آتش در بخش ایرانی هورالعظیم نیز شعله ور شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با اشاره به توقف ورودی آب به بخش ایرانی هورالعظیم از ۲ ماه پیش گفت: آتش سوزی بخش ایرانی هورالعظیم محدود بوده و اکنون خاموش شده است.محمد ساکی در گفت وگو با ایرنا درباره گزارش هایی که از مردم محلی در زمینه آتش سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم رسیده، […]

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با اشاره به توقف ورودی آب به بخش ایرانی هورالعظیم از ۲ ماه پیش گفت: آتش سوزی بخش ایرانی هورالعظیم محدود بوده و اکنون خاموش شده است.محمد ساکی در گفت وگو با ایرنا درباره گزارش هایی که از مردم محلی در زمینه آتش سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم رسیده، اظهار داشت: این حریق در اطراف جاده اکتشاف و محدود بوده است که علت و وسعت آن در حال بررسی است.

وی افزود: در روزهای گذشته حریق در بخش ایرانی هورالعظیم اتفاق نیفتاده و آتش سوزی هایی که پیش از این نیز بوده، به دلیل مرطوب بودن سطح تالاب گسترش نیافته و در حد یکی دو هکتار بوده است.
به گفته وی، از ۲ ماه پیش هیچ آبی از کرخه به بخش ایرانی هورالعظیم وارد نشده است.امروز گزارش هایی از مردم محلی درباره آتش زدن تالاب توسط یکی از شرکت های نفتی فعال در هورالعظیم رسیده است.

*پرواز دوباره بالگرد آبپاش

رئیس اداره محیط زیست هویزه همچنین با اشاره به ادامه آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم گفت: عملیات اطفای حریق در این تالاب به وسیله یک بالگرد آبپاش دوباره آغاز شده است.وی اظهار داشت: وسعت آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم به حدود ۳۰ هزار هکتار رسیده است.ساکی با بیان اینکه آتش سوزی در تالاب در حال پیشروی است افزود: اکنون جنوب و شمال هورالعظیم درگیر آتش سوزی است و تصاویر ماهواره ای ۱۰ کانون تولید دود را در هورالعظیم نشان می دهد.وی اضافه کرد: عملیات خاموش کردن آتش توسط یک بالگرد آبپاش از دیروز آغاز شده و تا فردا ادامه می یابد.ساکی با اشاره به تفاوت های آتش سوزی در بخش ایرانی و عراقی هورالعظیم، اظهار داشت: آتش سوزی در بخش ایرانی باعث سوختن نیزارها می شود، این حریق مدت زیادی طول نمی کشد و دود زیادی نیز تولید نمی کند ولی خاکستر ناشی از آن هویزه و دشت آزادگان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه هورالعظیم در عراق کاملا خشک است، افزود: دود ناشی از آتش سوزی که در خاک عراق ایجاد شده تا چندین روز ادامه پیدا کند و وسعت انتشار آن نیز بسیار زیاد است، زیرا این دود ناشی از سوختن ساقه و ریشه نی و بقایای گیاهانی است که تا عمق یک متری زمین می رسد.عملیات اطفای حریق توسط بالگرد آبپاش در حالی دوباره آغاز شده که پیش از این به دلیل بی اثر بودن ۲ عملیات آتش نشانی در خاک عراق متوقف شده بود.مسئولان سازمان آب و برق و محیط زیست خوزستان در زمینه نحوه اطفای حریق در تالاب با یکدیگر اختلاف نظر داشته اند. مسئولان محیط زیست رهاسازی آب به سمت بخش عراقی هورالعظیم را تنها راهکار خاموش کردن آتش عنوان کرده اند، راهکاری که از نظر مدیران آب اجرایی و موثر نیست.

آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق از اوایل تیر امسال آغاز شده است. مرحله نخست عملیات آتش نشانی به وسیله ۲ بالگرد و یک هواپیمای آبپاش از ۲۹ تیر تا سوم مرداد انجام شد و مرحله دوم از ۱۱ تا ۱۵ مرداد و یک روز پس از سفر کلانتری رسیس سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان متوقف شد. به گفته مسئولان این عملیات تاثیری در خاموش شدن آتش نداشته بنابراین متوقف شده است.وزش باد موجب انتشار دود غلیظ و بوی نامطبوع تا فاصله ۱۱۰ کیلومتری و تا گستره ۶ شهرستان خوزستان شده و مشکلاتی را برای شهروندان خوزستانی ایجاد کرده است.به گفته فرماندار هویزه، تنها در این شهرستان بیش از ۲۵۰ نفر به دلیل مشکلات ناشی از دود غلیظ راهی بیمارستان شده اند.

بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان نیز میزان غبار در روزهایی که دود این آتش سوزی در شهرستان های خوزستان منتشر می شود تا چهار برابر بیش از استاندارد افزایش می یابد، اگر چه اندازه گیری آلاینده های گازی انجام نشده است.مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفته به دلیل دود غلیظ ، دید افقی در بعضی از روزها به کمتر از ۵۰ متر نیز رسیده است.هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. این تالاب از رودخانه کرخه و دجله آب می گیرد اما در این سال ها حقابه آن به شدت کاهش یافته است.