تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۱ هزار و ۹۲۶ نفر رسید

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۸۰ هزار و ۷۴۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۱ هزار و ۹۲۶ نفر رسیده است.سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان […]

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۸۰ هزار و ۷۴۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۱ هزار و ۹۲۶ نفر رسیده است.سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و یک هزار و ۶۳ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۸۰ هزار و ۷۴۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۹۲۶ نفر رسید.معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۲۸ هزار و ۵۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.لاری افزود: تاکنون سه میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۸۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

آسیب استعمال دخانیات آسیب در روزگار شیوع کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: استعمال دخانیات سالانه موجب مرگ بیش از ۸ میلیون نفر در جهان می‌شود که بیش از ۷ میلیون مورد از این مرگ و میرها ناشی از مصرف مستقیم دخانیات و حدود ۱.۲ میلیون مورد به خاطر قرار گرفتن افراد غیر مصرف کننده در معرض دود محصولات دخانی است.وی ادامه داد: استعمال هر نوع محصول دخانی می‌تواند آسیب جدی به اعضا و فرآیندهای بدن از جمله سیستم دفاعی، سیستم قلبی عروقی و سیستم تنفسی وارد کند. اطلاعات به دست آمده از تجربه‌های جهانی درباره بیماری کووید ۱۹ حاکی از آن است که افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای از جمله مشکلات قلبی عروقی یا تنفسی ناشی از مصرف دخانیات داشته‌اند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری بوده‌اند.

لاری افزود: همچنین تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کنندگان محصولات دخانی مبتلا به ویروس کرونا، عوارض شدیدتری از بیماری را تجربه کرده و میزان مرگ و میر در مبتلایان به بیماری در این گروه بیشتر از سایر افراد بوده است. از زمان شیوع بیماری کرونا شایعه‌هایی حاکی از تاثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری در جهان رواج پیدا کرد و متاسفانه بعضی افراد نیز آن را باور کرده و شرایط را برای سلامت خود دشوارتر کردند. این در حالی است که استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان نه تنها سودی در مواجهه با بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله ویروس کووید ۱۹ ندارد، بلکه وضعیت بیماری را تا حد زیادی حاد و خطرناک‌تر می‌کند.

وی افزود: با وجود آن‌که اقدام به ترک دخانیات همواره عملی به جا و شایسته در جهت حفظ سلامتی انسان است، اما اقدام به این امر در این برهه زمانی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در کشور از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. بنابراین درخواست ما از کلیه هموطنان عزیز کشورمان به خصوص جوانان این است که با توجه به نقش قلیان در تسریع و تشدید چرخه انتقال بیماری از هرگونه استعمال آن در این ایام جدا خودداری کنند.معاون وزیر بهداشت گفت: امیدواریم مردم فهیم کشورمان با اصلاح رفتارهای اجتماعی خطرآفرین و همچنین تقویت عزم و اراده خود در عمل به توصیه‌های بهداشتی کمک کنند تا بتوانیم با همراهی و همدلی یکدیگر شاهد قطع زنجیره انتقال بیماری در کشور باشیم.