واعظی: رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره حضور روحانی در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، با بیان اینکه چیزی در مورد محدودیت‌ها نشنیده است، گفت: اگر مشکل خاصی پیش نیاید رئیس جمهوری در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد حضور می‌یابد.«محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران […]

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره حضور روحانی در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، با بیان اینکه چیزی در مورد محدودیت‌ها نشنیده است، گفت: اگر مشکل خاصی پیش نیاید رئیس جمهوری در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد حضور می‌یابد.«محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: آنچه که مربوط به آقای ظریف است امیدوارم به گونه ای باشد که ایشان در جلسه سازمان ملل حضور داشته باشند. این جزو حقوق کشورها به ویژه وزیر امور خارجه است که بتواند در جلسات مهم سازمان ملل شرکت کند.

وی درباره این که آیا مذاکراتی با سازمان ملل برای برداشتن تحریم آقای ظریف شده است گفت: نماینده ایران در سازمان ملل نامه اعتراضی جدی به دبیرکل سازمان ملل نوشته‌ و از او خواسته است که این موضوع را با جدیت پیگیری کند.رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره تنش‌های ایجاد شده بین هند و پاکستان و شرایط مردم کشمیر اظهار داشت: موضع ما درباره همه مسلمانان این بوده که باید تلاش کنیم حقوق مسلمانان در جایی که زندگی می‌کنند باید حفظ شود.وی افزود: موضوع کشمیر موضوعی اختلافی بین هند و پاکستان است و ما با هر دو کشور روابط خوبی داریم و همواره توصیه کردیم این دو کشور خویشتنداری کنند، خصوصا برخورد هند با مسلمانان کشمیر مبتنی بر احترام و تامین حقوقشان باشد و امیدواریم تنش میان این کشورها به سرعت کاهش یابد.

از یک ماه گذشته مذاکرات با اروپا جدی‌تر شده است

واعظی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و اروپا گفت: از یک ماه گذشته مذاکرات با اروپا جدی‌تری شده است، در جلسه ای که کمیسیون مشترک برگزار کرده دکتر عراقچی حضور یافت و همچنین قرار است جلسه ای در آینده برگزار شود.وی اظهار داشت: در کنار این مذاکرات کشورهای مختلف از جمله کشور فرانسه که تلاش‌های بیشتری در این زمینه دارد، با ما صحبت کردند برای این که بتوانیم به چارچوبی برسیم. مذاکرات ما با ایشان تداوم دارد و امیدواریم بتوانیم آنچه از منافع مردم و کشور در برجام تعریف شده را محقق کنیم.رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اجرایی شدن گام سوم گفت: تا گام سوم بیش از یک ماه وقت داریم، کل مرحله دو ماهه است، اگر روزهای آخر مذاکرات به جمع بندی نرسد قطعا این گام را برخواهیم داشت در این تردیدی نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند؟ آیا تحریم های محدودیت جغرافیایی در آمریکا نیز مشمول رئیس جمهوری هم می‌شود، گفت: اگر مشکل خاصی پیش نیاید رئیس جمهوری در اجلاس عمومی سازمان ملل حضور می یابند. من در مورد محدودیت‌ها اصلا چیزی نشنیده‌ام.واعظی همچنین درباره این که برخی می‌خواهند اینطور القا کننده وزارت امور خارجه مسئول پیگیری حادثه منا بوده و مقصر کوتاهی‌ها است، توضیح داد: هر مذاکره‌ای که از سوی ایران با دنیا انجام می‌شود را وزارت امور خارجه انجام نمی‌دهد، مذاکرات زیادی در حوزه های مختلف در حال انجام است. برای مثال روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در سوچی روسیه در اجلاس سه جانبه حمل و نقل ایران و جمهوری آذربایجان و روسیه حضور داشت و درباره تکمیل کریدور شمال – جنوب با همتایان خود مذاکره کرد، آیا باید وزیر امور خارجه آنجا حاضر می‌شد و مذاکره می‌کرد؟

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه هر کدام از وزارتخانه ها انواع و اقسام فعالیت‌ها و مذاکرات بین المللی را انجام می دهند افزود: سازمان حج و زیارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران هرکدام ماموریتی دارند که در حوزه کلان با مسئول ذیربط خود هماهنگ می‌کنند، اینکه چه کسی باید مذکرات را انجام دهد، مسئول مربوطه انجام داده و بیان هم کرده اند که در همه مذاکرات مسئله منا را پیگیری کرده‌اند.واعظی تصریح کرد: امروز نیز می بینیم که درباره آنچه که در یکی از شبکه های رسانه ملی- که همیشه هم بر ضد دولت برنامه تولید و پخش می کند- موضوعی به این شکل درباره حادثه منا بیان می‌شود. این موضوع در دولت مطرح شد. آقای علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما نیز از این موضوع ابراز ناراحتی کرد و قرار شد به آن شبکه تذکر بدهد.

