تحلیل انتخابات در حوزه رامهرمز و رامشیر – ۱

یاسین نیک پندار : کم کم به روزهای پایانی تعیین تکلیف اعتراضات نامزدها به عدم احراز صلاحیت یا عدم تایید شان نزدیک می شویم. بر خلاف تمام دوره های قبلی ،در حوزه رامهرمز و رامشیر ،نامزدهای قَدَر و مدعی تا این لحظه از دور رقابت ها کنار گذاشته شدند. بر اساس شنیده ها،احتمال اینکه از […]

یاسین نیک پندار : کم کم به روزهای پایانی تعیین تکلیف اعتراضات نامزدها به عدم احراز صلاحیت یا عدم تایید شان نزدیک می شویم. بر خلاف تمام دوره های قبلی ،در حوزه رامهرمز و رامشیر ،نامزدهای قَدَر و مدعی تا این لحظه از دور رقابت ها کنار گذاشته شدند. بر اساس شنیده ها،احتمال اینکه از این افرادِ عدم احراز صلاحیت، کسی به صحنه رقابت برگردد بسیار ناچیز است. حتی شنیده شده است قریب به یقین حداقل یکی دیگر از نامزدها،از دور رقابت کنار گذاشته خواهد شد.

اگر بنا را بر پذیرش شرایط فعلی بگذاریم و کسی به جمع موجود اضافه یا کم نشود بدون تعصبات و تحلیل های گروهی ،در نهایت رقابت بصورت یکی از دوقطبی های زیر شکل خواهد گرفت.(با این پیش فرض که قطبیت سومی شکل نخواهد گرفت. در دوره گذشته در واقع یک سه قطبی موسوی،بهمئی و محمدیان  شکل گرفته بود)این تحلیل بر اساس برخی نظرسنجی های غیررسمی و رصد میدانی فضای موجود در دو هفته اخیر می باشد و یقینا احتمال تغییراتی در آن وجود دارد.نگارنده با تجربیاتی که در انتخابات سالهای اخیر دارد و با کمترین خطا حتی درصد آرای نامزدها را تا ردیف های پنجم و ششم پیش بینی کرده بود،با وسواس نگارشی بالایی ، مطالب زیر را تنظیم کرده است:

الف- دوقطبی های احتمالی بر چه محورهایی ممکن است اتفاق بیفتند؟
۱- دوقطبی رامهرمز -رامشیر
۲- دوقطبی بومی -غیر بومی
۳-دوقطبی شهر- روستا
۴- دوقطبی های نماینده ،غیر نماینده
۵-دوقطبی های سیاسی نظیر اصلاح طلب -اصولگرا، انقلابی -غیر انقلابی
۶- دوقطبی نخبگان-عامه
۷- دو قطبی پول دارها و ندارها
با توجه به شرایط منطقه ،سایر دوقطبی ها هر چند ممکن است رخ دهد اما احتمال آنها بسیار کمتر خواهد بود و قابلیت پرداخت جدی ندارد.

۱- دوقطبی رامهرمز- رامشیر:

در تمام دوره های گذشته فقط یک بار این اتفاق افتاد و آن هم زمانی بود که کهزاد اسدی با محمدرضا بهمئی به دور دوم راه یافتند و در نهایت پیروز رقابت ،قطبیت رامهرمز بوده است. تعدد کاندیداها در رامهرمز و محدود بودن نامزدهای رای آور در رامشیر می تواند با اندکی حرفه گری از سوی گردانندگان فضای انتخاباتی و تبلیغاتی چنین وضعیتی را رقم بزند. البته شرایط به گونه ای نخواهد بود که بتواند در دور اول ،وضعیت انتخابات تعیین تکلیف شود و انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.احتمال اینکه چنین وضعیتی در انتخابات اسفند ۹۸ رخ دهد خیلی بالا نیست هر چند ممکن است شرایط به گونه ای پیش رود که ،رقم بخورد.

۲- دوقطبی بومی-غیربومی

اخیرا در فضای مجازی برخی ها تلاش می کنند با اهداف خاصی ،این وضعیت را جا بیندازند .معمولا وقتی چنین عبارتی به کار برده می شود بیشتر متاثر از فضایی است که از حدود ۲۰ سال پیش بر شهر رامهرمز حاکم شده است و مهاجرانی از شهرهای اطراف خصوصا باغملک و روستاهای اطراف یا برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد در شهر یا روستاهای اطراف ساکن شدند .هر چند از نظر وابستگی ایلیاتی و طایفه ای ، ارتباط تنگاتنگی با ساکنان بومی منطقه دارند اما از دید قدیمی ترها ،به آنها لفظ غیر بومی اطلاق می شود.البته این نوع تقسیم بندی به صورت جدی در بین مردم وجود ندارد و اگر هم گاهگاهی بیان می شود ،بخش خردمند جامعه ،با توجه کمتری از آن عبور می کند.این قطبیت انتخاباتی البته تاکنون در این حوزه شکل نگرفته است هرچند عده ای بی میل نیستند که ادعا کنند در دوره هایی از مسئولیت مرحوم موسوی ،به صورت هایی شکل گرفته بود.فضای موجود نشان می دهد که احتمال چنین وضعیتی در این دوره بسیار کم خواهد بود .

