۴۳ پزشک و پرستار بر اثر کرونا شهید شدند

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۴۳ پزشک، پرستار و کادر بهداشتی و درمانی که در خط مقدم مدافعان سلامت بودند به علت ابتلا به ویروس کرونا شهید شدند.کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: این عدد در […]

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۴۳ پزشک، پرستار و کادر بهداشتی و درمانی که در خط مقدم مدافعان سلامت بودند به علت ابتلا به ویروس کرونا شهید شدند.کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: این عدد در مقایسه با آمار دیگر کشورها که همزمان یا قبل از ایران درگیر این بیماری شدند پایین تر است که به علت مدیریت بهتر کادر بهداشتی و درمانی و توانمندی بالاتر آنهاست. البته در این مورد بحث آمار بی معناست زیرا تک تک این افراد برای ما ارزشمند هستند و از دست دادن هر کدام از این افراد برای ما یک داغ و اندوه جانگداز است که ماهها و سالها باقی می ماند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مجرم ردیف هم اول در طغیان این بیماری و کم و کاستی ها در ایران دولت آمریکاست همه سازمانهای جهانی هم به این موضوع اذهان دارند حتی اگر علنی اعلام نمی کنند همه می دانند که آمریکا با اقدامات ظالمانه و رفتارهای یک جانبه علیه بشریت و رفتارهای غیر انسانی علیه مردم ایران باعث این اتفاقات بوده است که به مردم ایران و قشر ضعیف آسیب زده است زیرا کمتر دولتمردی بوده که آسیب دیده باشد.وی افزود: محرومترین اقشار از این اقدام ضدبشری آمریکا آسیب دیده اند. البته تلاش کرده ایم این فشار را به حداقل برسانیم و اگر آمریکایی ها نتوانستند کاری کنند به خاطر توان بالای داخلی ما بوده است. مسئولیت این وضعیت به عهده دولت آمریکاست و در محافل حقوقی این مساله قابل طرح است.

شروع کرونا در ایران از قم یا گیلان

جهانپور درباره این مساله که احتمالا کانون شروع اپیدمی کرونا در ایران همزمان با قم در گیلان هم شروع شده باشد گفت: ممکن است کانون شروع بیماری همزمان از دو ناحیه بوده باشد و این امر متنفی نیست. مطالعات متخصصان در قم و گیلان در جریان است. موضوع شیوع همزمان از دو نقطه قم و گیلان منتفی نیست و تایید آن مستلزم این است که گزارش نهایی را داشته باشیم. تا این لحظه نمی توانیم اظهار نظر قطعی در این زمینه کنیم و اگر هم چنین مساله ای رخ داده احتمالا به علت کمبود اطلاعات بوده و گزارش نشدن موارد اولیه این بیماری در قم مصداق قصور مطرح نیست.وی گفت: ممکن است مراوده افرادی در گیلان با مسافرانی از چین قبل از قم بوده باشد اما در نهایت قرعه فال به نام قم خورد. به هر حال اقدامات بهداشتی و درمانی برای رسیدگی به مبتلایان بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت انجام شده است و باید به این نکته توجه کنیم که همزمان با کرونا در دی و بهمن با اپیدمی آنفلوانزا نیز مواجه بودیم و بسیاری از علایم این دو بیماری شبیه هم است.

کرونا مرگبارتر از آنفلوانزا

جهانپور افزود: درباره رفتار این بیماری گزارش های اولیه در دنیا مبتنی بر گزارش های چین است. این گزارش ها همه محافل علمی را به این سمت برده بود که شدت بیماری کووید ۱۹ کمتر از آنفلوانزای فصلی اما سرایت آن بالاتر است اما ممکن است برخی گزارش ها خوشبینانه بوده باشد. آنفلوانزای فصلی تاکنون در آمریکا بیش از ۳۲ میلیون نفر را مبتلا کرده و ۳۱۰ هزار نفر را بستری کرده است و تعداد زیادی فوت شده اند بنابراین اینکه مطمئن شویم رفتار ویروس کرونا شدیدتر از آنفلوانزاست باید هنوز منتظر گزارش های بیشتر باشیم.رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: رفتار این ویروس نسبت به آنفلوانزا شدیدتر بوده است. ممکن است درباره شدت بیماری زایی به علت سریع الانتشار بودن این بیماری بودهاست. اگر اعداد را مقایسه کنیم تعداد مرگ چندین برابری کرونا نسبت به آنفلوانزای فصل را متوجه می شویم و این ویروس خسارت بیشتری برای مردم ما داشته است.

