سعید جلیلی: رقیب سیاسی ما اگر درست عمل کند از او حمایت می کنیم

سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: ممکن است فردی را که مردم انتخاب کردند مسیر درست را برگزیند، در این صورت وظیفه ما این است که این فرد را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم تا اقدامات مثبت او متوقف نشود؛ حتی اگر این فرد رقیب سیاسی ما نیز باشد.«سعید جلیلی» عصر شنبه […]

سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: ممکن است فردی را که مردم انتخاب کردند مسیر درست را برگزیند، در این صورت وظیفه ما این است که این فرد را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم تا اقدامات مثبت او متوقف نشود؛ حتی اگر این فرد رقیب سیاسی ما نیز باشد.«سعید جلیلی» عصر شنبه در نشست مهرماه جامعه اسلامی مهندسین وجه تمایز اندیشه سیاسی اسلام و غرب را در کار ویژه مشترک دولت-ملت در نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: در اندیشه سیاسی اسلام بین دولت و جامعه کارویژه های مشترکی وجود دارد که در غرب نیست. در جامعه غرب جامعه وارد عرصه انتخابات می شود، انتخاب می‌کند و منتخب را رها می کند. ولی در اندیشه سیاسی اسلام جامعه و دولت از هم جدا نیست و چون از یک جنس هستند کارشان هماهنگی تا انتها است.

جلیلی افزود: حضرت امام (ره) اهل تعارف نبودند لذا اگر فرمودند جمهوری بر مبنای صحیح و بر پایه یک نظریه سیاسی جمهوریت را پذیرفتند. لازمه تحقق جمهوری در این نظام این است که مردم انتخاب و اقدام کنند.وی یادآور شد: بارزترین نمود جمهوری اسلامی و اندیشه آن در دفاع مقدس اتفاق افتاد، در دفاع مقدس آحاد جامعه و دولت در کارویژه ای که برای خود تعریف کردند و بر اساس تقسیم کاری که داشتند مقدس ترین دفاع را خلق کردند.جلیلی گفت: در حاشیه یکی از گفت وگوهای هسته ای آقای خاویار سولانا از من پرسید تفاوت مردم سالاری دینی شما و دموکراسی ما چیست؟ گفتم؛ در دموکراسی شما مردم رای می دهند و می روند ولی در مردم سالاری ما مشارکت در رای خلاصه نمی شود و اگر لازم باشد افراد چهار فرزند خود را در مسیر مردم سالاری دینی فدای نظام می کنند.وی ادامه داد: صداقت و صراحت اقتضا می کند در هر شرایطی دیدگاه های خود را مطرح کنیم، حتی اگر به عنوان مثال؛ نقد برجام باعث شکست ما در یک انتخابات شود. اگر در یک محیط سالم بحث خود را انجام دهیم باعث نشاط اجتماعی و سیاسی در جامعه می شود، مهم این است که یک اشتباه تکرار و مضاعف نشود.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: ممکن است در هر مقطعی بر اساس رای مردم عده‌ای انتخاب شده و مسوولیتی را به عهده بگیرند. سوال این است که آیا مثلا اگر ما موفق به حضور در مناصب قدرت نشدیم باید بنشینیم در گوشه‌ای و منتظر دوره بعدی انتخابات شویم؟ در بسیاری از موارد ممکن است فرد منتخب مسیر درست را برگزیده و بپیماید. در این صورت وظیفه ما این است که این فرد را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم تا اقدامات مثبت او متوقف نشود؛ حتی اگر این فرد رقیب سیاسی ما نیز باشد.نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر خدایی ناکرده ما ببینیم مسیر اشتباه پیش می‌رود نباید بگوئیم که چه بهتر که این مسیر توسط رقیب ما انتخاب شده چراکه روزی سر او به سنگ می‌خورد و اعتبار او در افکار عمومی زیر سوال می‌رود. اگر رقیب ما به خطا رفت و به او تذکر ندهیم و او را آگاه نکنیم به مردم سالاری دینی خیانت کرده‌ایم.

جلیلی با اشاره به لزوم هم افزایی تشکل‌های سیاسی برای وحدت ملی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که به محض اینکه یک فرد از مسوولیتی فارغ می‌شود، دیگر هیچ احساس مسوولیتی نسبت به سمت سابق خود ندارد. در حالی که وظیفه مسوولانی که روزی در قدرت بوده‌اند این است که نسبت به مسوولیت سابق خود حساسیت داشته باشد.وی افزود: اگر قصد ما واقعا پیشرفت کشور و رفع نواقص موجود است باید سازوکار عملیاتی برای این مهم را نیز داشته باشیم. در چنین شرایطی است که ما می‌توانیم صداقت خود را به مردم نشان دهیم.جلیلی یادآور شد: در همین قضیه برجام وقتی موضوع توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۵ + ۱ مطرح بود ما با مطالعه توافقات صورت گرفته متوجه ایراداتی شدیم. وظیفه داشتیم که توصیه‌های خیرخواهانه خود را تقدیم دوستان دولت کنیم. منتها همان زمان برخی دوستان به این مساله تاکید می‌کردند که به دلیل اقبال عمومی برای شکل گیری توافقی میان ایران و طرف‌های مقابل، به برجام ایراد وارد نکنیم تا مورد نکوهش افکار عمومی قرار نگیریم.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: از اردیبهشت ۹۷ که رژیم آمریکا از برجام خارج شد طرف‌های غربی حتی یکبار رفتار آمریکا را محکوم نکردند و تا همین امروز سنگین‌ترین واکنش که نسبت به خروج آمریکا از برجام داشتند این بود که اظهار تاسف عمیق می‌کنند.وی یادآور شد: کشورهای اروپایی نیز در عمل به هیچ یک از تعهدات برجامی خود به بهانه فشارها و تحریم‌های این کشور علیه آن‌ها عمل نکردند.جلیلی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر نیز شاهد بودیم که سه کشور اروپایی بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند که بر اساس آن ایران را ملزم کرده‌اند به برجام و تعهدات خود پایبند باشد، علاوه بر این تاکید شده که ایران باید بر سر مسائل منطقه ای و موشکی مذاکره کند لذا به اروپایی ها امیدی نیست.وی عنوان کرد: این مسیری است که از سوی اروپایی‌ها در قبال کشورمان دنبال می‌شود، در این شرایط وقتی غربی‌ها در حال تحمیل خواسته‌های نابجای خود هستند، مکلفیم با تمام توان به دولت کمک کنیم تا با بتواند اتخاذ راهبرد مناسب از منافع ملی در برابر زیاده خواهی غربی‌ها حراست کند.