یادداشت بی ستون!

مقدمه :خبرنگاری حرفه‌ی بسیار سخت و نویسندگی در رسانه یکی از مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین انواع نویسندگی است؛ و دلیل آن زاویه دید لحظه‌ای و موضع‌گیری پیوسته‌ی خبری در نوشتار مطبوعاتی است. زاویه دید همان‌گونه که عکاسان گاه برای شکار یک پدیده طبیعی یا اجتماعی و سیاسی ساعت‌ها و روزها به انتظار می‌نشینند تا عکس دلخواه […]

مقدمه :خبرنگاری حرفه‌ی بسیار سخت و نویسندگی در رسانه یکی از مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین انواع نویسندگی است؛ و دلیل آن زاویه دید لحظه‌ای و موضع‌گیری پیوسته‌ی خبری در نوشتار مطبوعاتی است. زاویه دید همان‌گونه که عکاسان گاه برای شکار یک پدیده طبیعی یا اجتماعی و سیاسی ساعت‌ها و روزها به انتظار می‌نشینند تا عکس دلخواه و شگفت خود را بگیرند. بی‌دریغ این گفته‌ی آندره ژید نویسنده شهیر فرانسوی که «بکوش عظمت در نگاهِ تو باشد نه در آنچه می‌بینی» اهمیت زاویه دید در حرفه خبرنگاری را گوشزد می‌کند. نوشتن در مطبوعات مانند درد زایمان است برای «مادر» بسیار سخت و طاقت‌فرسا و درعین‌حال قابل‌تحمل، شیرین و امیدوارکننده است. کلمات و نوشته‌های مطبوعاتی چون فرزندانی که به آن‌ها عشق می‌ورزی؛ بزرگ شدن و اثر آن‌ها را در پهنه‌ی اجتماعی می‌بینی؛ گاه فرزندانت – نوشته‌هایت- دزدیده می‌شوند؛ گاه ترور می‌شوند؛ گاه به اسارت درمی‌آیند؛ گاه منحرف می‌شوند یا به انحراف وادارشان می‌کنند؛ و تو همواره تا مرگشان با آن‌ها زندگی می‌کنی.

– یادداشت بی ستون: یعنی بی مصاحبه! بی گزارش! بی سفرنامه! بی رپُرتاژ! بی پول! و باز نقطه سر سطر …- یادداشت بی ستون: یعنی خسته شده‌ام از عناصر لعنتی خبر![۲] از که! از کجا! از کی! از چه و چگونه! و «چرا» در این فهرست نیست! و «چرا» پاسخگو ندارد! و «چرا» سرگردان در وادی حیرت است! و بابت «چرا» اوه چقدر احضاریه صادر می‌کنند؟!

– یادداشت بی ستون: یعنی متنفر شده‌ام از ارزش‌های خبری![۳] از بالانشینی شهرت! از دربرگیری درد! از درگیری‌های بی‌حاصل! از شگفتی‌های حسرت زا! از فراوانی‌های بی‌حساب! از مجاورت‌های تبعیض‌آمیز! از تازگی‌های دردآلود!

– یادداشت بی ستون: یعنی دیگر حالم به هم می‌خورد از دونقطه [:] و توضیح! از پرانتزهای مکرر! از گیومه‌های پی‌درپی! از آکولادها و کروشه‌های باز و بسته! از عکس‌های پُرتره‌ی جورواجور! از مستندسازی قدرت!

– یادداشت بی ستون: یعنی نه آزادی را پای عدالت سر ببُری! و نه عدالت را در پیشگاه آزادی دار بزنی! و چقدر سخت است این‌گونه نوشتن!.- یادداشت بی ستون: یعنی قلمت را از تمامی جلوه‌های فریبنده‌ی زر و زور و تزویر استبراء و تطهیر کنی!

– یادداشت بی ستون: یعنی چون بیانی در عصرما[۴] شفاف، صادق، ستبر، مردمی، وفادار، عاشق و مؤمن داشته باشی!.- یادداشت بی ستون: یعنی شرافت، جوهر قلمت! اخلاق، مراد کلماتت! مردم مستضعف و مظلوم، سوژه‌های اخبارت! ایمان، انگیزه نوشتنت! وطن، حدودت! و خدا، غایت جُهد و جهادت!.آنگاه باافتخار می‌توان به قلمت قسم یادکرد که:”ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ”

پانویس:

۱ – سخنرانی لفته منصوری در آیین روز خبرنگار و تجلیل از نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان همکار پایگاه خبری عصر ما و هفته‌نامه بیان در تالار اقتصاد بومی اهواز در روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
۲- کنایه از عناصر شش‌گانه‌ی خبری شامل (که، کجا، کی، چه، چرا و چگونه).

۳- کنایه از ارزش‌های هفتگانه‌ی خبری شامل (شهرت، دربرگیری، درگیری، شگفتی، فراوانی، مجاورت و تازگی).

۴ – منظور پایگاه خبری «عصر ما» و هفته‌نامه «بیان».