ربیعی: بدون نوسازی عقلانیت حکمرانی نمی‌توانیم اتحاد کرونا و تحریم را بشکنیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: بدون وداع کردن با سبک‌های زیستی عصر کهن و بدون نوسازی عقلانیت حکمرانی نمی توانیم ساختار اتحاد شوم کرونا و تحریم را بشکنیم.«علی ربیعی» روز دوشنبه در اولین نشست خبری با رسانه در سال ۱۳۹۹ که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با تبریک سال نو اظهارداشت: همیشه پیام نوروز برای […]

سخنگوی دولت تاکید کرد: بدون وداع کردن با سبک‌های زیستی عصر کهن و بدون نوسازی عقلانیت حکمرانی نمی توانیم ساختار اتحاد شوم کرونا و تحریم را بشکنیم.«علی ربیعی» روز دوشنبه در اولین نشست خبری با رسانه در سال ۱۳۹۹ که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با تبریک سال نو اظهارداشت: همیشه پیام نوروز برای ما پیام تغییر است. نوروز برای ما ایرانیان همواره با مفاهیمی مانند حال بهتر، نو شدن و یک شروع جدید بوده است. امسال نوروز ما مقارن شده است با اعیاد بزرگ دینی ما. چند عید در هم آمیخته شده است و من از همین جا از فرصت استفاده کرده و اعیاد مبعث و اعیاد شعبانیه را به همه تبریک می گویم.

وی افزود: ما در حالی وارد سال ۹۹ شدیم که سال سختی را در کنار هم پشت سر گذراندیم. چالش‌های بزرگ و بعضا جانگدازی در سال گذشته داشتیم که بزرگترین آن تحریم های بی سابقه آمریکا بود.ربیعی گفت: ما آموختیم گذر از این چالش ها در گرو سخت کوشی بزرگ، عقلانیت و مدارا و در کنار هم بودن است. این چالش‌ها ما را به یک خودباوری الهام بخش رساند و بینش تازه ای به ما بخشید که بتوانیم برای سال جدید نقشه راهی اطمینان بخش داشته باشیم.سخنگوی دولت افزود: در آغاز سال جدید جهان با چالش مشترک بیماری کوید ـ ۱۹ مواجه هستند اما در ایران این چالش با اتحاد میان تحریم و کرونا مضاعف شده است. اولین وظیفه ملی ما این است که اتحاد تحریم و کرونا را بشکنیم و با خودباوری به میراث رسیده از سال گذشته ایران را به نقطه ای برسانیم که استحقاق آن را به عنوان یک ملت سر بلند، مستقل و پیشرو دارد.

زیستن در سایه تحریم و کرونا مستلزم در پیش گرفتن سبک زندگی جدید است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: اقتضای تحقق این هدف پذیرفتن این واقعیت است که زیستن در سایه تحریم و کرونا مستلزم در پیش گرفتن سبک زندگی جدیدی در مناسبات اقتصادی، روابط اجتماعی و ترتیبات بین المللی است.وی گفت: در سرآغاز دست یابی به این هدف، دولت سال جدید را بدون تعطیلی و با عزم و اراده ای مضاعف آغاز کرده و تلاش کرده است تا برای مواجهه با چالش ها از همه امکانات ملی بهره بگیرد تا در کنار هم تحریم‌های ظالمانه را به عقب برانیم و اجازه ندهیم کرونا زندگی ما را مختل کند.

ربیعی با تشریح اقدامات دولت اظهارداشت: امسال دولت بیش از هر دوره دیگری در کنار مردم سال خود را با کار برای مردم آغاز کرد و از همان اولین ساعات سال جدید بدون وقفه همه جلسات دولت برای مبارزه با کرونا و زندگی مردم در جریان بود. سه جلسه ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس جمهور، سه جلسه هیئت دولت و یک جلسه کمیته اقتصادی بررسی تبعات کرونا بر اقتصاد و معیشت مردم برگزارشد. حتی در روزهای تعطیل ۱۲ و ۱۳ فروردین هم جلسات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و دولت تشکیل خواهد شد.سخنگوی دولت یادآورشد: در این مدت کارشاسان سیاسی و اقتصادی اجتماعی و سلامت برای تصمیم سازی در کنار دولت قرار داشتند که از همه آنها سپاسگزاری می کنم. در واکنش به بحران کرونا همه دولت های دنیا به دو چالش مواجهند؛ یک در حوزه درمان حفاظت ومراقبت از شهروندان در برابر این بیماری و دوم اتخاذ ساز و کارهایی برای تگناهای اجتماعی و اقتصادی که این بیماری ایجاد کرده است.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: تلاش ما بر این بوده است که از ابتدا با دست یابی به شناخت درست و رو به تکامل از کرونا، کنترل و محدود کردن بیماری را در دستور کار قرار دادیم و تلاش کردیم یک گام از آن جلوتر باشیم.

