آلودگی تبلیغاتی!

بدون تردید آلودگی تبلیغاتی یکی از پدیده‌های پنجمین دوره‌ی انتخابات شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور ازجمله اهواز است. هر دونفری که درباره‌ی انتخابات صحبت می‌کنند گریزی به آلودگی چهره‌ی شهر خود خواهند داشت. مردم به‌شدت از شیوه‌ی تبلیغات نامزدهای انتخاب ناراحت هستند. آن‌ها قانون انتخابات را برای مدیریت و کنترل تبلیغات نامزدها ناکارآمد […]

بدون تردید آلودگی تبلیغاتی یکی از پدیده‌های پنجمین دوره‌ی انتخابات شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور ازجمله اهواز است. هر دونفری که درباره‌ی انتخابات صحبت می‌کنند گریزی به آلودگی چهره‌ی شهر خود خواهند داشت. مردم به‌شدت از شیوه‌ی تبلیغات نامزدهای انتخاب ناراحت هستند. آن‌ها قانون انتخابات را برای مدیریت و کنترل تبلیغات نامزدها ناکارآمد می‌دانند.البته در این انتخابات پدیده‌های دیگری از قبیل «ژست» هم ظهور کرده است. این موضوع را از منظر جامعه‌ شناختی باید ذیل یک موضوع مهم‌تر تجزیه‌ و تحلیل کرد.

جامعه‌ی ما به دلایل مختلف «گفتگو» نمی‌کند؛ حرف نمی‌زند، عقایدش را بیان نمی‌کند؛ البته چرا نق می‌زند! اینکه فرصت ندارد، رغبت ندارد، جرئت ندارد یا زمینه‌اش نیست، وسیله‌اش یا آداب و هنرش؛ نمی‌دانم. مهم آن است که جامعه‌ی ما «گفتاری» نیست بلکه به‌شدت «رفتاری» شده است.شما نگاه کنید وقتی از دوستی، همکاری یا فامیلی دلخوری و ناراحتی داشته باشید. به‌جای اینکه بنشینید و با او صحبت کنید و علت و دلیل ناراحتی خود را بیان کنید با رفتار خود که شامل مجموعه‌ای از عملیات پیچیده شامل قهر کردن، حرف نزدن، کم‌محلی و حتی غیبت کردن، تهمت زدن، از چشم دیگران انداختن و کارشکنی کردن است؛ با آن شخص رویارو می‌شوید. چه‌بسا آن فرد اصلاً نداند مشکل چیست؟ و برداشت‌های مختلفی از رفتار شما داشته باشد و نفهمد علت این کم‌محلی‌ها و اخم‌وتخم‌ها چیست؟

در این انتخابات هم می‌بینیم که «پوستر» جای «بروشور» را می‌گیرد. در پوستر می‌توان «ژست» گرفت. چون ژست از جنس رفتار است؛ اما در بروشور باید عقاید، دیدگاه‌ها و برنامه‌ها را نوشت. لذا در این انتخابات بروشور محلی از اعراب ندارد. پوسترهای رنگارنگ همه جای شهر را پرکرده است. با لبخندهای تلخ و شیرین با آرایش‌های مختلف با ژست‌های گوناگون. شهر به نمایشگاهی از «مد» تبدیل‌شده است. نامزدها با ژست‌های گوناگون به میدان آمدند. مردم به این ژست‌ها نگاه می‌کنند. گاه برخی از جوانان با این ژست‌ها رفتارهای ناشایست انجام می‌دهند. روز جمعه مردم با رفتار خود تکلیفشان را با این ژست‌ها روشن خواهند کرد؛ اما این انتخابات فقط هزینه امحاء پوسترها را از بدن شهر بر دست مردم نگذاشته است. این انتخابات هزینه‌های مهم‌تری ایجاد کرد؛ هزینه حرف نزدن، زیان گفتگو نکردن، خسران دعوت به بدن‌ها، ضرر خلأ اندیشه‌ها، این‌ها مجموع هزینه‌ها و مخارج انتخابات است. قرار است نظام فرهنگی پس از امحاء پوسترها از بدن شهر چه‌کاری باید انجام دهد؟! نمی‌دانم.

اهواز – لفته منصوری