در شرکت سرمایه گذاری “سهام عدالت” خوزستان چه می گذرد؟

در راستای تحقق مفاد اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین افزایش مشارکت مردم در حوزه اقتصاد از رهگذر بخش تعاون ، دولت جمهوری اسلامی در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ در قالب آیین نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون واگذاری سهام عدالت به شهروندان ایرانی را طی دو مرحله آغاز […]

در راستای تحقق مفاد اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین افزایش مشارکت مردم در حوزه اقتصاد از رهگذر بخش تعاون ، دولت جمهوری اسلامی در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ در قالب آیین نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون واگذاری سهام عدالت به شهروندان ایرانی را طی دو مرحله آغاز و عملیاتی کرد و برگه هایی به ارزش یک میلیون تومان میان دهک های پایین جامعه توزیع نمود

از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان سهام واگذار شده شرکت های دولتی تا پایان دولت دهم ، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به سهام عدالت بوده است .تاکنون حدود ۴۹ میلیون ایرانی مشمول طرح دریافت سهام عدالت شده اند.استان خوزستان با ۳۰۱۷۰۵۱ نفر چهارمین استان کشور بلحاظ داشتن تعداد مشمولان سهام عدالت می باشد اهواز با داشتن بیش از یک میلیون و یکصد هزار مشمول سهام عدالت مقام نخست در میان شهرستان های خوزستان را داراست

در راستای سامان بخشی به موضوع سهام عدالت مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ قانون اساسنامه “شرکت تعاونی سهام عدالت” را با ۴۹ ماده تصویب و در تاریخ ۵ خرداد ۹۳ پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ شد.متاسفانه در خوزستان برخلاف اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین ابلاغی هیات وزیران شاهد تخلفات عدیده ای هم در شکل گیری هیات مدیره این شرکت و هم برخی اقدامات و فعالیت افراد تحت عنوان اعضای هیات مدیره طی بازه زمانی سال ۹۳ تاکنون می باشیم که شامل:

۱-عدم رعایت مفاد اساسنامه مصوب مجلس در خصوص فرآیند انتخاب اعضای هیات مدیره

بر اساس ماده ۱۲ اساسنامه عضویت در تعاونی سهام عدالت برای کلیه اشخاص حقیقی واجد شرایط که اهلیت دریافت سهام عدالت را داشته باشند آزاد است. که شرایط عمومی و اختصاصی آنها به شرح زیر است :

الف – شرایط عمومی

۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۲- عدم ممنوعیت قانونی و حجر
۳- عدم عضویت در تعاونی مشابه بطور همزمان

ب- شرایط اختصاصی

مشمولین سهام عدالت بر اساس مصوبه ۴۲۳۸۹ مورخ ۲۳/۸/۸۴ هیات وزیران واصلاحات بعدی تعیین شده‌اند.لذا در جهت پیشبرد امور شرکت و برگزاری مجمع عمومی و شکل ارکان سه گانه دعوت از همه افراد و کسب رای و نظر آنها یک الزام قانونی است. یعنی برای انتخاب اعضای هیات مدیره هر شرکت شهرستانی باید طی فراخوان عمومی و در سه نوبت از کلیه سهامداران هم برای حضور در مجمع و هم اعلام نامزدی برای عضویت در هیات مدیره دعوت رسمی بعمل آید که شواهد نشان می دهد تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است . بدون تردید در صورت ادعای برگزاری مجمع عمومی با حضور کلیه سهامداران خوزستانی باید اسناد مثبته مشارکت قریب به سه میلیون و پانصد هزار نفر ارائه گردد

 مقنن در ماده ۱۹ تاکید می کند ، مجامع عمومی تعاونی دومرحله‌ای است و به دو صورت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل می‌شود. تشکیل مجامع عمومی به صورت دو مرحله‌ای طبق دستورالعمل موضوع تبصره (۲) ماده (۳۳) قانون بخش تعاونی صورت می‌گیرد، به استثنای مجمع عمومی مرحله دوم نوبت اول که کلیه اعضا در مجمع حضور داشته باشند که در این صورت رعایت تشریفات الزامی نمی‌باشد.تبصره۱: کلیه اعضای تعاونی می توانند در انتخاب نمایندگان مرحله اول مشارکت نموده و یا داوطلب نمایندگی شوند و هر عضو حاضر صرفنظر از تعداد سهامی که داراست فقط حق یک رأی دارد.قانون گذار در تبصره ۵ ماده ۳۳ تاکید دارد که دعوت از مجامع و اعلام تصمیمات آنها از طریق روزنامه های کثیرالانتشار، پست سفارشی یا دیگر روشهای قابل اثبات صورت می‌گیرد).

