ریابکوف: هرگونه تغییر در برجام، اشتباه و ناخوشایند است

سرگئی ریابکوف ” معاون وزیرامورخارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور گفت که اضافه کردن هر چیزی جدید به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشتباه و اوضاع را بدتر خواهد کرد. ریابکوف روز دوشنبه در توئیتی نوشت: مراحل تدریجی و متقابل توافق هسته ای ایران که توسط سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در […]

سرگئی ریابکوف ” معاون وزیرامورخارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور گفت که اضافه کردن هر چیزی جدید به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشتباه و اوضاع را بدتر خواهد کرد. ریابکوف روز دوشنبه در توئیتی نوشت: مراحل تدریجی و متقابل توافق هسته ای ایران که توسط سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در روزهای گذشته پیشنهاد شد، اصول اساسی برجام بود و اکنون افزودن هر چیزی اضافی به معاملات هسته ای موجود، اوضاع را بدتر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین ما فکر می کنیم قرار دادن ایده های جدید در برچام اشتباه و ناخوشایند است.لاوروف وزیر امور خارجه ماه گذشته گفته بود که «موضع ایران در برجام سنجیده است و از آن حمایت می کنیم. از مواضع کشورهایی که می خواهند علاوه بر مساله هسته ای مسائل دیگر را در برجام مطرح کنند حمایت نمی کنیم. برجام نباید مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد و در آن مسائل دیگر مطرح شود».لاوروف در ادامه گفت: ما اتفاق نظر داریم که وضعیت بوجود آمده در برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام بر اثر خروج آمریکا از این توافق و تحریم هایی است که واشنگتن وضع کرده است.

وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا در واقع ایران را بخاطر اینکه واشنگتن خود از تعهدات سرباز زد مجازات کرده است. ما معتقدیم که موضع آمریکا در برجام غیرسازنده است.وی ادامه داد: باید از ظرفیت های برجام استفاده کرد و توازن تعهدات و منافع ایران در این توافق بین المللی باید رعایت شود. برجام یک دستاورد بزرگ است و حل مسائل مربوط به عدم انتشار سلاح کشتار جمعی کمک کرد.لاوروف افزود: متهم کردن ایران در برجام به نفع ما نیست.

لاوروف گفت: به رغم اقدامات تحریک آمیز آمریکا، ایران به تعهدات خود در برجام عمل می کند و پروتکل الحاقی و توافقنامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا می کند که از سوی جامعه جهانی قابل احترام و تحسین است.توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ منعقد شد.

ترامپ در ماه می سال ۲۰۱۸(اردیبهشت ۱۳۹۷)به بهانه های واهی، دستور خروج آمریکا از برجام را صادر کرد و با نقض تعهدات خود در چارچوب این توافق بین المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برای تایید برجام صادر شده بود، تحریم های علیه ایران را احیار کرد و کشورهای دیگر را نیز از همکاری با تهران منع کرد.ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.