عراقچی: نباید اجازه دهیم آمریکا مجددا ایران را تهدید امنیتی معرفی کند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آمریکا مجددا ایران را به عنوان تهدید امنیتی معرفی کند،‌گفت: هر حرکتی ایران را در عرصه بین المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین ‌آمریکاست.سید عباس عراقچی عصر امروز دوشنبه در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه که با حضور […]

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آمریکا مجددا ایران را به عنوان تهدید امنیتی معرفی کند،‌گفت: هر حرکتی ایران را در عرصه بین المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین ‌آمریکاست.سید عباس عراقچی عصر امروز دوشنبه در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه که با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد،‌ گفت: اکنون درگیر یک محرکه سنگین سیاسی، اقتصادی و حقوقی با آمریکا در چارچوب سیاست فشار حداکثری این کشور هستیم. این سیاست از سه سال و نیم قبل توسط ترامپ یکسال پس از اجرایی شدن برجام شروع شد.

وی افزود: وقتی آمریکایی‌ها متوجه شدند، ایران به تمام خواسته‌های خود رسیده هم تحریم‌ها را رفع کرده، همه قطعنامه‌ها را از بین برده و همه تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی بسته، فشارهای خود را اعمال کردند. در زمان اجرای برجام دیدید چه گشایش‌هایی برای کشور ایجاد کرد که هنوز آثار ان را مشاهده می‌کنید.معاون سیاسی وزیر امور خارجه یادآور شد: پس از یک سال از اجرای برجام دیدید برجام چه توافق بدی برای آمریکا بود. هدف سیاست فشار حداکثری مجبور کردن ایران به توافقی بود که به زعم آمریکایی‌ها ایرادات آن توافق را نداشته باشد. در مقابل سیاست فشار حداکثری، سیاست ایران مقاومت حداکثری است که ماهرانه آن را در سه سال و نیم گذشته اجرا کردیم و در یکسال و نیم گذشته آن را به مقاومت فعال تبدیل کردیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: به دلیل ناکام بودن سیاست فشار حداکثری، آمریکایی‌ها در ۶ ماه اخیر فشار حداکثری خود را به حد اعلای خود رسانده‌اند،گفت: در حال حاضر، مهمترین هدف آمریکا، بردن مجدد ایران به شورای امنیت است و همه ظرفیت‌ و توان خود را بسیج کردند که بازی خطرناکی است و اگر ما در این بازی گرفتار شویم، خسارات راهبردی برای ایران خواهد داشت.وی با بیان اینکه ‌آمریکایی‌ها از چند مسیر این هدف را دنبال می‌کنند،افزود: یک مسیرآمریکایی‌ها از سوی شورای حکام است. اسرائیلی‌ها مدعی اسنادی شده‌اند که آژانس براساس آن اسناد جعلی درخواست‌هایی را مطرح کرده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: آژانس بازی بسیار پیچیده‌ای را در مقابل ما ایجاد کرده و با فشار آمریکا قطعنامه‌ای علیه ما صادر کرده و احتمال ارجاع پرونده ایران در نشست بعدی شورای حکام به شورای امنیت وجود دارد.عراقچی مسیر دیگر آمریکا را فعال کردن مکانیزم ماشه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی عنوان کرد و گفت: براساس برجام تحریم‌های تسلیحاتی در ۲۶ مهر خود به خود لغو می‌شود. آمریکا ماه‌هاست همه توان خود را بسیج کرده تا این تحریم‌ها را دائمی کند و براساس قطعنامه ۱۹۲۹ که به همه کشورها اجازه بازرسی از ایران را می‌داد، این نظام را احیا کند.

به گفته این دیپلمات عالیرتبه کشورمان، وزارت امور خارجه در چارچوب مقاومت حداکثری دو هدف را برای تعریف کرده است؛ یکی کمک به نیازهای اقتصادی کشور و هدف دوم جلوگیری از اجماع‌سازی علیه ایران.معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: یکی از دستاوردهای برجام از بین بردن اجماع امنیتی از سوی آمریکا و اسرائیلی‌ها بود که به زحمت طی سال‌ها ایجاد کرده بودند. هدف ما در طول ماه‌های گذشته عدم شکل‌گیری مجدد این اجماع بود. دو سه بار سعی کردند پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند. دو سه بار هم بیرون از شورای امنیت در نشستهایی مانند نشست ورشو چنین تلاشی کردند که با آن‌ها هم مقابله کردیم.

وی یادآور شد: تاکنون موفق شدیم جلوی اجماع کامل علیه ایران را بگیریم به طوری که در نشست شورای حکام چین و روسیه و هفت کشور به روند آمریکا نپیوستند. در نیویورک هم مشغول به کار هستیم.عراقچی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آمریکا ایران را مجددا به یک تهدید امنیتی معرفی کند،گفت: هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است. تحولات اخیر آمریکا وضعیت ترامپ را دشوار کرده و در چنین شرایطی هر اقدامی ممکن است و بنابراین نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را به وجه‌المصالحه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تبدیل کند.معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: وزارت امور خارجه تحولات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به دقت رصد می‌کند و امیدواریم ماه‌های آتی را هم به سلامت پشت سر بگذاریم که نیازمند دقت و مراقبت بسیار زیادی است.