ضرورت اقدام فوری و جدی برای جلوگیری از تکرار بحران آبگرفتگی خیابان های کوت ‌عبدالله

پارسال به دلیل بارش‌ باران مردم کوت‌عبداله برای چند روز در منازل خود محاصره شدند امسال نیز پیش از شروع فصل بارش در برخی نقاط شهروندان از بالازدگی فاضلاب گلایه‌مندند.مشکل پس زدگی فاضلاب در بسیاری از شهرهای خوزستان ازجمله اهواز و کارون سابقه دیرینه دارد، به گفته مسوولان عمر لوله کشی دفع فاضلاب در برخی […]

پارسال به دلیل بارش‌ باران مردم کوت‌عبداله برای چند روز در منازل خود محاصره شدند امسال نیز پیش از شروع فصل بارش در برخی نقاط شهروندان از بالازدگی فاضلاب گلایه‌مندند.مشکل پس زدگی فاضلاب در بسیاری از شهرهای خوزستان ازجمله اهواز و کارون سابقه دیرینه دارد، به گفته مسوولان عمر لوله کشی دفع فاضلاب در برخی نقاط اهواز تا ۵۰ سال نیز می‌رسد و فرسودگی شبکه دلیل اصلی بروز مشکل است. در کارون اما مساله متفاوت است این شهرستان کمتر از ۱۰ سال پیش از کلانشهر اهواز جدا شد و زیرساخت‌های اصلی همچون شبکه دفع فاضلاب در آن اجرا نشده است.

پاییز و زمستان پارسال بارش باران سبب تجمع آب در این شهر و بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان شد تا جاییکه برخی از مردم برای چند روز در خانه‌های خود محاصره شدند در همان زمان فرماندار کارون اعلام کرد ۱۲هزار نفر درگیر آبگرفتگی و ۵۰ هزار نفر در معرض خطر هستند.

مشکل در کوت عبداله تا آنجا جدی شد که سخنگوی قوه قضاییه در تماس با مدیرکل دادگستری استان خوزستان خواستار اهتمام همه جانبه مسوولان محلی برای رفع سریعتر مشکل به وجود آمده در منطقه شد. به گفته وی هرجا مردم مشکلاتی داشته باشند ریس قوه قضاییه نسبت به پیگیری آنها اقدام خواهد کرد که از جمله آن موضوع فاضلاب منطقه کوت عبداله در خوزستان است.حال با گذشته حدود ۱۰ ماه پس از بحران آبگرفتگی در کوت عبداله، زمزمه‌هایی درخصوص نگرانی از تکرار این مشکلات به گوش می رسد؛ هنوز فصل بارندگی باران آغاز نشده اما برخی خیابان‌های این شهر در آب سطحی و فاضلاب غرق هستند.خیابان امام رضا(ع) این شهر از خیابان‌هایی است که به صورت جدی با مشکل دفع فاضلاب روبه رو است. بالا آمدن حجم بالایی از فاضلاب در این خیابان سبب شده تا امکان تردد برای عابران و ساکنان وجود نداشته باشد.

ساخت و ساز در خط القعر

به گفته مسوولان شهرستان کارون در گذشته فاضلاب و آب های سطحی در حاشیه شهر در منطقه بحره دفع می‌شده اما در سال های اخیر در این زمین‌ها ساخت و ساز شده است و دیگر امکان هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب به این منطقه وجود ندارد. درواقع به دلیل نبود سیستم دفع فاضلاب آب‌های سطحی و فاضلاب در یک نقطه خط القعر تخلیه می‌شدند اما به دلیل ساخت و ساز در این منطقه و نبود راهی برای دفع فاضلاب این مشکل ایجاد شده است.رییس اداره آب‌ و فاضلاب شهرستان کارون با بیان اینکه این شرکت هزینه‌ای بابت حق دفع فاضلاب از مردم کوت عبداله نمی‌گیرد به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد طرح جامع فاضلاب شهر کوت‌عبداله مرکز شهرستان کارون،در نقاطی که دارای مشکل بودند توسط شرکت آبفا اجرا شده‌ است.

سعید دشتی‌زاده درخصوص تجمع آب سطحی و فاضلاب مقابل یکی از مدارس شهر کوت‌عبداله ادامه داد: خیابان امام رضای این شهر تا چند سال پیش به دلیل وجود ۲ گودال بزرگ دچار آب‌گرفتگی نمی‌شد زیرا تمام آب و فاضلاب به این ۲ گودال سرازیر می‌شد اما در طول چند سال گذشته این گودال‌ها توسط شهرداری خاکریزی و ساخت و ساز در آنها انجام شد.به گفته وی این خیابان که یک مدرسه نیز در آن واقع است، گودترین منقطه به شعاع ۵۰۰ متر است بنابراین تمام آب سطحی و فاضلاب به دلیل شیب زمین در آن جمع می‌شود.

وی ادامه داد:پس از آبگرفتگی این خیابان در آبان سال ۹۸ شهرداری به وسیله لوله تحت فشار و پمپ، آب‌های سطحی و فاضلاب را به رودخانه کارون هدایت کرد. به دلیل حساس بودن این ایستگاه پمپاژ نیاز بود که به صورت شبانه روز برای این محل نگهبان بکارگیری شود.رییس اداره آب‌و فاضلاب شهرستان کارون گفت: نگهبان باید به صورت مستمر وضعیت ورود زباله به این ایستگاه پمپاژ را مورد بررسی قرار دهد زیرا در صورت خاموش شدن این پمپ در مدت ۲ ساعت خیابان مملو از آب می‌شود. طبق اطلاعات به دست آمده این پمپ به دلیل ورود زباله سوخته است.

