آیا رسانه ملی مجری سیاست تحریم ظریف از سوی آمریکا است؟

محمدحسین کبریا :نشست خبری وزیر امور خارجه در حالی چند روز پس از تحریم وی بعنوان«سردسته مدافعین جمهوری اسلامی ایران» -از دید وزیر خارجه‌آمریکا- برگزار شد که انتظار می‌رفت رسانه ملی، این نشست را بصورت زنده پوشش بدهد، ولی ظاهرا رسانه ملی هم به تحریم ظریف از سوی آمریکا پیوسته است.پس از تحریم دکتر ظریف، […]

محمدحسین کبریا :نشست خبری وزیر امور خارجه در حالی چند روز پس از تحریم وی بعنوان«سردسته مدافعین جمهوری اسلامی ایران» -از دید وزیر خارجه‌آمریکا- برگزار شد که انتظار می‌رفت رسانه ملی، این نشست را بصورت زنده پوشش بدهد، ولی ظاهرا رسانه ملی هم به تحریم ظریف از سوی آمریکا پیوسته است.پس از تحریم دکتر ظریف، علاوه بر رئیس جمهوری بعنوان رئیس دولت، وزرا، رئیس مجلس، نمایندگان مجلس و …، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی هم به سهم خود با صدور بیانیه هایی، ضمن حمایت از رئیس دستگاه دیپلماسی، اقدام آمریکا را محکوم کردند. چنین حرکتی نشان از وحدت و انسجام ملی داشته و پیام مشخصی را به آمریکا بعنوان سردمدار تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران می فرستد. خوب بود رسانه ملی و برخی از رسانه‌های نوشتاری نیز به این جریان می پیوستند تا دشمنان ایران پیامی غیر از یکدلی در ایران دریافت نکنند.

متاسفانه باید این واقعیت تلخ را گفت که رسانه ملی رسانه ای سلیقه ای شده است و کمتر به وحدت، منافع و امنیت ملی توجه دارد. شاید بتوان گفت که رسانه ملی هنوز نتوانسته است خود را از توهم محتوای سریال گاندو خارج کند. سریالی که برخی معتقدند پیام غلط به آمریکا داد و عاملی در کنار عوامل دیگر برای تحریم دکتر ظریف بوده است. پس از نمایش این سریال و برخی از تحرکات داخلی علیه دکتر ظریف بود که بنابر گزارش رویترز یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد: «ایالات متحده محمد جواد ظریف را به عنوان فردی اصلی در مذاکرات احتمالی هسته‌ای نمی داند و تمایل دارد با کسی در تماس باشد که نقشی تعیین کننده در تصمیم گیری‌ها دارد. »سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی ایران بیراه هم نگفته است که : «قبل از آنکه آمریکا ظریف را تحریم کند، در داخل کشورمان، همین خودی‌هائی که خود را صاحب انقلاب و نظام و کشور و مردم می‌دانند، او را تحریم کرده بودند. از تحریم هم بدتر، او را وابسته به آمریکا و صهیونیسم معرفی کردند، علیه او فیلم ساختند و به‌خاطر چنین هنری! به همدیگر جایزه دادند. »

البته اقدام صدا و سیما علیه رئیس دستگاه دیپلماسی به سریال گاندو و عدم پوشش مستقیم نشست با نمایندگان رسانه ها محدود نیست و پیش از این همه شاهد بوده اند که این رسانه در برنامه های مختلف چه حملاتی را علیه دستگاه دیپلماسی بخاطر برجام داشته است. رسانه ملی نه تنها واکنش مناسبی به تحریم دکتر ظریف نداشت، بلکه در یکی از برنامه‌های زنده خود تنها ساعاتی پس از تحریم ظریف، سخنان کسی را پخش کرد که ظریف را با ابوموسی اشعری مقایسه می‌کند.

البته نامهربانی و بی مهری نسبت به دکتر ظریف و دستگاه دیپلماسی و حمله روزانه به آنها، در میان رسانه ها، محدود به صدا و سیما نیست، بلکه رسانه های نوشتاری نیز در این مسیر فعالیت گسترده ای داشته اند، سردبیر یکی از این رسانه ها در تیتر صفحه اول، تحریم ظریف را دستاورد ۶ سال مذاکره با شیطان معرفی می کند. این در حالی است که توجه ندارد که مذاکره با آمریکا پیش از روی کار آمدن دولت روحانی و با مجوز مقام معظم رهبری بمنظور آزمایش صداقت آن کشور آغاز شده بود و پس از روی کار آمدن دولت روحانی، در شکل جدیدی ادامه یافت. او همچنین توجه ندارد که پیش از دکتر ظریف، دفتر رهبر معظم، سپاه پاسداران و پیشتر از آنها مردم مظلوم ایران از سوی شیطان تحریم شده اند و دلیل این تحریم‌ها هم غیر از مقاومت در مقابل استکبار جهانی نبوده است. جالبتر اینکه او توجه ندارد که وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که ظریف «دستور کار رهبر جمهوری اسلامی را در سطح بین‌المللی اجرا می‌کند»؛ «سخنگوی اصلی رژیم ایران در سرتاسر جهان است»؛ با استفاده از شبکه‌های اجتماعی «پروپاگاندا و نشر اطلاعات غلط» (یعنی: به مقابله با تبلیغات منفی آمریکا و اثبات حقانیت ایران مبادرت) می کند و «وزارت امور خارجه و دیپلمات‌های ارشد ایرانی با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همکاری دارند».رهبر معظم انقلاب بارها از ظریف با صفاتی چون «مؤمن، غیور، شجاع، انقلابی و دیپلمات تلاشگر» یاد کرده و در پاسخ به نامه او پیرامون ساخت و پخش سریال توهین آمیز در صدا و سیما، فرموده‌اند که مطلقا راضی نیستند کمترین اهانتی به او صورت گیرد.

هر چند نمی‌توان کسی را که خود را به خواب زده است، بیدار کرد؛ ولی باید گفت آنچه موجب تحریم ظریف در کنار تحریم دفتر مقام معظم رهبری، سپاه پاسداران و مردم ایران شده است، انقلابی و تلاشگر بودن او و استفاده بهینه از ابزارهای دیپلماتیک و رسانه های مجازی برای اثبات حقانیت ایران است که موجب استیصال تیم بی شده است. باید گفتکه تحریم ظریف تحریم یک شخص نیست که دشمنان داخلی ذوق زده شوند، بلکه تحریم سخنگوی توانمند نظام و فرمانده و پیشتاز خط مقدم دیپلماسی کشور است. فرماندهی که هرگز از تلاش برای صیانت و دفاع از منافع ملت بزرگ ایران و دستاوردهای بزرگ انقلاب، درنگ نکرده است. به گواه آنچه در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است، او به رهبری معظم نزدیکتر از مدعیانی است که کمترین توجهی به مواضع رهبری ندارند و شعار دروغین ولایی بودن آنها گوش فلک را کر کرده است. حمله کنندگان به دکتر ظریف امروز در کنار اعضای تیم بی و منافقینی قرار می گیرند که از تحریم دکتر ظریف ذوق زده شده اند و این ذوق زدگی را اصلا پنهان نمی‌کنند.

*کارشناس سیاسی