روز خبرنگار و لزوم پایبندی روزنامه نگاران به اصلِ گریز از مرکز !

علی عبدالخانی : خبرنگاران و اصحاب قلم مثل سایر اقشار برای خود روزی دارند و به رسم رفتارهای رایج تقویمی، در این روز یادی از آنها نیز می شود.در بسیاری از جوامع جایگاه این قشر بسیار رفیع و والاست. اعتقاد در آن‌ جوامع بر این است که روزنامه نگاران جزیی لاینفک از مجموعه ی هدایتگران […]

علی عبدالخانی : خبرنگاران و اصحاب قلم مثل سایر اقشار برای خود روزی دارند و به رسم رفتارهای رایج تقویمی، در این روز یادی از آنها نیز می شود.در بسیاری از جوامع جایگاه این قشر بسیار رفیع و والاست. اعتقاد در آن‌ جوامع بر این است که روزنامه نگاران جزیی لاینفک از مجموعه ی هدایتگران جامعه و از ارکان اصلی شکل گیری و دوام نظام های مردم‌سالار هستند.همچنین‌ این‌ صاحبان متعهد قلم‌ هستند که همواره در مقابل انحرافات و مفاسد مالی و اداری و سوء مدیریتها قرار می گیرند و با تحمل فشارها و پرداخت هزینه های گوناگون سعی در حاکمیت شفافیت و قانون می کنند.

یکی از اشکلات بزرگی که روح و جوهر این حرفه را در بُعد محلی بشدت نشانه رفته و می رود، تحت نفوذ درآمدن برخی منسوبان این صنف زیبا به مفهوم‌ انتفاعهای نامشروع و تبدیل شدنشان به ابزاری در دست بازیگران عرصه های مختلف است. تمنای همیشگی من این بوده و هست که چنین منسوبانی که متاسفانه کم هم نیستند و به ارزانی خرید و فروش می شوند، باید از این صنف رانده بشوند تا زیبایی ذاتی قلم و تراوش های اثرگذار آن نزد افکار عمومی زشت جلوه نکند.

همیشه برای دوستانم از نیروی گریز مرکز بعنوان مثالی برای قلم‌ بدستان شجاع و حرفه شناس و باسواد استفاده می کنم. شاید تطبیق نیروی گریز از مرکز با روزنامه نگاری چندان صحیح یا دقیق نباشد اما یک نویسنده خلاق و فهیم که برای مردم و حتی خودش احترام قائل است همانند همان نیرو می ماند که با هدف تبیین حقایق و بیان آنچه باید گفته شود، با ظرافت هرچه تمام تر از مرکز سلایق، انتفاع و بهره مندی های فردی و محفلی خود دور می شود، بدون آنکه از دایره و فضای تعریف شده (یعنی قانون) خارج گردد.با تبریک این روز به همکاران و به امید آنکه دوستان خوبمان در خانه مطبوعات در سال پیش رو، ارتقای کیفی خبرنگاران را در دستور کار خود قرار دهند، این سخن را به پایان می برم.

**روزنامه نگار

 ۱۷ مرداد ۱۳۹۹