اختیارات در دست شرکت آبفای اهواز است

به گفته دشتی زاده طرح‌های مورد نیار برای توسعه شبکه آب و فاضلاب شهرستان کارون به صورت کامل توسط معاونت مهندسی شرکت آبفای اهواز هدف‌گذاری می‌شود و تصمیم گیری در این خصوص با اداره آبفای شهرستان کارون نیست.وی افزود: در شهر کوت‌عبداله فاضلاب بیشتر توسط جوهای روباز دفع می‌شود بنابراین مطابق قانون شهرداری‌ها مسوولیت دفع فاضلاب با شهرداری کوت‌عبداله است.دشتی زاده بیان کرد: اگرچه شرکت آب و فاضلاب به صورت قانونی تعهدی در این مورد ندارد اما برای رفاه شهروندان ۲ دستگاه پمپ از شرکت آبفای اهواز برای مکش فاضلاب و آب‌های سطحی این خیابان ارسال شد.وی افزود: پس از بازدید مدیرکل دادگستری خوزستان از شهر کوت عبداله پس از بارندگی آبان سال ۹۸ شرکت آبفا ملزم شد که طرح جامع فاضلاب را در این منطقه اجرا کند.

دشتی زاده با اشاره به اینکه این طرح از چهارماه پیش آغاز شده‌ گفت: به دلیل بافت فرسوده این منطقه منازل استحکام لازم را ندارند بنابراین خطر ریزش باتوجه به عمق لوله گذاری زیاد بود. برای کاهش این خطر از روش‌های جدید لوله‌گذاری استفاده می کنیم که البته سبب طولانی شدن زمان اجرای پروژه خواهدشد.

وی ادامه داد: امروز باحضور مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، فرماندار شهرستان کارون، قائم مقام شرکت آبفا و شهردار کوت عبداله از این شهر دیدن کردیم که مقرر شد پیمانکار شرکت آبفا یک خط ۴۰۰ میلیمتر و یک خط تحت فشار را تا پایان مهر امسال برای اتصال به خروجی فاضلاب اجرا کند تا مشکلات این منطقه کاهش یابد.دشتی زاده با بیان اینکه شهرک بسیج در شهر کوت عبداله نیز به دلیل نشست خط فاضلاب با مشکل روبه رو شده ‎‌است، گفت: شرکت آبفای کوت عبداله به دلیل آنکه هنوز به صورت کامل استقرار نیافته با مشکل تامین تجهیزات روبه رو است به همین دلیل از شرکت آبفای اهواز درخواست همکاری داشتیم و مقرر شد که از فردا عملیات حفاری برای اصلاح ۱۰ متر از لوله فاضلاب این منطقه آغاز شود.وی ادامه داد: جوهای روباز این شهر به خطوط دفع فاضلاب متصل هستند و در این میان به دلیل ورود زباله از طریق جوهای روباز شاهد بروز مشکل در دفع فاضلاب هستیم؛ از شهرداری کوت عبداله درخواست شد که برای جلوگیری از انسداد خطوط فاضلاب این زباله‌ها را از جوهای روباز جدا کند.

رییس اداره آب‌ و فاضلاب شهرستان کارون بیان کرد: امیدواریم با استقرار کامل نیرو و تجهیزات در شرکت آب و فاضلاب کارون بیش از گذشته برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.یکی از ساکنان این خیابان نیز دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:علت اصلی سوختگی پمپ های دفع فاضلاب در ایستگاه پمپاژ خیابان امام رضا(ع) فرسودگی آنها است، هربار پمپ های فرسوده شرکت آبفای اهواز را در این ایستگاه پمپاژ نصب می کنند که باتوجه به حجم بالای فاضلاب جوابگو نیست.مهدی حزباوی ادامه داد: از ظهر امروز به دلیل از کار افتادن پمپ، بار دیگر فاضلاب در این منطقه جمع شده است. برخی مسوولان استان و شهرستان بازدیدی از این خیابان داشتند و قول دادند که تا شب این مشکل را رفع می کنند.وی بیان کرد: برخی مواقع حجم آب و فاضلاب در خیابان امام رضا(ع) و فرعی اول تا سوم به اندازه‌ای بالا می آید که برخی از ساکنان منازل خود را ترک می کنند.اکنون بیشتر از هرچیز دیگر نگران شروع بارش ها هستیم.

وی افزود: به معاون عمرانی استانداری خوزستان پیشنهاد انجام ۲ پروژه افزایش ظرفیت جوی و جدول های روباز و همچنین آسفالت معابر کوت عبداله ارایه شده است که با اجرای آنها بخشی از مشکلات سرریز فاضلاب در این شهر حل می شود.شهردار پیشین کوت عبداله با اشاره به اینکه برخی به عمد خروجی فاضلاب را مسدود می کنند گفت: برخی به عمد سنگ و گونی در مسیر خطوط می گذارند تا باعث نارضایتی مردم شود.کوت عبداله در زمستان سال ۹۱ با تشکیل شهرستان کارون از شهرستان اهواز جدا شد و مرکز این شهرستان شد.کارون از ادغام مناطق کوت عبداله، استیشن، خزامی، درویشیه، شریعتی‌ – ۱، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی‌آباد تشکیل شده است./ ایرنا