غافلگیری فصل مشترک کشورها در مواجهه با کرونا بوده است

وی با بیان این که غافلگیری فصل مشترک همه کشورها در مواجهه با این بیماری بوده است چرا که تجربه بشری در این خصوص وجود نداشته است، گفت: هدف ما از روز اول ابتدای کار پاسخگویی به بیماران و جلوگیری از شیوع بود. برهمین اساس روز چهارشنبه ۳۰ بهمن پس از جلسه هیئت وزیران به محض مثبت اعلام شدن تست بیماران مشکوک دولت به رغم برخی شائبه های سیاسی، صراحتا و صادقانه ورود بیماری به کشور را اعلام کرد. پس از آن همه توان خود را برای تجهیز کادر بهداشت و درمان و افزایش مقاومت نظام سلامت و حمایت از کنشگران نظام سلامت به کار گرفتیم و تصمیمات متعددی در این راستا اتخاذ کردیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در همان روزهای نخست زیرساخت‌های سلامت که در دولت‌های یازدهم و دوازهم بسیار تقویت شد به علاوه وجود پزشکان و پرستاران فداکار که حاصل پیشرفت نظام آموزش پزشکی ما بوده است تاب آوری نظام بهداشت و درمان ما را به جایی رساند که شوک اولیه را مهار کنیم. این تاب آوری و ظرفیت بزرگ در نظام بهداشت و درمان از یک سو در گرو حمایت های دولت و از سوی دیگر نیازمند همکاری همه جانبه مردم است.

وی با اشاره به افزایش تخت‌های بیمارستانی گفت: هم اکنون ۱۳هزار تخت خالی بیمارستانی داریم. نقاهتگاه‌هایی که نیروهای مسلح ایجاد کرده اند یک ظرفیت بسیار بزرگ است. برای کنش فعال نسبت به انفعال، طرح غربالگری را به پیش برده ایم. نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در این طرح تا امروز غربالگری شده اند که این یک طرح کم نظیر در جهان است.سخنگوی دولت افزود: با احتساب گروه سنی هدف می‌توان گفت تقریبا اکثریت بالایی از جمعیت ایران مورد غربالگری قرار گرفته اند. این کار آسانی نبوده است و همین جا لازم می دانم از بسیجیان، مددکاران و کادر درمانی که در این طرح ملی بزرگ قدردانی و تشکر کنم.وی در بخش دیگر از سخنانش اظهار داشت: تلاش کردیم عقب ماندگی‌های بودجه ای وزارت بهداشت را جبران و در تصمیمی جدید بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای تقویت تجهیزات و دارو و موارد دیگر اختصاص یافت.ربیعی با بیان اینکه کرونا در همه جهان زندگی مردم را سخت کرده است، گفت: این اتفاق به طور طبیعی در کشور ما که با تحریم ها هم دست و پنجه نرم می کند به طور مضاعف رخ داده است.

اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حفظ تولید

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: ما به فکر هموطنان آسیب دیده از کرونا هستیم. فعلا به طور مقدماتی در گام اول سیاست‌هایی را اتخاذ کرده ایم که بیکاری گسترده رخ ندهد. کارگران در کارگاه‌ها بمانند. بنابراین ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ ۱۲ درصد برای حمایت از حفظ تولید و کارگران اختصاص دادیم.ربیعی گفت: بیمه بیکاری را با اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان با هدف حفظ مشاغل تقویت کردیم. سعی شد افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند بسته های حمایتی یا تسهیلات داده شود که بیش از هشت هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد.وی خاطر نشان کرد: این ها علاوه بر تصمیماتی بود که دولت در حوزه امهال دریافتی‌های خود در حوزه مالیات، بازپرداخت تسهیلات بانکی و موارد مشابه با وجود فشار بر درآمدهای بودجه ای اتخاذ کرد تا در یک دوره سه ماهه، تنفسی به بخش های اسیب دیده از اقتصاد داده باشد.

نیازمند سبک نوینی در زندگی هستیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به بررسی تجارب دنیا در زمینه مقابله با کرونا گفت: هرکشوری در دنیا با توجه به خصوصیات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود تصمیماتی اتخاذ کرد. ما جلوتر از برخی کشورها به محض اطلاع، تصمیماتی که برای جداسازی‌های فیزیکی لازم بود، اتخاذ کردیم.وی یادآورشد: سعی کردیم الگویی ایجاد کنیم که هم فاصله‌های فیزیکی رعایت شود و هم زندگی روزمره مردم آسیب نبیند. از همین رو بنابر شرایط تصمیمات سخت گیرانه تر نیز اتخاذ شد.ربیعی اضافه کرد: در ایران مثل همه جای دنیا کرونا زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد و ما را در قرنطینه برد. مدارس و دانشگاه‌های ما تعطیل شد، مراکز مذهبی ما به طور بی سابقه ای تعطیل شد. مسابقات ورزشی تعطیل شد، رویدادهای فرهنگی هنری ما مثل سینما و تئاتر تعطیل شد، مراکز تجمع تعطیل شد.سفرهای جاده ای ما و حتی دید و بازدیدهای نوروزی ما متوقف شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما ایرانیان امروز باید با یک عزم جدید ملی و با تصمیمات جدید به آینده بنگریم، گفت: در این روزها تلخی دیدیدم، دید و بازدیدهای ما تعطیل شد، جدایی ها بیشتر شد دلتنگی‌ها فزونی گرفت و از همه ناگوارتر بخشی از عزیزانی که تا دیروز صدای آنها را می شنیدیم و در آغوششان می گرفتیم و برخی سایه سارمان بودند امروز در کنارمان نیستند.وی اظهارداشت: در اینجا از سوی خود و دولت به همه جانباختگان از این بلای عظیم تسلیت می گویم. خصوصا خانواده داغدار جامعه بهداشت و درمان کشور. واقعیت این است که جانگدازتر از همه جان باختن شهادت گونه این رزمندگان خط مقدم سلامت بوده است که این مصیبت را به خانواده پزشکی ـ پرستاری کشور تسلیت عرض می کنم.ربیعی یادآورشد: این‌ها نشان دادند که روح ایثار و فداکاری در اعماق جامعه و فرهنگ ایرانی همیشه وجود دارد و این موضوع ما را به آینده امیدوار می سازد.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: ما با وجود این روح های بزرگ در کنار هم با اعتماد به هم و با خلق یک سرمایه اجتماعی نوین کرونا را شکست خواهیم داد. قطعا ما در آینده نیازمند سبک نوینی در زندگی هستیم در مصرف، مراودات اجتماعی، نظام اداری، الگوی اداری .

