علت اصرار مافیای آب بر اجرای طرح ‌های انتقال بین حوضه ای چیست؟

علی مجدم : جریان سرمایه‌داری صنایع خارج از استان با فرصت طلبی از شرایط کرونایی کشور و سکوت مرگبار نمایندگان مجلس در خوزستان اقدام به تحرکاتی برای تکمیل تونل های غیرقانونی انتقال آب از سرشاخه های کارون کرده است. پیش از این نیز مقامات اصفهانی از تصویب بودجه برای شروع به کار تونلهای فاقد مجوز […]

علی مجدم : جریان سرمایه‌داری صنایع خارج از استان با فرصت طلبی از شرایط کرونایی کشور و سکوت مرگبار نمایندگان مجلس در خوزستان اقدام به تحرکاتی برای تکمیل تونل های غیرقانونی انتقال آب از سرشاخه های کارون کرده است. پیش از این نیز مقامات اصفهانی از تصویب بودجه برای شروع به کار تونلهای فاقد مجوز محیط زیستیِ خبر داده بودند. این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس مرگبار کرونا هستند و جامعه بیش از هر زمانی به آرامش روانی نیازمند است. اجرای طرح‌های انتقال آب در تضاد آشکار با اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ملی حفاظت از محیط زیست کشور می باشد. شواهد امر نشان می دهند که علاوه بر اصفهان، مسئولین یزد نیز در حال رایزنی برای انتقال آب استان به صورت محرمانه و در سکوت رسانه ی هستند. این در حالی است که روستاهای زیادی مانند غیزانیه وجود دارد که از آب شرم محروم می باشد. و امسال کشاورزان استان در فاصله چند متری از کارون برای کشت برنج با محدود برداشت آب از کارون مواجه بودند و نتوانستند شعار جهش تولید را عملی کنند. همچنین طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری به صورت کامل اجراء نشده است.

مسئولان باید پاسخ دهند در این شرایط بحرانی کشور، از نظر درآمدی و فروش نفت و شیوع بیماری کرونا، چرا این منابع مالی باید صرف پروژه‌های انتقال آب شود که نه تنها فایده‌ای برای کشور ندارد بلکه خسارت بار است به علت اینکه پنج برابر رودخانه کارون را به کویر انتقال دهیم، پاسخگوی آن مناطق نخواهد بود. و چرا این منابع مالی صرف احداث صنایع تبدیلی در خوزستان نمی شود.