۳-دوقطبی شهر و روستا

شاید برای اولین بار در جمهوری اسلامی در زمان حسین نژادیان(قوچانی) محمدرضا بهمئی با شایعه ای که بعدا هم تکذیب شد و از زبان یکی از معتمدان شهر گفته شد شکل گرفت و با توجه به بافت روستایی منطقه و جمعیت غالب آن ،به پیروزی قطب ساختگی روستا منجر شد.البته با توجه به شرایط فعلی ساکنان مناطق شهری و تغییرات بوجود آمده در جابجایی های صورت گرفته،عملا چنین موضوعی را باید تمام شده تلقی کرد.و احتمال این قطبیت نیز پایین خواهد بود.

۴-دو قطبی نماینده-غیر نماینده

امری طبیعی است که این قطبیت در هر حال با بالاترین احتمال بوجود آید.غالب کسانی که در انتخابات خود را نامزد کرده اند با این نگاه بوده است که نماینده فعلی را به زیر بکشند و جای او را بگیرند.در واقع هر کدام از دوقطبی های احتمالی که رخ دهد به نوعی باید فراهم کننده بستر چنین دوقطبی بزرگی باشد.این که نماینده فعلی با هر نامزد دیگری در واقع یک دو قطبی ایجاد می کند امری قابل پیش بینی است اما نکته مهم آن است که باید بدانیم هر چه تعداد قطبیت های مهم و قوی بیشتر باشد احتمال پیروزی نماینده فعلی را بیشتر می کند.در واقع به زبان ساده تر می توان گفت تعدد نامزدهای رای آور(با پایه رای بالاتر از ده هزار رای) می تواند به تفرق وپخش شدن آرای مخالفان نماینده فعلی کمک کند و مانع وحدت مخالفان نماینده در انتخابات برای اتحاد حول یک گزینه بشود.

۵- دو قطبی های سیاسی نظیر اصلاح طلب-اصولگرا یا انقلابی -غیر انقلابی

با توجه به حذف نامزدهای منتسب به جریان اصلاح طلبی در صورتی این دوقطبی می تواند ایجاد شود که اصلاح طلبان بخواهند به خاطر مخالفت با جریان رقیب روی گزینه ای غیر از گزینه آنها تمرکز کنند.آنها ناچار خواهند شد روی یکی از گزینه های مستقل که تفکرات متعادل تر و نزدیک به آنها دارد کنار آیند.یا اینکه رسما وارد چنین رقابتی نشوند.

۶- دوقطبی نخبگان-عامه

شانس شکل گیری این دوقطبی در صورتی بالا خواهد رفت که توسعه فکری و فرهنگی به حدی برسد که اکثریت از تعصبات مختلف نظیر تعصبات قومی قبیله ای ،ایدئولوژیکی،سیاسی،محفلی و دوستی فاصله بگیرند.هرچه قدر این عنصر در بین مردم خصوصا فعالان انتخاباتی و طبقه تحصیلکرده رشد بیشتری کند به همان نسبت احتمال تولد این دوقطبی بالا می رود.آیا جامعه ما به این حد از رشد رسیده است که نخبگان آن بتوانند چنین موضوعی را مدیریت کنند؟یا آیا عامه مردم در شرایطی هستند که علیه نخبگان قیام کنند و راه خود را پیش بگیرند؟

۷- دو قطبی پولدارها و ندارها

همه می دانیم که سالهای سال است که پول بعنوان یک عامل تعیین کننده در انتخابات مختلف خود را به رخ جریانات سیاسی و فرهنگی می کشاند.و البته هدفی جز توسعه حجم و اندازه های خود با استفاده از رانت های بعدی از طریق امتیازات اقتصادی یا پروژه های عظیم پیمانکاری،ندارد.در این دوره نیز،آنچه در چند ماه گذشته بصورت خبر دسته اول خود را نشان می داد حضور دو یا سه کاندیدای مطرح با سرمایه های میلیاردی بوده است.البته همین موضوع توانسته بود عده ای را حول این تیپ نامزدها جمع کند .اما با توجه به مشکلات بزرگ اقتصادی و شرایط بد معیشتی مردم ،در صورت حضور نامزدهایی با شاخصه های پول،آیا مردم استقبال خواهند کرد؟یا احتمال دوقطبی پول و شایسته سالاری چه میزان خواهد بود؟به هر حال این موضوع از جمله آیتم هایی است که می تواند تنور انتخابات را تا حد زیادی گرم کند.در قسمت بعدی ،به معرفی شاخص های احتمالی هر کدام از قطبیت ها خواهیم پرداخت.انشاءالله