✔ ۲- وجود برخی افراد ثابت در هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خوزستان از دیگر موارد شبهه انگیز و خلاف مفاد اساسنامه است

💠این افراد برای دور زدن قانون در هر دوره خود را نماینده سهم داران یک شهرستان آنهم بدون اطلاع دارندگان اوراق سهام و طی کردن فرایند قانونی جا زده و اقدام به دخل و تصرف در اوراق بهادار و تصمیم گیری به نمایندگی سهامداران می کنند این در حالی است که اساسنامه تصریح می کند : “انتخاب بیش از دو دوره متوالی با انتخاب حداقل دو سوم اعضای حاضر در مجمع عمومی بلامانع است”

✔ *۳- هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خوزستان فقط متشکل از نمایندگان چند شهرستان مشخص بوده و جالب اینکه شهرستان اهواز با داشتن بیش از یک میلیون سهامدار هیچ نماینده ای در این هیات مدیره ادعایی ندارد از سویی همان افراد در هر مرحله خود را نماینده شهرستان دیگری جا می زنند بطور نمونه فردی که در یک دوره دزفول بوده در دوره های بعدی نماینده سهامداران مسجد سلیمان یا ایذه شده است

✔ ۴-دریافتی های کلان و نجومی اعضای هیات مدیره طی سال های اخیر

💠براساس اسناد موجود این افراد طی سال های اخیر برای خود بعنوان اعضای هیات مدیره حقوق و مزایایی بین ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان تصویب و دریافت کرده اند این در حالی است که طبق اساسنامه کلیه مسائل مالی باید به تصویب مجمع عمومی سهامداران استان و شهرستان ها برسد . در این خصوص تبصره ۴ ماده ۳۳ اساسنامه می گوید : اعضای هیأت‌ مدیره می‌توانند با تصویب مجمع عمومی حقوق و مزایا دریافت نمایند. در صورتی که عضو هیأت ‌مدیره از محل دیگری حقوق می‌گیرد در تعاونی مربوط صرفاً حق جلسه و پاداش دریافت می‌کند. حداقل و حداکثر حقوق و مزایای هیأت‌ مدیره و پاداش آنان و موارد استثنا به موجب دستورالعملی است که به تأیید مجمع عمومی می‌رسد.

✔ ۵- فروش املاک و مستغلات شرکت به ثمن بخس به افراد حقیقی

💠براساس صورتجلسات صورت مالی و مستندات موجود اعضای هیات مدیره خودخوانده استان خوزستان طی مدت اخیر یک مجتمع ۵ واحده واقع در خیابان یک شرقی کیانپارس جنب بازار امام رضا که دارای متراژ مفید ۷۵۰متر بوده و تکمیل شده است با تحمیل ضرری ۲۰۰میلیون تومانی به شرکت به فروش می رسانند

💠 همچنین ملک دوم ساختمانی ۱۰ واحده با ۶۰ درصد پیشرفت کار علاوه بر تخفیف تقریبا ۵۰ درصدی به خریدار آنرا بصورت قرضی به فروش می رسانند که تاکنون مبلغ ۲ میلیارد تومان آن وصول نشده است

✔ ۶- عضویت برخی مدیران سابق و لاحق استان در این هیات مدیره و چرخش دوره ای آنها بعنوان نمایندگان سهامداران سایر شهرستان ها از نکات عجیب این ترکیب است که بر پرسش ها و ابهامات افزوده است

💠اکنون انتظار می رود علاوه بر مدعی العموم و سازمان بازرسی کل کشور ، دستگاه هایی نظیر معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری، اداره کل امور اقتصاد و دارایی و اداره کل تعاون استان خوزستان با ورود به موضوع ، بررسی مستندات و پیگیرهای جدی ضمن احقاق سهامداران نسبت به برخورد با متخلفان و صیانت از اموال عمومی اقدام نمایند