ظریف پرونده روشنی دارد

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره هجمه و تبلیغات منفی علیه وزیر امور خارجه گفت: در شرایطی که آمریکا هجمه و فشار وارد می کند، شاهد هستیم که ایران با بقیه کشورها روابط خوبی دارد. صادرات کالا انجام می شود. کسانی که دولت تدبیر و امید را برای اهداف سیاسی خود- برای انتخابات مجلس در پایان سال و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ می زنند- طبیعی است که باید وزیران شاخص دولت را بزنند و ظریف چون یکی از وزیران شاخص دولت است به او حمله می‌کنند.وی گفت: یک گروه که با هر بخشی از دولت که موفقیت های چشمگیری دارد همواره مخالفت می‌کند. آقای دکتر ظریف پرونده روشنی دارد و در ۶ سال گذشته خوب کار کرده و توفیق داشته است؛ برجام و توسعه روابط با همسایگان و اروپا از توفیقات مهم وزیر امور خارجه است.

دولت به رونق تولید اعتقاد دارد

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره اقدامات دولت برای تحقق شعار «رونق تولید» در سال ۹۸، گفت: دولت برای تحقق این شعار از همه امکانات خود استفاده کرده است، دولت به این شعار اعتقاد دارد در ابتدای شخص رئیس جمهوری دولت و تمام وزیران برای انتخاب این شعار که بهترین شعار ممکن برای سال، از رهبر معظم انقلاب اسلامی قدردانی کردند.واعظی اظهار داشت: وقتی در شرایط تحریم قرار داریم باید روی پای خود بایستیم. وقتی دشمن فشار می آورد تا کارگران کشور بیکار شوند، باید تولید را بالا ببریم.وی با بیان این که اگر به دنبال خودکفایی در اقتصاد هستیم باید از تولید شروع کنیم،گفت: دولت برای تامین مواد اولیه و نقدینگی اقداماتی از ابتدای سال انجام داده است.در این راستا از بانک ها خواسته ایم که برنامه‌ریزی کنند تا نقدینگی خود را در اختیار تولید قرار بدهند.رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: در این جلسات با اشاره به افزایش قیمت ارز در کشور، بر ضرورت کمک بانک ها به تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه تاکید کردیم، که این کمک ها در حال انجام است.

شبانه روز در تلاشیم فشارها بر مردم کمتر شود

واعظی بیان کرد: تحریم مقداری سختی هم به وجود آورده است، ولی این انتظار که همگان به خصوص دشمنان خارجی داشتند که کارگران گروه گروه بیکار شوند و یا مواد اولیه به کشور نرسد، یا شرکت‌ها و بنگاه ها تعطیل می شوند، این اتفاقات در کشور نیفتاد.رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: با عنایت رهبری و همکاری و همدلی مجلس و دولت، اکنون شاهد هستیم که وضعیت کشور در صنعت رونق تولید و صادرات کالا بهتر شده است، این نتیجه آرامش و ثباتی است که در چند ماه گذشته در کشور وجود داشته است.وی تصریح کرد: مردم نیز اطمینان داشته باشند در شرایط کنونی که بسیار سخت است وزیران و کارگزاران آنها شبانه روز تلاش می‌کنند تا فشارها بر مردم کمتر شود و تولید بیشتر شود و شرایط و نرخ بیکاری از این حالت خارج شود.

گزینه پیشنهادی وزارت‌آموزش و پرورش نیمه اول شهریور نهایی می‌شود

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره زمان معرفی گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس گفت: با توجه به این که باید مقدمات بازگشایی مدارس فراهم شود، طبیعی است طی چند هفته گذشته مطالعات‌مان روی گزینه‌های مطرح شده انجام داده‌ایم و در حال حاضر به ۶ الی ۷ نفر رسیده‌ایم و امیدواریم تا نیمه اول شهریور گزینه نهایی قطعی شود.واعظی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آزادی نفتکش ایرانی توقیف شده در سواحل جبل الطارق صحت دارد،گفت: از زمان توقیف این نفتکش وزارت امور خارجه اقداماتی را آغاز کرده و مذاکرات در حال انجام است .وی با بیان این که اسناد مورد نیاز به دادگاه جبل الطارق ارسال شده، گفت:فکر می‌کنم روند مثبتی در این خصوص در حال طی شدن است و امیدوارم نتیجه‌ای که دنبال آن هستیم حاصل شود.