نماینده ولی فقیه در مازندران استعفا کرد

آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری از سمت های خود در این دو منصب استعفا کرد.متن استعفا نامه آیت الله طبرسی را حجت الاسلام محمدقاسمی امام جمعه موقت ساری امروز پیش آغاز خطبه های نماز جمعه قرائت کرد.نماینده ولی فقیه در مازندران علت استعفایش را بیماری اعلام کرده […]

آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری از سمت های خود در این دو منصب استعفا کرد.متن استعفا نامه آیت الله طبرسی را حجت الاسلام محمدقاسمی امام جمعه موقت ساری امروز پیش آغاز خطبه های نماز جمعه قرائت کرد.نماینده ولی فقیه در مازندران علت استعفایش را بیماری اعلام کرده است.متن استعفاء نامه آیت‌الله طبرسی به شرح زیر است :

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای دامت برکاته

سلام‌علیکم

از حضرت حق کمال صحت و سلامت تا سپردن لوای حکومت اسلامی به حضرت بقیه‌الله (عج) را مسئلت دارم.خداوند قادر متعال را بی‌حد و مرز شاکرم که تحت توجهات ذات اقدس اعلی و ضل عنایت حضرت صاحب‌الامر(عج) اکنون که پس از ۴۰ سال امانت‌داری نمایندگی ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه شهرستان ساری این امانت گرانقدر را به جهت بیماری و نبود توان جسمانی به صاحب آن رد می‌نمایم و به حمدالله با مساعی دیگر خدمت‌گذاران مازندران در زمره استان‌های ولایی مطیع منویات الهی آن رهبر فرزانه به صبح ظهور آن منجی عالم بشریت چشم دوخته است.

با سلام بی‌پایان به روح ملکوتی بنیان‌گذار عظیم شان جمهوری اسلامی ایران و آرزوی علوی علو درجات برای آن ذخیره الهی و تمامی شهدا و اعتلای کلمه حق و امید به اینکه از دعای خیر آن مراد فرزانه بهره‌مند باشم، برای رد امانت نمایندگی ولی فقیه در استان مازندران و امامت جمعه ساری از رهبر معظم انقلاب اسلامی کسب اجازه می‌نمایم، در صورت صلاح دید اینجانب را از ادامه خدمات معاف فرمایید.سلامت و توفیق برای عزیزی که در ادامه افتخار خدمتگزاری تحت عوامل مقام شامخ ولایت را خواهد یافت، آرزومندم.

ول امر علیکم نورالله طبرسی.جمعه، ١٠ آبان ۹۸

 

آیت الله طبرسی نخستین نماز جمعه را ۲۴ تیر ماه ۱۳۵۹ در ساری اقامه کرد و سال ۷۸ هم پس از رحلت آیت الله هادی روحانی نخستین نماینده ولی فقیه در مازندران به این سمت منصوب شد.

زندگینامه :طبرسی فروردین ۱۳۱۹ شمسی در روستای «سوچلما» بخش هزار جریب شهرستان نکا متولد شد. پدر وی حسن طبرسی سوچلمایی فرزند آخوند ملا یدالله از علمای سرشناس هزار جریب بود. وی تا سن حدود ۱۲ سالگی در روستای سوچلما در مکتب خانه، قرآن خواندن و نوشتن را فرا گرفت و پس از آن به حوزه علمیه کوهستان و خدمت آیت الله کوهستانی رفت و در آن مدرسه، قسمت اعظم جامع المقدمات، ادبیات عرب و صرف و نحو را فرا گرفت و به مدت دو سال در آن حوزه حضور داشت.

نورالله طبرسی سپس راهی حوزه علمیه قم شد و در آنجا حدود ۲۰ سال مشغول تحصیل علوم دینی بود. سطوح مقدماتی و عالیه را نزد استادان و مدرسینی همچون اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی؛ مکاسب و کفایه را در خدمت آیات عظام فاضل لنکرانی، مشکینی، سلطانی طباطبایی و بروجردی و اساتیدی همچون آیات عظام جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و دیگران فرا گرفت.

وی از آغاز انقلاب در سال ۱۳۴۲ به صف مبارزه با رژیم پهلوی پیوست و با شرکت در تظاهرات مردم قم و تمامی فعالیت‌های سیاسی مرسوم و متداول، از پیشگامان عرصه مبارزه محسوب می‌شد. وی همچنین یکی از دست اندرکاران مراسم استقبال از امام خمینی به قم پس از فاجعه مدرسه فیضیه و بازداشت وی در تهران بود.

طبرسی بعدها از قم مهاجرت کرد و در سال ۱۳۵۲ در ساری مقیم شد و در شهرستان ساری به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی پرداخت. در ابتدای انقلاب اسلامی با سرپرستی مصطفی صدوقی کمیته انقلاب اسلامی را در ساری تشکیل داد که اداره امور شهری را به عهده داشت.آیت الله طبرسی در طول جنگ هشت ساله با عراق به فعالیت‌های پشتیبانی از جنگ می‌پرداخت. بارزترین نقش وی در کنار آیت اله روحانی در مرحله سازندگی، بازسازی سوسنگرد بوده است.

مسئولیت های سیاسی و اجتماعی

وی در سال ۱۳۵۹ از سوی امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه و نماینده ایشان در شهرستان ساری منصوب شد و در سال ۱۳۷۸ از طرف آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان مازندران منصوب شد.آیت الله طبرسی همچنین نمایندگی مردم مازندران را در مجلس خبرگان رهبری بر عهده دارد. وی مسئولیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر ، ستاد مهدویت ، ستاد عتبات عالیات ، مسئول ستاد خیرین سلامت ، ستاد حوزه‌های علمیه ، شورای فرهنگ عمومی مازندران ، ستاد زکات ، ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی مناسبت‌های مذهبی ، ستاد جمعیت هلال احمر و ستاد غدیر استان مازندران را بر عهده دارد.تأسیس دانشکدهٔ پزشکی ، بیمارستان نیمهٔ شعبان ، ساخت مصلای امام خمینی(ره) ، ساخت مجتمع فرهنگی اهل بیت (ع) ، تأسیس حوزه علمیه خواهران و احداث چندین حسینیه و مسجد در شهر ساری از جمله فعالیت های عام المنفعه آیت الله طبرسی است.آیت الله طبرسی همچنین دارای تالیفاتی چون پروا پیشگان در کلام امیرمومنان، خطبه متقین و آینه هدایت است.