سینی گردانی شب هشتم ؛ بزرگداشت مقام حضرت قاسم ابن الحسن(ع)

براساس سنت دیرینه و برای بزرگداشت یاد و نام شهید نوجوان واقعه کربلا ، حضرت قاسم ابن الحسن(ع) ، مراسم سینی گردانی در بسیاری از شهرها و نقاط خوزستان از جمله اهواز ، ملاثانی ، ماهشهر ، خفاجیه ، شوش ، حویزه ، شعیبیه ، خلف آباد و ….. در شب هشتم ماه محرم با […]

براساس سنت دیرینه و برای بزرگداشت یاد و نام شهید نوجوان واقعه کربلا ، حضرت قاسم ابن الحسن(ع) ، مراسم سینی گردانی در بسیاری از شهرها و نقاط خوزستان از جمله اهواز ، ملاثانی ، ماهشهر ، خفاجیه ، شوش ، حویزه ، شعیبیه ، خلف آباد و ….. در شب هشتم ماه محرم با مشارکت جوانان و نوجوانان برگزار می شود.

قصیده های معروفی چون “عریس یا جاسم یعمه یا مدلل یا شباب” از مرحوم عبدالامیر فتلاوی ، “یمه اذکرینی من تمر زفه شباب” از مرحوم حمزه الزغیر از جمله نوحه های سر امد مداحان و روضه خوانان در این شب است.تقریبا ۶۰ سال است که این مراسم در شب هشتم با روضه خوانی اهل منبر بویژه حاج شیخ ملایابر ساعدی منش در مسجد صاحب الزمان عج ملاثانی و سینی گردانی جوانان و همچنین در مساجد جامع و موسی ابن جعفر (ع) اجرا می شد.البته ایشان و همه خطباء هنگام اجرای مراسم ضمن بیان درست تاریخ حادثه کربلا ، تاکید دارند که سینی گردانی با هدف بزرگداشت مقام شهید نوجوان این واقعه تاریخی یعنی حضرت قاسم ابن الحسن علیه السلام اجرا می شود.