وی افزود: اظهارات متناقض نیست. در مقالات علمی هم تفاوت بین مقالات وجود دارد و نیازمند مقالات بیشتری هستیم تا بتوانیم فراتحلیل داشته باشیم.افرادی ممکن است به یکسری مقالات که زنگ خطر بیشتری دارند گرایش داشته باشیم و برخی مقالات هم فضا را ممکن است تلطیف کند.جهانپور گفت: به رغم همه نقضانها در وزارت بهداشت یا صدا و سیما یا جاهای دیگر. همه هجمه ها منصفانه نیست. البته مصادیقی هم بوده اما در کل در این بحران در مقایسه با رسانه های سایر کشورها فعالیت های صدا و سیما در این بحران کم نظیر است و باید ازز این وسعت اطلاع رسانی صدا و سیما قدردانی می کنم موافق نیستیم که صدا و سیما سهل گیری داشته است. زیرا آموزشهای لازم را برای مردم داشته است و در کنار سایر خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب اطلاع رسانی مناسبی انجام داده است به همین علت امروز کمتر پیرمرد و پیرزنی را در ایران پیدا نمی کنید که اطلاعات کمی درباره کرونا داشته باشد.

محل مصرف کمک های بین المللی

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به ایرنا درباره شایعه مشخص نبودن سرنوشت کمک ها و اقلام اهدایی از کشور چین به ایران گفت: در مورد تعداد محموله هایی که از چین آمده مطمئن نیستم که ۲۰ محموله بوده باشد اما کشورهای دیگری هم به ایران کمک کرده اند با توجه به حساسیت موضوع وزیر بهداشت یک کمیته چهارنفره را مامور کرده که بر دریافت و توزیع این اقلام نظارت کنند.وی گفت: این کمک ها از ارزش مالی و مادی آن با توجه به کمکی که در این شرایط سخت برای ملت ایران برای ما ارزشمند و از کشورهایی که کمک کردند قدردانی می کنند و از این کمکها استقبال می کنیم تمام این اقلام نیز با نظارت دقیق بین مراکز بهداشتی و درمانی و جاهایی که نیاز باشد توزیع شده اند و نسخه دقیقی از محل استفاده تمام این اقلام تهیه می شود و یک نسخه از آن به کشور یا سازمان بین المللی کمک کننده هم ارسال می شود.جهانپور افزود: شایعات و شائیه سازی هایی که در فضای مجازی درباره هزینه نشدن این اقلام برای مردم مطرح می شود کذب است و با اغراض سیاسی مطرح می شود و تمام تصایری که به دروغ در فضای مجازی در این زمینه منتشر می شود، ۱۰۰ درصد کذب است و برای این است که بر درد و رنج ملت ایران در این شرایط سخت بیفزایند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کمک نیروهای مسلح نیز گفت: ما یکی از بهترین نظام های ارائه خدمت بهداشتی و درمانی را در منطقه، در آسیا و حتی دنیا داریم. نظام ساختار شبکه بهداشتی ایران که در چهار دهه گذشته فعال بوده امروز جایگاه بنیادی خود را در مقبابله با ویروس کرونا و هر بیماری واگیر نشان می دهد. در همراهی با این ساختار نیروهای مسلح با آمادگی و امکاناتی که دارند در کنار هلال احمر همنوایی و هم افزایی خوبی داشته اند.جهانپور گفت: این همراهی از حمله در گندزدایی، ضدعفونی و مراقبت و غربالگری در ورودی شهرها و استانها و قبل از آن در مبادی ورودی کشور و همکاری بسیج برای طرح فاصله گذاری اجتماعی که امروز تصویب شد بسیار قابل توجه است. امکانات درمانی و فیزیکی ناجا، سپاه و ارتش نیز که به کمک ستاد ملی کرونا آمدند قابل توجه است.وی افزود: تیم های مبارزه با بیماریها، بهداشت محیط و تیم های سلامت نیروهای مسلح و داوطلبان در کل کشور فعال هستند و مراکز درمانی این نهادها را در خط مقدم به عنوان مدافعان سلامت در کنار نظام سلامت و نیروهای بهداشتی و درمانی داریم.

