داروخانه هلال احمر خوزستان کانون انتشارکرونا.

داروخانه هلال احمرخوزستان یک مرکز تخصصی ارائه خدمات دارویی به بیماران استان خوزستان و استانهای همجوار هست و اکثر مراجعین این مرکز،بیماران خاص و صعب العلاج هستند.با توجه به تماس‌های مکرر شهروندان و مراجعه وبازدید حضوری خبرنگار ما در دو روز گذشته علاوه بر ازدحام شدید وخطرناک مراجعه کنندگان شاهد نواقص مهم ذیل که ناشی […]

داروخانه هلال احمرخوزستان یک مرکز تخصصی ارائه خدمات دارویی به بیماران استان خوزستان و استانهای همجوار هست و اکثر مراجعین این مرکز،بیماران خاص و صعب العلاج هستند.با توجه به تماس‌های مکرر شهروندان و مراجعه وبازدید حضوری خبرنگار ما در دو روز گذشته علاوه بر ازدحام شدید وخطرناک مراجعه کنندگان شاهد نواقص مهم ذیل که ناشی از ضعف مدیریتی این داروخانه میباشد بوده ایم: از لحاظ مکانی این داروخانه در زیرزمین واقع شده و ۸ پله به پایین می خورد که بسیاری از بیماران ام اس،سرطانی،افراد مسن و … به لحاظ جسمی ناتوان هستند و به سختی از پله ها پایین می آیند که این وضعیت خطرناک برای سلامتی وجان مراجعه کنندگان که اغلب بیمار صعب العلاج وناتوان هستند قابل قبول نیست.

مشاهده گردید که داروخانه زیرزمینی سیستم تهویه ای ندارد و هیچ ارتباطی به فضای آزاد ندارد و با توجه به ازدحام و اینکه اکثرا بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف هستند،هم برای بیماران و هم برای پرسنل بسیار خطرناک هست.با بررسی میدانی متوجه شدیم که داروخانه هیچ سیستم فاضلاب ندارد و امکان شستشو و کنترل بهداشت در آن مکان درمانی وبهداشتی وجود ندارد وشاید تاکنون حتی یک بار فضای آن شستشو نشده است.

طبیعتا قرار گرفتن داروخانه در زیرزمین به محل زندگی موش‌ها وحشرات دیگر تبدیل خواهد شد. وبا سوال از مراجعه کنندگان دائمی داروخانه اعلام کردند که چندین بار شاهد بازی کردن موشها در همه جای داروخانه (بین داروها،زیرپای مراجعین و همه قسمتهای دیگر داروخانه)بوده اند.ا توجه به اینکه داروخانه در زیرزمین کلینیک پزشکی واقع شده،دو اتاق برق کل مجموعه در داروخانه سمت بیماران واقع شده و هر آن احتمال اتصالی و اتش سوزی هست آیا مدیریت داروخانه وبطور کل مدیران هلال احمر استان خوزستان این وضعیت راندیده اند؟؟ یعنی اگر در منزل هرکدام از آنها سیم برقی یا خطری اینچنینی وجود داشت اقدامی برای آن نمی‌کردند؟؟ یا جان مردم برایشان مهمتر از جان خود وخانواده هایشان نیست؟

باتوجه به وضعیت خطرناک فعلی استان واهواز وانتشار سریع کرونا در بین مردم و ریسک بالای آن برای بیماران صعب العلاج همچون سرطان و قلب و کلیه وبیماریهای مزمن همچون دیابت که عمده مراجعه کنندگان به این تنها داروخانه استان وجنوب غرب کشور هست چرا با وجود گذشت یک سال تاکنون هیچ اقدامی برای کنترل ورود وخروج بیماران وهمراهان آنها که اغلب بدون ماسک بوده اند نشده است؟ متأسفانه شاهد عدم رعایت فاصله گذاری بیماران ومراجعه کنندگان به این داروخانه بودیم. بااین وضعیت مطمئنا یکی از کانون‌های انتشار ویروس کرونا در مدت زمان گذشته و ایام اخیر در استان همین داروخانه هلال احمر اهواز است که هیچ نظارتی بر عملکرد آن از سوی مدیریت آن و مدیریت هلال احمر استان نشده است.

لذا باتوجه به مشاهدات عینی و همچنین گزارش تکمیلی این موضوع در آینده از استاندار محترم و سازمان‌های بازرسی و بهداشتی و نظارتی استان وستاد کرونا درخواست می‌شود نسبت به جابجایی سریع این داروخانه و تغییر مدیریت آن وبرخورد با سهل انگاران و مدیران متخلف اقدامات لازم را بعمل آورند. چراکه جان مردم وسلامت آن‌ها در این مکان حساس در طول این مدت به خطر افتاده بود.