دزدان رؤیای بچه‌ها!

۱- دیروز یکی از استادان و دوستان جامعه‌شناس من، کلیپ «سیدی الرئیس» با شعری از حبیب یونس و هنری زغیب و با صدای ماجده الرومی در مقام کُرد که از الحان بسیار غمناک موسیقی عربی آن‌هم در گام بلندِ حماسی و همراه یک ارکستر بزرگ، خوانده بود؛ برای من فرستاد. یکی از فرازهای تکان‌دهنده‌ی این شعر و موسیقی […]

۱- دیروز یکی از استادان و دوستان جامعه‌شناس من، کلیپ «سیدی الرئیس» با شعری از حبیب یونس و هنری زغیب و با صدای ماجده الرومی در مقام کُرد که از الحان بسیار غمناک موسیقی عربی آن‌هم در گام بلندِ حماسی و همراه یک ارکستر بزرگ، خوانده بود؛ برای من فرستاد.

یکی از فرازهای تکان‌دهنده‌ی این شعر و موسیقی «دزدیدن رؤیاها» بود. آری در برابر آن‌همه دزدی و سرقت و اختلاس، دزدیدن رؤیای بچه‌ها سهمگین‌ترین، سخیف‌ترین و خشن‌ترین دزدیهای بشری است.رؤیاهایی که برای فرزندان مهندس– بیکارانمان و برای فرزندان آن‌ها یعنی نوه‌هایمان ساخته‌وپرداخته‌ایم! شاعر با خود نجوا می‌کند و از «آقای رئیس» می‌پرسد: «چه کسی رؤیا را از ما دزدید؟»

۲- این روزها کُشتی بین ریال و دلار پُشتِ مردم را به زمین زده است. ریال در حال ضربه‌فنی است. تورم لجام‌گسیخته گلوی مردم را فشرده است. سرعت افزایش قیمت‌ها به‌اندازه‌ای است که حتی امکان پیش‌بینی کوتاه‌مدت قیمت‌ها را هم از معامله‌گران گرفته است. رئیس‌جمهور بی‌ثباتی‌های بازار ارز را نتیجه وقفه در جریان مبادلات تجاری کشور می‌داند و بازگشت ثبات به اقتصاد را به ماه‌های آینده موکل کرده است. دیروز مرز شلمچه و شاید مرزهای دیگر بازگشایی شد. آیا در آینده شاهد رونق مبادلات تجاری و ثبات در بازارهای پولی و مالی خواهیم شد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم وعده رئیس‌جمهور تحقق می‌یابد؟!نرخ برابری ریال با دلار طی ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد که ضعیف‌ترین دولت‌ها در این زمینه، دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

۳- مجلسیان پر شروشور نه خطابه‌های آتشین و درشت‌گویی، نه نشان دادن رگ گردن و نه فحش و فضیحت شما کارساز هست! اگر راست می‌گویید با پدیده‌ی «اقتصاد رفاقتی» مبارزه کنید! فرصت‌ها و منابع بانکی و غیر بانکی را از دست دوستان قدرتمند خارج کنید و به ملت بازگردانید! انحصارها و شبه انحصارها را از دست رفیقان زورمند بستانید! دست و پای کسانی که قیمت‌ها‌ را دست‌کاری می‌کنند، قلم کنید! به‌جای گشتن دنبال این سلطان و آن سلطان، «سلطانیسم» را از عرصه‌ی اقتصاد محو کنید! با سیستم مافیا پرور پنجه دراندازید! با فساد سازمان‌یافته درگیر شوید!.تنها در این صورت است که می‌توانید «رؤیاهای دزدیده‌شده‌ی فرزندان این سرزمین» را بازگردانید!

 

اهواز – لفته منصوری

روز جمعه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