بیماران خفیف هم شناسایی می شوند

جهانپور گفت: در بسیاری از کشورها حتی کشورهای توسعه یافته موج هراس و وحشت و سردرگمی را شاهدیم اما در ایران چنین وضعیتی نبوده و نخواهد بود و علت آن به خاطر شبکه در هم تنیده ای است است که بین نظام سلامت و نیروهای نظامی و داوطلبان و خیرین بوده است امیدواریم این تجارب و الگو به کشورهای دیگر نیز تسری یابد.وی درباره تولید کیت تشخیصی در ایران گفت: با توجه به اینکه بیماریابی فعال تر شده و به جای اینکه انتظار بکشیم به بیماری به مراکز درمانی بیاید. بیماریابی در طرح بسیج ملی و غربالگری که یک طرح بزرگ سازان یافته است و اقدام مدیریتی به هنگامی است به مراحل قبل تر و افراد مشکوک سرپایی می رود و تشال می کنیم بمیاران خفیف را هم در منازل شناسایی کنیم و اقدامات بهداشتی و درمانی را جلوتر ببریم تا شیوع بیماری به اطرافیان بیماران را نیز کاهش یابد بنابراین بیماریابی در روزهای آینده فعال تر می شود.وی گفت: برای این کار به کیت تشخیصی بیشتری نیاز داریم. اکنون چند شرکت داخلی این کیت را تولید کرده اند و با تایین انستیتو پاستور می توانیم بیماریابی را گسترده کنیم. قطعا با شناسایی بیماران خفیف آمار بالا می رود اما حتما موارد مرگ و میر به نسبت جمعیت کل بیماران کم می شود.

آمادگی برای بدترین شرایط

جهانپور درباره استراحتگاهای پسابیمارستانی گفت: این مراکز برای این است که اگر به جایی برسیم که تعداد بستری ها زیاد شود و در بیمارستانها تخت مازاد نداشته باشیم. اگر افرادی نیاز به جداسازی داشته باشند و مجبور شدیم افرادی را از بیمارستان ترخیص کنیم به این مراکز ارجاع می شوند تا از آنها مراقبت کنیم و بیماری به دیگران منتقل نشود البته مراکز پیش بیمارستانی نیز برای پیشگیری پیش بینی شده است تا اگر بمیاری اوج گرفت برخلاف برخی کشورهای اروپایی دچار بحران نشویم و برای بدبینانه ترین شرایط آمادگی ایجاد شده است.جهانپور درباره زباله گردها گفت: جمع آوری و مراقبت از کودکان کار، زباله گردها و حتی معتادان وظیفه وزارت بهداشت نیست وزارت رفاه، سازمانهای خیریه و شهرداری ها در این زمینه ماموریت دارند. البته این جمع آوری ممکن است موجب شلوغی کمپ هایی بشود که با فاصله گذاری اجتماعی همخوانی ندارد.ایجاد اجتماعات جدید این افراد زیر سوال است و نباید انجام شود. سعی می کنیم این افراد را به سمت استراحتگاههای پیش بیمارستانی یا پسابیمارستانی ببریم اما برای همه این افراد این امکان وجود ندارد و تجمع این افراد خودش زیر سوال است.وی گفت: زندانهای قوه قضاییه هم در حال حاضر خلوت شدند است مرخصی زندانیان تا آخر فروردین تمدیت شدو عفو تعداد زیادی از زندانیان نیز برای کاهش زندانیان انجام شده است و باید مراقبت کنیم کمپ های جدید شکل نگیرد.

محدودیت سفرها

جهانپور درباره مصوبات طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز گفت: جزئیات این مصوبات که امروز توسط آقای ربیعی سخنگوی دولت اعلم شد پس از تایید رئیس جمهوری اعلام می شود. در این طرح که با پیشنهاد وزارت بهداشت بوده تمرکز بر کاهش ترددهای غیر ضروری است اما اقدامات ضروری بر قرار خواهد بود. به سمت محدود کردن رفت و آمدهای ضروری نمی رویم اما ترددها و سفرهای بین شهری محدود می شود. سعی شده الگوهای فرهنگی و ساختار اجتماعی کشور مد نظر قرار گیرد و به سمت کارهای ناشدنی نروی .سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: قطعا به سمت حکومت نظامی نمی رویم. در کشورهایی هم که اجرا شده زندگی مردم را سخت کرده و موفق هم نبوده است. مایحتاج مردم قطعا تامین می شود اما سفرهای غیر ضروری محدود می شود تا زودتر وارد فاز مهار بیماری بشویم.

