«أحلی غَرام»؛ عنوانِ زیباترین عِشق!

احمد جعفری‌ ماجد :«ستار منصف» متولد اهواز و از هنرمندان جوان پاپ اهوازی است، خوانندگی را از دوره های متاخر شروع کرد و در این مدت کوتاه سعی کرد، اثرهای بومی و مطابق استاندارهای هنری ارائه دهد.ستار بعد از هفت سال فعالیت هنری، اولین آلبوم عربی کشور را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی […]

احمد جعفری‌ ماجد :«ستار منصف» متولد اهواز و از هنرمندان جوان پاپ اهوازی است، خوانندگی را از دوره های متاخر شروع کرد و در این مدت کوتاه سعی کرد، اثرهای بومی و مطابق استاندارهای هنری ارائه دهد.ستار بعد از هفت سال فعالیت هنری، اولین آلبوم عربی کشور را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است منتشر کند. به همین مناسبت گفتگویی را با این هنرمند اهوازی داشتیم که در ذیل آن را مطالعه می کنید.

** خودتان را برای کسانی که شما را نمی شناسند معرفی کنید.
ستار منصف هستم در اهواز متولد شدم و با تکمیل تحصیلات ابتدایی و دبیرستان به تحصیل علوم سیاسی پرداختم و پس از دریافت مدرک لیسانس علوم سیاسی، در رشته حقوق تحصیل کردم و لیسانس حقوق را نیز دریافت کردم. خواننده پاپ عربی هستم و حدود هفت سال است که وارد این حوزه شدم. باتوجه به اینکه در یک خانواده هنری متولد شدم، اما هیچوقت سعی نکردم به صورت حرفه ای وارد این حوزه شوم، اما هفت سال پیش با کمک یکی از شاعران اهوازی به صورت تخصصی وارد حوزه هنری شدم.

** در طی صحبت هایی که داشتیم، اشاره ای به یکی از اعضای خانواده داشتید که فعالیت حرفه ای هنری داشته است، کمی از ایشان برایمان بگویید.
دایی ام به نام «علی صافی» به صورت حرفه ای و در کشورهای مختلف به هنر و خوانندگی مشغول بودند و با خوانندگان مطرح اهوازی همچون «عبدالامیر دریس»، «حمدیه صالح»، «جبار معتوگ»، «عبدالامیر عیدانی»، «احمد کنعانی» و…. همکاری داشتند. کاست ها و ترانه های او تا کنون در مراکز پخش اهواز به فروش می روند.

** به غیر از خوانندگی در چه حوزه های دیگری فعالیت دارید؟
در حوزه های مختلف ورزشی نیز فعالیت دارم. فعالیتم را از ورزش های رزمی همچون جودو و کاراته شروع کردم و در رشته رزم آوران مدال های استانی و کشوری دریافت کردم. سپس مدتی وارد رشته شنا شدم و مدتی در رشته نجات غریق فعالیت کردم. و هم اکنون به صورت مداوم فعالیت های ورزشی تناسب اندام و شنا را انجام می دهم.

** به صورت حرفه ای چگونه وارد حوزه هنری و خوانندگی شدید؟
همانطوری که عرض کرده بودم، در خانواده ای بزرگ شدم که به هنر علاقه بسیاری داشته و همواره بحث های هنری در خانه جریان داشت. هنر در وجودم بود اما هیچوقت سعی نکردم به صورت حرفه ای کار کنم. بعدها در یکی از نشست هایی که در میان دوستان داشتیم «عبدالعظیم سودانی» یکی از شاعران و ترانه سراهای مطرح اهوازی حضور داشتند. او در همان نشست اصرار کرد که ترانه ای را به اتفاق کار کنیم.

** یعنی می توان گفت که همان نشست، نقطه عطفی در کار هنری و حرفه ای شما بود؟
بله به همراه عبدالعظیم سودانی و یکی از آهنگسازان به نام «مسعود سخیراوی»، دو ترانه تحت عنوان «یاسیدالسمر» و «احبک دوم» را کار کردیم و همین دو ترانه، من را مطرح کرد و مردم بیشتر با هنرم آشنا شدند. این امر باعث شد بیش از پیش به این حوزه روی بیاورم و چندین ترانه تا کنون کار کردم که اخیرا مجوز اولین آلبوم را دریافت کردم و قرار است این هفته منتشر شود.

** وقتی وارد این حوزه شدید آیا هدف هایی هم ترسیم کردید؟
با توجه به اینکه فرهنگ اهوازی از فرهنگ های غنی و پر بار است نیاز هست آن را به جهان معرفی کرد و از همین هنر است ما می توانیم این فرهنگ را بشناسانیم. من هم سعی کردم کارها و اثرهایی را کار کنم که متناسب و هم سطح با هنرمندان مطرح و استاندارهای جهانی باشد. همچنین سعی کردم از نوازندگان و موسیقی دان های کشور و جهان عرب ارتباط بگیرم و کارهای مشترکی را انجام بدهیم.

**در بالا عنوان کردید که با نوازندگان و هنرمندان جهان عرب همکاری داشتید، کمی در این خصوص توضیح بدهید.
بله ما هنر پر بار و جوانان فعال و ظرفیت های خوبی داریم که می توانیم در سطح جهان ظهور کنیم و حضور داشته باشیم بر همین اساس با استفاده از امکانات شخصی با نوازندگانی همچون «وسام خصاف» نوازنده معروف جهان عرب و نوازندگان مطرح کشور همچون «فیروز ویسانلو» و دیگر هنرمندان همکاری داشته باشم و سعی کردم در همان سطح بمانم تا خدمتی به هنر داشته باشم.

**آیا تا کنون سعی کردید در مسابقاتی که در سطح جهان عرب برگزار می شوند حضور داشته باشید؟
سه سال گذشته برای شرکت در یکی از مسابقات صدای جهان عرب به نام «The voice» شرکت کردم و تا مراحل پیشرفته آن حضور قوی داشتم، اما به دلیل اینکه پاسپورت ایرانی داشتم مرا از ادامه حضور در این برنامه منع کردند. اما این امر دلیل بر عدم فعالیت هنری در سطح جهانی نیست و همواره تمام سعی را برای بالا نگاه داشتن سطح هنری میهنمان گام بر می دارم.

**کلام آخر..
در واقع باید از مردم عزیز و همه کسانی که مرا دنبال می کنند تشکر کنم. چرا که اگر آن ها نبودند به هیچ طریق نمی توانستم مسیر را ادامه بدهم. از همه کسانی که مرا نقد کردند و کسانی که نصیحتم کردند و به من درس یاد دادند تشکر می کنم. امیدوارم بتوانم امید آن ها را تضییع نکنم و در آن سطحی باشم که انتظار دارند.

قابل ذکر است رونمایی از اولین آلبوم هنرمند اهوازی «ستار منصف» و اولین آلبوم عربی کشور، روز پنجشنبه ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۸ در تالار شهر، واقع در امانیه جنب فرمانداری، ساعت ۲۱:۳۰ برگزار می شود. از تمام علاقه مندان دعوت به حضور می نماید.