بانوان روستاهای خوزستان در قالب طرح‌های مشارکتی تسهیلات بانکی دریافت می کنند

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه اشتغال و کارآفرینی میان بانوان روستایی از ارایه تسهیلاتی در قالب طرح‌های مشارکتی به این بانوان خبر داد. سیده فرانک موسوی اظهار کرد: دیدگاه عام اشتغال بانوان یعنی جذب و استخدام بانوان از طریق دستگاه‌های دولتی، مدنظر ما نیست زیرا دستگاه‌های دولتی، دیگر […]

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه اشتغال و کارآفرینی میان بانوان روستایی از ارایه تسهیلاتی در قالب طرح‌های مشارکتی به این بانوان خبر داد. سیده فرانک موسوی اظهار کرد: دیدگاه عام اشتغال بانوان یعنی جذب و استخدام بانوان از طریق دستگاه‌های دولتی، مدنظر ما نیست زیرا دستگاه‌های دولتی، دیگر جوابگوی استخدام تعداد بالای بانوان فارغ‌التحصیل نیستند.

82024681-70632325

وی با اشاره به استقرار 30 درصد جمعیت کشور در روستاها افزود: به منظور کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و کاهش تبعات و آسیب‌های ناشی از مهاجرت روستاییان، زمینه‌های اشتغال، کارآفرینی و هرگونه توسعه و رشدی را در روستاها برای بانوان مهیا می‌کنیم که البته این امر همت مسئولین متولی امور روستایی در زمینه فرهنگسازی کارآفرینی و ایجاد اعتماد در بانوان روستایی به مشارکت در طرح‌های مشارکتی را می‌طلبد.

موسوی، فرهنگ‌سازی اشتغالزایی و کارآفرینی بانوان روستایی را گام اول در ایجاد اشتغال برای بانوان روستایی دانست و خاطرنشان کرد: امسال مقرر شده است تا تسهیلاتی در قالب طرح‌های مشارکتی از محل صندوق کارآفرینی امید به بانوان روستایی اعطا شود و این طرح‌ها باید با ایجاد یک تعاونی و عضویت حداقل 25 نفر از بانوان یک روستا متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه از قبیل کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، گردشگری و … تعریف شوند. وی ادامه داد: به طرح‌های توجیهی که بانوان ارائه می‌دهند، متناسب با تعداد اعضای تعاونی طرح مربوطه و همچنین نوع و ظرفیت طرح، تسهیلاتی از 100 میلیون تومان تا حداکثر یک میلیارد تومان با نرخ سود حداکثر 4 درصد پرداخت می‌شود.

موسوی گفت: کارت‌های بانکی مربوط به یارانه اعضای تعاونی جهت اخذ ضمانت این تسهیلات گرفته می‌شود و پس از گذشت مدت کوتاهی کارت بانکی دیگری به متقاضیان داده می‌شود تا افراد بتوانند یارانه خود را برداشت کنند. همچنین دوره بازپرداخت این تسهیلات پس از یک دوره تنفس یعنی تا یکسال پس از به بهره برداری رسیدن طرح تعاونی مشارکتی، آغاز می‌شود. مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان عنوان کرد: یکی از مزایای تسهیلات طرح‌های مشارکتی اعطای تسهیلات به تعاونی‌های بانوان روستایی است که در گذشته تشکیل شده‌اند اما اکنون فعالیتی ندارند. از طریق فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، شوراهای روستایی و مشاورین اداره‌کل امور بانوان و خانواده موضوع تسهیلات طرح‌های مشارکتی را ابلاغ کرده‌ایم که اعطای این تسهیلات به نوع ایده‌ها و طرح‌های توجیهی بانوان روستایی بر می‌گردد و البته این امر مستلزم ایجاد تفکر کارآفرینی بانوان در روستاها است.

موسوی بیان کرد: با تشکیل تعاونی‌های بانوان روستایی و مشارکت بانوان در طرح‌های مشارکتی نوعی اشتغال خانوادگی برای افراد آن روستا ایجاد می‌شود. البته بانوان روستایی اگر از منافع تشکیل این تعاونی‌ها آگاهی داشته باشند، قطعا در این‌گونه طرح‌ها مشارکت خواهند کرد و بانوان روستایی نیز باید قبل از هر چیز یاد بگیرند که یک زن هم می‌تواند به عنوان کارآفرین و کارفرما در جامعه فعالیت و حتی برای آقایان نیز اشتغال ایجاد کند. وی با بیان این‌که 50 درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: اشتغال موضوعی زیرساختی و مستلزم ایجاد بسیاری از تمهیدات است و اداره کل امور بانوان وظیفه دارد تا بر نحوه عملکرد دستگاه‌های متولی امر اشتغال بانوان نظارت کند و لازم است با دیدگاه معطوف به عدالت جنسیتی، به بانوان نگاه شود و در فرصت‌های شغلی ایجادشده سهمی برای آن‌ها در نظر گرفت.