ما چه کم داریم؟!! / لفته منصوری

چند ماه است که برخی از صنایع استان خوزستان حال خوشی ندارند. دود سیاه دودکش‌ها فروکش کرده است! صدای چرخ دهنده‌های خطوط تولید، گوش‌خراش نیست! تریلی‌ها و یدک‌کش‌های حامل شمش و ورق در شهر ترافیک ایجاد نمی‌کنند! کارگران سرکارند! مدیران کارگران را اداره می‌کنند! دکتر نوبخت سخنگوی دولت می‌گوید: « ۷ هزار واحد توليدي راکد […]

چند ماه است که برخی از صنایع استان خوزستان حال خوشی ندارند. دود سیاه دودکش‌ها فروکش کرده است! صدای چرخ دهنده‌های خطوط تولید، گوش‌خراش نیست! تریلی‌ها و یدک‌کش‌های حامل شمش و ورق در شهر ترافیک ایجاد نمی‌کنند!

کارگران سرکارند! مدیران کارگران را اداره می‌کنند! دکتر نوبخت سخنگوی دولت می‌گوید: « ۷ هزار واحد توليدي راکد داریم اگر كاري نكنيم تلاشمان بر باد می‌رود».[1]

شرایط مختلف اقتصادی داخلی و خارجی موجب رکود اقتصادی شده است. این یادداشت در پی واکاوی علل و دلایل این رکود نیست و دنبال مقصر نمی‌گردد؛ اما تأکید دارد که «ما» مردم و مسئولان خوزستانی برای برون‌رفت از این بلای خانمان‌سوز هیچ چیز کم نداریم؟!

استان خوزستان باقابلیت‌ها و فرصت‌های بی‌نظیر خود چیزی کم ندارد؟! برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های استان برای نجات صنایع و خروج از رکود عبارت‌اند از: موقعیت ویژه‌ی جغرافیایی استان در تعامل با منطقه و جهان، ارتباط با آب‌های آزاد بین‌المللی. برخورداری از امکانات بندری بسیار مناسب به‌ویژه در بندر امام (دارای کمترین فاصله با مراکز جمعیتی کشور نسبت به سایر بندرهای جنوبی ایران). برخورداری از راه و راه‌آهن و فرودگاه‌های متعدد و زیرساخت‌های لازم برای توسعه بازرگانی خارجی و ترانزیت محصولات صنعتی. خوزستان از طریق خلیج‌فارس به کشورهای عربی منطقه و همچنین تمام دنیا مرتبط است.

دسترسی آسان و سریع به آب‌های بین‌المللی از طریق بندرهای بزرگ امام، ماهشهر، آبادان و خرمشهر و بندرهای کوچک دیگر که ظرفیتی معادل 28 میلیون تن دارند، خوزستان برخلاف بسیاری دیگر از استان‌های کشور که وضع بد محورهای ارتباطی و راه‌های ترانزیتی آن‌ها مانع و سد بزرگ فعالیت‌های اقتصادی‌اند، خوزستان با داشتن 673 کیلومتر راه‌آهن که معادل 7/7 درصد کل کشور است و همچنین 2 فرودگاه بین‌المللی و 6 فرودگاه فعال دیگر از این نظر وضع مناسبی دارد. هزینه‌های واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه، همچنین صادرات محصولات تولیدی خوزستان را بشدت کاهش داده و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی استان را پربازده نموده است. وجود صنایع فلزی مادر ازجمله شرکت فولاد، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، نورد ولوله اهواز، سپنتا، فولاد کاویان، لوله‌سازی نفت و خوزستان و راکتور سازی زمینه‌ساز ایجاد صنایع پایین‌دست فلزی در استان است. ضمن آنکه صنایع بزرگ کانی غیرفلزی مثل کارخانه سیمان خوزستان، کارون، مسجدسلیمان و بهبهان نیز زمینه‌ساز طرح‌های جانبی می‌باشند. دانشمندان اقتصادی راهکارهای توسعه را به دودسته کلی تقسیم کرده‌اند:

الف – استراتژی جایگزینی واردات

ب – استراتژی توسعه صادرات استراتژی جایگزینی واردات،

مجموعه راهبرد‌هایی است که به‌جای واردات و به‌ویژه واردات کالاهای صنعتی، شرایط را برای تولید داخلی کالا‌ها و توسعه صنایع داخلی فراهم می‌کند. استراتژی توسعه صادرات که بر پایه رابطه «مزیت نسبی» کشور‌ها در فرایند تجارت و تقسیم‌کار بین‌المللی قرار دارد، قائل به این نظر است که برای نیل به اهداف توسعه اقتصادی، بایستی رشته‌هایی از فعالیت‌های اقتصادی مورد انتخاب و سرمایه‌گذاری قرار گیرند که تولید کالا در آن رشته‌ها متضمن نسبت کوچک‌تری از هزینه سرمایه به هزینه کار است. چراکه کشورهای درحال‌توسعه عمدتاً با مشکل تأمین سرمایه و همچنین بیکاری گسترده روبه‌رو هستند.

استان خوزستان باقابلیت‌ها و فرصت‌های برشمرده فوق بر اساس استراتژی توسعه صادرات مزیت نسبی مهمی برای مقابله با رکود اقتصادی و ایجاد رونق در بازرگانی صنعتی در بردارد. ما فقط به همتی بلند نیاز داریم! همتی برخاسته از غیرت خوزستانی! غیرتی آن‌گونه که مردانه در برابر پلشتی و درندگی دشمنان این مرز و بوم 8 سال مقاومت کرد و پیروز شد!

اهواز – لفته منصوری

 

پانوشت:

1) http://javanonline.ir/fa/news/777481