وی درباره کشفیات اقلام محافظتی نیز گفت: آمار کشفیات در روزهای اخیر کاهش یافته است. آمار دقیق ندارم و این آمار در اختیار سازمان تعزیرات است افرادی دستگیر شدند برخی پرونده ها هم به قوه قضاییه ارسال شده است. اما واردات به موقع موجب شد تقاضا و هیجان بازار فروکش کند و تقاضاهای بی مورد کاهش پیدا کرد. انبارسازی و انباشت این اقلام کاهش پیدا کرده است. اقلام مکشوفه هم کم شده است.جهانپور افزود: در کشورهایی که این بیماری را در ابتدا کتمان کردند قفسه های فروشگاهها اقلام بهداشتی خالی شد اما در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاد. همه مردم مجهز به اقلام محافظتی هستند. گر چه باید امکانات را ارتقا دهیم اما گاهی مقایسه ها بد نیست. برخی نتیجه گیری ها در روزهای نخست عجولانه و مغرضانه بود. اگر اطلاعات نادرست روزهای نخست علیه ایران منتشر می شد امروز خیلی از این حرفها تکرار نمی شود چون در توسعه یافته ترین کشورها صحنه های فاجعه باری را شاهد هستیم که در هیچ نقطه ایران اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد:: مادامی که اطمینان پیدا نکنیم که در کشور امکانات لازم را برای مردم و نیروهای درمانی داریم. صحبت از صادرات نخواهیم داشت. باید ذخیره سازی مطمئن برای داخل کشور داشته باشیم. فعلا زود است که از صادرات صحبت کنیم اما ایران اکنون یکی از کشورهای موفق در تولید اقلام محافظی بود.جهانپور گفت: مصرف چند سال کشور در مورد این اقلام در چند روز مصرف شد و این نشانه ظرفیت و توان بالای داخلی است.در حوزه کالاهای استراتژیک توان بالایی پیدا کرده ایم و امروز قضاوت های عجولانه کمتر شده است.

اپیدمی ۶۰درصدی نداریم

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ایمنی گله ای یا جمعی ۶۰ درصدی که در فضای مجازی مطرح شد بیشتر از طرف سیاسیون مطرح شد. در ایران هیچوقت مطرح نبوده است. این اتفاق هم نخواهد افتاد و هرگز ۶۰ یا ۷۰ درصد مبتلا نمی شوند. طبیعت اپیدمی های ویروسی هم چنین نیست. چنین چیزی استراتژی وزارت بهداشت نبوده و نیست و رخ نخواهد داد.وی افزود: هر تعدادی از ابتلا هم رخ بدهد در بازه زمانی طولانی تر مبتلایان کمتری خواهیم داشت. به دنبال هزینه و ترافیک بیمار در بیمارستان نیستیم. استراتژی ما روشن است همزمان با با کنترل طغیان بیماری به دنبال تولید واکسن هم هستیم. از داروهای جدید هم استفاده خواهیم کرد و همزمان موضوع پیشگیری و بیماریابی فعال و فاصله گذاری اجتماعی را هم انجام می دهیم و اگر قرار است بیماری ادامه پیدا کند به دنبال این هستیم که تعداد مبتلایان کم شود. نه وزارت بهداشت و نه رئیس جمهوری هم چنین استراتژی ندارند.

جهانپور درباره ارائه تجهیزات به بخش خصوصی گفت: قرار نیست تجهیزات محافظتی برای عمل های زیبایی استفاده شود. خیلی از این عمل ها می تواند برای ماهها به تعویق بیفتد این اقلام جزو ضروریاتی است که برای پزشکان و پرستارانی که در خط مقدم مقابله با کرونا هستند استفاده می شود.سطح خطر در یک مطب با یک بخش مراقبت های ویژه در یک بیمارستان یکسان نیست و مدیریت این اقلام باید بر اساس ارزیابی سطح ریسک باشد.

وی افزود: این اقلام با مدیریت نظام پزشکی در بخش خصوصی هم توزیع شده است و هر جا لازم بوده این اقلام در اختیار بخش خصوصی هم قرار گرفته است.سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: هزینه درمان بیماری کووید ۱۹ نمی تواند رایگان باشد. هزینه تست در بیمارستانهای دولتی رایگان است. ۹۰ درصد هزینه بیمارستانی نیز توسط بیمه پرداخت می شود اما ۱۰ درصد سهم بیمار است که به صورت فرانشیز باید پرداخت شود البته اگر بیمه تکمیلی داشته باشند این هزینه کمتر می شود بنابراین رایگان شدن کل خدمات درمانی را نداریم.