حسنه عفراوی ؛ سربلند ،چون نخل های برافراشته خوزستان

حسنه عفراوی؛ متولد سال ۵۵ از کودکی روح و جسمش درگیر جنگ شد.پدرش رزمنده و مادرش در پشتیبانی فعال بودند.به گزارش پایگاه خبری دیدگاه برتر مدیریت؛ او مقاومت را از کودکی آموخت،با پایان جنگ تحمیلی خیلی نتوانست تحصیل کند و به ناچار برای کمک به زندگی خانواده اش خانه نشین شد.نان های دست پخت او […]

حسنه عفراوی؛ متولد سال ۵۵ از کودکی روح و جسمش درگیر جنگ شد.پدرش رزمنده و مادرش در پشتیبانی فعال بودند.به گزارش پایگاه خبری دیدگاه برتر مدیریت؛ او مقاومت را از کودکی آموخت،با پایان جنگ تحمیلی خیلی نتوانست تحصیل کند و به ناچار برای کمک به زندگی خانواده اش خانه نشین شد.نان های دست پخت او عالی هستند.او از دوران نوجوانی نان می پزد،در سن ۱۴ سالگی ازدواج کرد و صاحب فرزند شد .از سن ۲۱ سالگی دوباره تحصیلش را ادامه داد و نهضت سواد آموزی را به روستایشان آورد.تمام زندگی اش مشغول کارآفرینی بود؛ از کارهایی مثل خیاطی و خرید و فروش و دامداری و..

‌تحصیلاتش را به سختی ولی تا پایان ادامه داد، تا وارد دانشگاه شد.در رشته الهیات فقه و مبانی حقوق کارشناسی و کارشناسی ارشد را هم کسب کرد و درحال حاضر در سه دانشگاه تدریس می کند.دختر و دامادش هم از دانشجویان او هستند.او همچنین مشاور فرماندار،بخشدار و نماینده مجلس در امور کارآفرینی و اشتغال شهرستان دشت آزادگان و هویزه است و در روستای مالکی سفلا از توابع دشت آزادگان زندگی می کند.او یک بانوی فعال کارآفرین روستایی است.او از علاقه اش به نوشتن می گوید.به دنبال خوشبختی نمی گردد؛بلکه می کوشد خوشبختی را خودش برای خودش خلق کند.او نویسنده ۵ کتاب «روایت نخل‌های ابوحمیظه»، «مروارید‌های هور»، «نقاش سرزمین ملائک» و «ریام»، «مقاومت زنان دشت آزادگان در جنگ تحمیلی  در سال ۱۳۵۹» است.

حسنه دو مقاله دارد که صاحب جایزه شده اند.او آینده نگری های خوبی دارد و می گوید جوانان را باید خلاق و کارآفرین تربیت کنیم.او ۶ طرح کارآفرینی دارد در حوزه های پروار بندی گوسفند،پرورش بلدرچین و مرغ، کود ورمی کمپوست، کرم خاکی ایزانیا، صنعت شترداری و گاومیش داری، که در روستایشان اجرایی کرده است .همچنین کارآفرینی در زمینه صنایع دستی برای بانوان از فعالیت های اوست .او بانوان نیازمند شهرستان و روستا را کمک کرد تا کارآفرینی کنند.او می گوید ؛با همت مسئولین و کمک به کارآفرینی جوانان شاید دیگر شاهد جوانان تحصیل کرده و بیکار نباشیم.

او از مشکلات جوانان و بیکاری می گوید.او گفت با خشک شدن هور خیلی از مشاغل از جمله ماهیگیری و صادرات محصولات دریایی از بین رفت .همچنین سال هاست مردم دشت آزادگان، هویزه و به صورت کل خوزستان ؛از بیماری های ناشی از ریزگردها می نالند.روح زیبایی را در درون این بانوی عرب خوزستانی می توان دید.نگاه زیبای او به زندگی و تمام سختی هایی که متحمل شده ما را بر آن می دارد تا دست از تلاش برنداریم و برای کمک به همدیگر و خودمان قدم برداریم.

حسنه عبا برسر ، به دنبال زنان روستا رفت تا شوق آموختن را در وجودشان برافروزد ، اولین مرحله موفقیت آمیز بود. لمس کلمات وغرق شدن در دنیای بی کران شناخت آنقدر مسرت بخش بود که رنج خانه‌های گلی را از یادش برده بود. ۲۸ ساله بود که در رشته الهیات، گرایش فقه و مبانی حقوق پذیرفته شد و همزمان نویسندگی را به صورت جدی آغاز کرد.

اولین کتابش در سال ۹۲ همزمان با دوره کارشناسی به نام نخل‌های ابو حمیظه منتشر شد. برای ادامه تحصیل به قم رفت و پس از فارغ التحصیلی، کتاب مروارید‌های هور (سال ۹۵) ، ریام و نقاش سرزمین ملائک در سال ۹۶ و کتاب مقاومت زنان دشت آزادگان را در سال ۹۸ به رشته تحریر درآورد. هم اکنون او در کنار نوشتن و مشغله‌های تدریس در دانشگاه و دبیرستان‌های سوسنگرد، فعالیت گسترده‌ای در زمینه‌ی کارآفرینی و اشتغال انجام میدهد،

طرح‌هایی مثل حوضچه پرورش ماهی، کاشت زعفران، ترویج پروار بندی، پرورش گیاهان دارویی، بخشی از طرح‌های پیشنهادی او برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و زود بازده است؛ تا غبار فقر را ازچهره‌ی زادگاهش بزداید. او توانست بیش از ۸۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند. هرگز برای شروع دیر نیست، اگر بخواهیم حسنه عفراوی، مشاور کارآفرینی و اشتغال زایی نماینده مردم دشت آزادگان، مشاور فرماندار دشت آزادگان و مشاور بخشدار را در کارنامه خود دارد. او از درد‌های سرزمینش با بغض سخن می‌گفت:هنوز جنگ، آثار و تبعاتش را در سوسنگرد جا گذاشته است، در گذشته بیش از ۷ هزار نفر با پرورش گاو میش روزیشان را از تالاب به دست می‌آوردند؛ اما با ورود شرکت‌های نفتی، تالاب هر روز کوچک‌تر شد و گاومیش‌ها هر روز کم‌تر ودر همین شرکت‌های نفتی بیش از ۶۰ درصد نیرو‌ها غیر بومی هستند.