آینده کشور صرفا در دست دولت نیست

وی تصریح کرد: ما با فرض بدبینانه ترین سناریوها باید سیاستگذاری لازم برای انطباق و سازگاری اجتماعی و اقتصادی با شرایط را در پیش بگیریم. روشن است آینده کشور صرفا در دست دولت نیست بلکه در گرو همبستگی و بکار گیری همه ظرفیت‌های ملی است.ربیعی خاطرنشان کرد: امسال در شرایطی ۱۲ فروردین روز تاسیس جمهوری اسلامی را برگزار می کنیم که بیش از هر زمان دیگر به احیای روح “همه باهم ” آن روزها نیاز داریم .این یک جمهوری رفراندم بنیاد بود.آن روز همه ملت با همه رنگ‌های خود و با همه سبک‌های زندگی و مرام های سیاسی بودند.سخنگوی دولت ادامه داد: امروز یک همه باهم متفاوت داریم.آن روز دنیای کهن و عادت های کهن را پشت سر گذاشتیم و وارد عصر جمهوریت اسلام شدیم.امروز هم باید خودمان را منطبق با الزامات یک مبارزه نوین بکنیم.

بدون نوسازی عقلانیت حکمرانی نمی‌توانیم اتحاد شوم کرونا و تحریم را بشکنیم

وی تصریح کرد: بدون وداع کردن با سبک‌های زیستی عصر کهن و بدون نوسازی عقلانیت حکمرانی نمی توانیم ساختار اتحاد شوم کرونا و تحریم را بشکنیم.

اگر نیازمند سختگیری بیشتر باشیم اعمال خواهیم کرد

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره طرح فاصله گذاری اجتماعی و اینکه این طرح تا کی ادامه خواهد داشت و آیا امکان دارد این طرح زمان اجرای آن اضافه شود، گفت: ما مدام در حال بررسی هستیم هر جا نیاز به سختگیری بیشتر باشد اعمال خواهیم کرد. ربیعی اظهارداشت: فراموش نکنید که ما یک سیاست دوگانه را دنبال می کنیم؛ هم از جان مردم باید مواظبت کنیم و هم کاری کنیم که فاصله‌ها باعث شیوع و گسترش بیماری نشود هم باید از زندگی مردم محافظت کنیم و نگذاریم اقتصاد به زمین بخورد. اقتصاد دوران تحریم که به زمین بخورد بلند شدن آن سخت خواهد بود بنابر این ما هر دو را باید در کنار هم دنبال کنیم.

سخنگوی دولت افزود: ما در روزهای آخر منتهی به بیستم باز هم تصمیم گیری خواهیم کرد و در زمان مناسب با تبیین‌هایی که کارشناسان سلامت به ما خواهند داد ما را به تصمیم‌گیری جدید رهنمون خواهند کرد.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: در حال حاضر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار کارمند بیش از ۵۵۰ هزار نفر در کادر وزارت بهداشت و شهرداری ها هستند و بخشی هم تعطیل شده بود. بخش دیگر را ما یک سوم کردیم و بنابراین شاید کمتر از ۲۰۰ هزار نفر به کار مشغول هستند.وی در عین حال گفت: برخی از مشاغل تعطیل بردار نیست و ما سبک کار اداری، سبک معاشرت خانوادگی ، سبک همزیستی و کار خبری با کرونا را باید بیاموزیم.ربیعی گفت: در کوتاه مدت نیازمند این بودیم که تعطیلی‌هایی داشته باشیم تا نظام بهداشت ما بتواند تنفس بگیرد. این بیماری ممکن است مدت‌ها باشد ما نیازمند این هستیم که با استانداردهای بهداشتی کرونا به مترو سوار شویم. به نظر من ما یک بازآفرینی در مناسبات و شکل کارمان نیاز داریم و این وظیفه جدی همه ما به خصوص رسانه هاست.
ادامه دارد