نمایندگان مجلس از پاسخ‌ های وزیر نفت قانع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر نفت به سوال نماینده اراک درباره سوخت شناورها قانع شدند.بیژن نامدار زنگنه برای پاسخ به سوال علی اکبر کریمی نماینده اراک درباره علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامه‌ریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی حضور […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر نفت به سوال نماینده اراک درباره سوخت شناورها قانع شدند.بیژن نامدار زنگنه برای پاسخ به سوال علی اکبر کریمی نماینده اراک درباره علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامه‌ریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.علی اکبر کریمی نماینده اراک در مجلس در طرح سوال خود گفت: سازمان بین المللی دریانوردی در سال ۲۰۰۵ کنوانسیون برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست با امضای ۱۰۶ کشور جهان به تصویب رساند که به موجب آن از تردد کشتی‌های با سوخت پرسولفور جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: در این مدت بسیاری از کشورها به صورت داوطلبانه نسبت به این موضوع که هزینه‌های زیادی هم برای صنعت دریانوردی دارد اقدام کردند اما جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اقدام قابل توجهی انجام نداده است.نماینده مردم اراک با اشاره به این که در حال حاضر فقط پالایشگاه شازند توانایی تولید سوخت کم سولفور را دارد، گفت: با توجه به این که در شرایط تحریمی فعلی حمل و نقل دریایی نقطه اتکا حمل و نقل بین المللی کشور است این سوال از وزیر نفت وجود دارد که چرا پس از گذشت ۱۷ سال در انجام این وظیفه قانونی و حاکمیتی خود کوتاهی کرده است.کریمی با بیان اینکه زنگنه نسبت به امور پالایشگاه‌ها بی‌توجه است اظهار داشت: شما در وزارت نفت باید برنامه ریزی کامل برای تولید و توزیع نفت کوره با سولفور کم انجام می‌دادید این که می‌گویید میتوان این سوخت را از بازارهای بین المللی هم تامین کرد، پاسخ مناسبی نیست.

وزیر نفت در پاسخ به سوال کریمی اظهارداشت: اگرچه برای بهینه سازی تمام پالایشگاه های کشور طراحی های لازم انجام شده اما اینکار به۱۰ هزار میلیارد تومان تامین منابع نیاز دارد که در شرایط تحریم امکان پذیر نیست.«بیژن زنگنه» امروز(دوشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد تامین نفت کوره کم‌سلفور با توجه به استاندارد های IMOاز ابتدای سال ۲۰۲۰ برای کشتی ها و نفتکش های ایرانی،‌ تاکید کرد: در اردیبهشت امسال نیز یکبار دیگر به این سوال پاسخ داده ام.وی افزود: در سال ۲۰۱۷ تولید نفت کوره جهان حدود یک میلیون تن در روز بوده که کمتر از ۲ درصد آن را نفت کوره با سلفور ۰.۵ درصد تشکیل می داده و با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته است. همچنین حدود دو سوم تولید نفت کوره جهان با گوگردی بالای ۲.۵ درصد تولید شده که با توجه به این استانداردها،‌ میزان گوگرد باید به زیر ۰.۵ درصد کاهش پیدا کند. همین امر سبب شده تا قیمت نفت کوره با سولفور بالا به نتصف کاهش پیدا کند و در مقابل نفت کورهخ کم سلفور به قیمت های گازوئیل نزدیک شود.

به گفته زنگنه، در ایران در شرایطی که پالایشگا ها در شرایط عادی کار کنند، مقدار نفت کوره تولید ۴۰ هزار تن خواهد بود که ۱۳ هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید و البته دوباره تصفیه می شود.وزیر نفت ادامه داد: راه حل اصلی برای تامین گوگرد با سولفور پایین، بهینه سازی پالایشگاه های کشور است که در این زمینه اینکار در پالایشگاه آبادان در دست اجرا است اما در پالایشگاه اصفهان نیمه کاره رها شده است.زنگنه با بیان اینکه پالایشگاه های دیگر نیز طرح های بهینه سازی دارند،‌تاکید کرد: برای اجرای طرح های بهینه سازی نیازمند اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری هستیم اما نمی توان در شرایط تحریم این اعتبار را تامین کرد.بعد از توضیحات وزیر نفت، کریمی نماینده اراک اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشده است و آن را به رای مجلس گذاشت.نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۰۶ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از ۱۹۲ نماینده حاضر در جلسه علنی از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شدند.