایذه و اهواز قطعی و براساس پایش های صورت گرفته شانس هر کدام از این نمایندگان ( راضی نوری ، ساعدی ، ظاهری ، سهراب گیلانی ، پاپی ، حسنوند ، مختار ، اقبال محمدیان ، ناصری نژاد ، خادمی و یوسفی ) در رقابت با چهره های جدید بسیار پایین است