زینب شریفی : رسانه ‌های محلی حلقه اتصال بین مردم و مسئولان هستند

رسانه‌های محلی حلقه اتصال بین مردم و مسئولان هستند.یک پژوهشگر و استاد ارتباطات دانشکده خبر اهواز در رابطه با چالش‌های رسانه‌های محلی گفت: در حال حاضر، رسانه‌های محلی با ۲ چالش عمده روبرو هستند، مورد اول،کمبود نیروهای حرفه‌ای و تخصصی برای تولید اخبار در مورد فعالیت‌ها و مشکلات مناطق مختلف استان هاست.زینب شریفی در ادامه […]

رسانه‌های محلی حلقه اتصال بین مردم و مسئولان هستند.یک پژوهشگر و استاد ارتباطات دانشکده خبر اهواز در رابطه با چالش‌های رسانه‌های محلی گفت: در حال حاضر، رسانه‌های محلی با ۲ چالش عمده روبرو هستند، مورد اول،کمبود نیروهای حرفه‌ای و تخصصی برای تولید اخبار در مورد فعالیت‌ها و مشکلات مناطق مختلف استان هاست.زینب شریفی در ادامه گفت: تعداد خبرنگاران و روزنامه نگاران در استان‌ها روز به روز کمتر می‌شود، که این رویکرد دلایل مختلفی از جمله وضعیت معیشتی خبرنگاران، حقوق پایین و نداشتن بیمه دارد.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات معتقد است: رسانه‌های محلی نیاز به نیروی انسانی تازه نفس دارند، تا درکنار همکاران با سابقه و با استفاده از تجارب آنها آموزش ببینند و بتوانند مسائل و چالش‌ها استان را در سطح عمومی منعکس و برجسته کنند.شریفی، در رابطه با دومین چالش پیشروی رسانه‌های بومی گفت: چالش دوم بی‌ارتباط به چالش اول نیست، آموزش حرفه‌ای رشته خبرنگاری و روزنامه‌نگاری در استان‌ها است، ضرورت دارد که با برگزاری کارگاه‌های عملی و کاربردی اصول حرفه‌ای این رشته در زمینه‌های مختلف از جمله حقوق خبرنگاران، چگونگی تعامل با مسئولان، اصول نوشتن خبر در رسانه‌های مدرن و روش‌های جریان سازی مسائل مختلف آموزش داده شود

این استاد دانشگاه در رابطه با ظرفیت‌های رسانه‌های محلی اظهار داشت: رسانه های محلی حلقه اتصال بین مردم و مسئولان هستند و می‌توانند با نمایندگی نظرات اقشار مختلف منطقه، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی در استان را به گوش مسئولان و سیاستگذاران برسانند.به گفته شریفی،استان ها جاذبه‌های زیادی دارند که به کمک رسانه‌ها می‌توان همه مردم و حتی مسئولان کشوری را نسبت به آنها آگاه کرد، رسانه‌های محلی می‌توانند بازو و اهرم کمکی مدیران برای جذب اعتبارات کشوری و استانی باشند تا پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای با سرعت بیشتری پیش بروند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که تکثر رسانه‌ها برای رسانه محلی تهدید است با فرصت؟ گفت: تکثر رسانه‌ای به طور مسلم برای رسانه‌هایی که دچار روزمرگی شده‌اند، تهدید محسوب می‌شود، بدیهی است افزایش رسانه‌هایی با دیدگاه‌های مختلف، برای رسانه‌های محلی که تنها کارشان گرفتن رپرتاژ و یا بولتن شدن برای فلان اداره و بهمان سازمان باشد، معضل به حساب می‌آید.به گفته وی، چون اگر رسانه‌ای در صدد حمایت از یک مدیر بی‌کفایت باشد، رسانه دیگر به عنوان پادزهر عمل می‌کند و در مورد عملکرد و ارزیابی فعالیت‌های آن مدیر اطلاع‌رسانی می‌کند، به این ترتیب، توازن بین دیدگاه‌ها به وجود می‌آید.

شریفی ادامه داد:تکثر رسانه‌ای فرصتی است تا رسانه‌های محلی در یک استان با تولید و انتشار مطالب مختلف (هر کدام از دیدگاه خاص خود) به طور مثال در مورد مسائل زیست‌محیطی و به طور خاص مطالبه‌گری در مورد جلوگیری از انتقال آب به صورت غیرکارشناسی نشان دهند.شریفی، در پاسخ به این سوال که مهمترین راهکار برای رقابتی فعال در بین رسانه های محلی چیست، گفت: مهمترین راهکار برای ایجاد رقابت بین رسانه‌های محلی، تولید مطالب متنوع در قالب‌های خبر، گزارش خبری، گزارش تحلیلی، نوشتن یادداشت و انعکاس نظرات کارشناسان و مصاحبه با استادان دانشگاه و فعالان اجتماعی است.

وی ادامه داد:رسانه‌ای که تنها به نقل قول فعالیت‌های روزمره از زبان مسئولان و مدیران اکتفا کند،در رقابت از رسانه های دیگر و به ویژه فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی عقب می‌ماند، به عبارت بهتر، دوره « وی گفت، وی افزود، وی بیان داشت» تمام شده است و خبرنگاران محلی باید در خبرهای خود خلاقیت بیشتری از خود نشان دهند.شریفی گفت: به نظر می‌رسد ضعف‌ها و مشکلات مطبوعات محلی حاصل غفلت و بی‌اطلاعی آن‌ها نسبت به پتانسیل‌ها و داشته‌های محلی است، مشکلات سخت‌افزاری، نبود امکانات مناسب جهت چاپ، ترس از سرمایه‌گذاری در بخش رسانه در استان، وابستگی اقتصادی به برخی ادارات در ازای پوشش اخبار آن نهادها، اختصاص یارانه محدود به نشریات محلی و باعث فقدان پیشرفت و توسعه رسانه‌ها و مطبوعات استان می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: از طرفی غیر تولیدی بودن مطالب، تقلید غیرخلاقانه و کپی‌برداری غیرحرفه‌ای از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از دیگر دلایل پایین بودن سطح کیفی نشریات استان ها است.وی گفت:مطبوعات محلی در تولید مطالب خبری و پرورش مستقل خبرها و تحلیل‌های استانی که جزء اصول حرفه ای مطبوعات است، باید تلاش نمایند و از تبدیل کردن مطبوعات به مصرف کننده مطلق خبرهای خبرگزاری‌ها و وابستگی به افراد و صاحبان قدرت جلوگیری کنند.