آشوب‌گران درپی تعمیق و گسترش بحران عراق هستند

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه آشوب‌گران درپی عمیق و گسترده‌تر کردن بحران عراق هستند، تاکید کرد: حمله به نمایندگی‌های ایران هم توسط افراد معلوم حال و وابسته به یک جریان بدنام، وابسته و ضدایرانی انجام می‌شود؛ برخلاف آنچه هم گفته می‌شود تعداد این افراد اندک است و اقدام آنها با واکنش نیروهای […]

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه آشوب‌گران درپی عمیق و گسترده‌تر کردن بحران عراق هستند، تاکید کرد: حمله به نمایندگی‌های ایران هم توسط افراد معلوم حال و وابسته به یک جریان بدنام، وابسته و ضدایرانی انجام می‌شود؛ برخلاف آنچه هم گفته می‌شود تعداد این افراد اندک است و اقدام آنها با واکنش نیروهای امنیتی و مردمی روبه‌رو و متوقف شده است.«حسن دانایی‌فرد» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به تحولات عراق و انجام حملاتی به نمایندگی‌های ایران در این کشور گفت: اعتراض ها از ابتدای ماه اکتبر (مهرماه) آغاز شد و با توجه به در پیش بودن ایام اربعین، اعتراضات متوقف شد. هرچند برخی از مدعیان و افراد تظاهرکننده، می‌گفتند ما اربعین نمی‌خواهیم. برخی هم از این ایام بهره گرفتند و در راهپیمایی اربعین شعارهای ضدفساد دادند.وی ادامه داد: با پایان یافتن ایام اربعین شاهد هستیم که از ۲۵ اکتبر (سوم آبان ماه) مجددا اعتراض ها باردیگر آغاز شده و برخی از شهرهای عراق به ویژه جنوب و مرکز این کشور شاهد حضور معترضان هستند. البته خواسته عمده معترضان به‌حق و به خاطر کمبود ارائه خدمات عمومی و فساد است.
این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه در راهپیمایی‌های اخیر عراق عده‌ای نیز از این شرایط سوءاستفاده کرده و به دنبال موج‌سواری هستند، اظهار داشت: به نظر می‌رسد با توجه تصمیمات اخیر مجلس عراق و اقداماتی که دولت این کشور انجام داده، معترضان واقعی منتظر نتیجه این اقدامات و تصمیمات هستند اما بی‌تردید افرادی که علاقه‌مند به موج‌سواری و آشوب‌آفرینی هستند، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.دانایی‌فرد افزود: در این چارچوب شاهد برخی از اقدامات مبتنی بر عصیان مدنی و ایجاد آشوب همچون اشغال جاده و صدمه به تاسیسات و امکانات عمومی هستیم که در راستای رسیدن به اهداف خود می‌کوشند این فضا و التهاب در عراق استمرار یابد.

وی با اشاره به حمله به نمایندگی‌های ایران در عراق تصریح کرد: حمله به نمایندگی‌های ایران هم توسط این افراد معلوم الحال و وابسته به یک جریان بدنام، وابسته و ضدایرانی انجام می‌شود. برخلاف آنچه گفته می‌شود تعداد این افراد اندک است و اقدام آنها با واکنش نیروهای امنیتی و مردمی روبه‌رو و متوقف شده است. این افراد علاقه‌مند هستند مسائل عمیق‌تر و بحران‌ها گسترده‌تر شود.سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به رویکرد مرجعیت عراق خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد از این مرحله به بعد و با توجه به خطبه‌های مرجعیت عراق، مردم نسبت به آشوب‌افکنان و موج‌سواران واکنش نشان دهند و طی روزهای آتی با ندای مرجعیت و اقدامات دولت شاهد باشیم که این گونه اقدامات خارج از چارچوب رفتارهای مسالمت‌آمیز کمتر شود.دانایی‌فرد در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دولت مسائل عراق و مطالبات معترضان حل می‌شود؟ ابراز داشت: حل مسائل عراق و مطالبات و مسائل مطرح شده فراتر از بودن یا نبودن یک فرد یا دولت است. عده‌ای می‌خواهند از این اعتراضات سواستفاده کرده، آن را به فتنه‌ای تبدیل کرده و موج‌سواری کنند. این افراد کاری به خدمات ارائه شده به مردم و اینکه چه کسی رئیس دولت است ندارند بلکه خواسته آنها تغییر نظام سیاسی یا تجزیه عراق است.

وی اضافه کرد: آنهایی که به دنبال حل مسائل و دستیابی به مطالبات‌ خود هستند، علاقه‌مند هستند فرصتی به دولت داده شود تا جدی‌تر به وظایف خود عمل کند چرا که ورود عراق به درگیری‌های جدید تامین مطالبات و مبارزه با فساد را به تعویق می‌اندازد.دانایی فر افزود: مهم این است که پیام مردم به دولت عراق رسیده و دولت باید در چارچوب این پیام برای تامین منافع و خواست مردم باید اقدام کند.این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به نقش آمریکا، عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی در به آشوب کشیده شدن اعتراضات عراق بیان کرد: آمریکا، عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی از به آشوب کشیده شدن عراق و سمت و سو گرفتن اعتراضات علیه ایران خوشحال هستند و شاهد این مساله بازنشر پست‌های ضد ایرانی دو شبکه ضد ایرانی در حمله به کنسولگری ایران در کربلا است.

دانایی‌فرد با بیان که اقدام ترامپ در بازنشر این مطالب نشان دهنده رضایت آمریکا از این آشوب‌ها است، یادآور شد: این در حالی است که براساس عرف روابط بین‌المللی و قوانین و معاهدات کنسولی آمریکا باید این اقدام را تائید نمی‌کرد یا حداقل آنکه سکوت می‌کرد چراکه مراکز دیپلماتیک مصون از اقدامات مخل امنیت هستند. اگر آنها مدعی هستند که اشغال لانه جاسوسی اقدامی اشتباه است پس چرا وقتی اقدامی مشابه علیه ایران انجام می‌شود، آن را تائید می‌کنند؟

وی ادامه داد: شواهدی مبنی بر دخالت برخی از کشورهای خارجی در جهت‌دهی و به آشوب کشیدن اعتراضات وجود دارد که نیروهای امنیتی عراق به آن دست یافته‌اند و این در حالی است که هم مرجعیت عراق و هم رهبر انقلاب تاکید بر عدم دخالت در مسائل داخلی عراق کرده‌اند.سفیر سابق ایران در عراق روابط دو ملت تهران – بغداد بزرگ‌تر و عمیق‌تر از سناریوهای جعلی و ساختگی عنوان کرد و گفت: بیش از سه میلیون نفر در یک ماه از ایران به عراق سفر کردند و یک مورد بی‌احترامی از سوی مردم عراق به آنها دیده نشد. چطور در یک مدت کوتاه فضا این گونه تغییر پیدا می‌کند؟دانایی فرد با تاکید بر اینکه آمریکا، عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی به تحولات عراق دلبسته‌اند، گفت: مردم عراق باهوش‌تر از آن هستند که بگذارند بازیگر سناریوی کشورهای دیگر شوند و با هوشیاری خود این کشورها را ناامید می‌کنند. نشانه‌ها هم حاکی از آن است که غبار هیجان در حال فروکش کردن است و طبیعتا پس از این، عراق وارد فضای عقلانیت خواهد شد.