۳ بیمارستان خوزستان، مرجع رسیدگی به کروناویروس شدند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز سه بیمارستان رازی، امام(ره) اهواز و سینا را به عنوان مرجع رسیدگی به کروناویروس تعیین کرده است، گفت: این موضوع باید به سمت بیمارستان‌های خصوصی نیز برود و بخش‌های عفونی بیمارستان‌های خصوصی نیز تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی به این قضیه توجه داشته باشند.کیامرث […]

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز سه بیمارستان رازی، امام(ره) اهواز و سینا را به عنوان مرجع رسیدگی به کروناویروس تعیین کرده است، گفت: این موضوع باید به سمت بیمارستان‌های خصوصی نیز برود و بخش‌های عفونی بیمارستان‌های خصوصی نیز تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی به این قضیه توجه داشته باشند.کیامرث حاجی‌زاده در نهمین جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی سلامت و امنیت غذایی خوزستان که امروز (۱۶ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دو هفته پیش در شورای سلامت، هشداری از لحاظ مدیریت بحران مبنی بر ورود کروناویروس به کشورهای دیگر علاوه بر مبدأ آن در چین دادیم. از آنجا که این ویروس به شدت در آن کشورها در حال انتشار بود، هشدار دادیم که آمادگی لازم را داشته باشید.

به گزارش ایسنا، وی افزود: استاندار خوزستان نیز در جلسه دیگری هشدار جدی‌تری دادند زیرا خوزستان، قطب انرژی کشور است و بسیاری از مبادلات تجاری ایران، از طریق خوزستان با کشور چین انجام می‌شود. بنادر استان خوزستان یکی از گلوگاه‌هایی است که مبادلات در آن انجام می‌شود و بنابراین لازم است به این مسائل به صورت جدی‌تر نگاه کنیم.حاجی‌زاده با بیان اینکه مرزهای زمینی با کشور عراق و مرزهای دریایی باید کنترل شوند، بیان کرد: بعضی از ادارات‌کل لازم است هماهنگی و همراهی بیشتری با عرصه سلامت و بهداشت و درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته باشند. اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای، اداره‌کل بنادر و شرکت‌های پتروشیمی و فولاد و تمامی شرکت‌هایی که مبادلاتی با خارج از کشور دارند، باید این هماهنگی و همکاری را با دانشگاه‌های علوم پزشکی و حوزه سلامت داشته باشند. این موضوع یک مصوبه و الزام جدی برای پیشگیری از ورود ویروس و پس از آن جلوگیری از مشکلات بعدی است.

وی افزود: قطعا در کشور ما به علت تحریمات ظالمانه‌ای که در بحث عدم دسترسی به خدمات و تجهیزات و دارو اعمال شده، اگر اجازه دهیم این ویروس وارد کشور شود، زحمات زیادتری برای مردم ایجاد خواهد کرد. خوزستان نیز به تبع اینکه در چند سال اخیر، دائم‌البلایا و دائم‌البحران شده است، دیگر تحمل ورود مساله‌ای این گونه را ندارد بنابراین در مرحله پیشگیری همه باید پای کار باشند. مسئولیت آن تنها مربوط به حوزه بهداشت و درمان نیست، بلکه یک موضوع جدی و ملی است و همه دستگاه‌های اجرایی باید الزام همکاری با حوزه سلامت در خصوص کروناویروس را رعایت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان دانشگاه مادر در خوزستان و دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی استان باید شرایط مقابله با این بیماری را داشته باشد. تا حد امکان سعی می‌کنیم از این بیماری پیشگیری کنیم اما ممکن است همه منافذ قابل بستن نباشند و باید یک درصد هم احتمال دهیم که این ویروس وارد شود. باید تجهیزات و دارو و امکانات لازم را از اکنون فراهم کنیم. اکنون اولویت در استان خوزستان مقابله با این بیماری است، همانگونه که اولویت کشور و دنیا نیز این موضوع است.وی عنوان کرد: داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها و تمامی مراکزی که باید خدمت کنند، اعم از مدیریت درمان تامین اجتماعی و بیمارستان‌های سپاه و ارتش و بیمارستان‌های خصوصی باید از هم‌اکنون ملزم و موظف شوند که تمهیدات لازم را برای مقابله با این بیماری بیاندیشند.

حاجی‌زاده افزود: در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی اهواز کارهای خوبی انجام داده و سه بیمارستان بیمارستان رازی، سینا و امام(ره) اهواز را به عنوان مرجع رسیدگی به کروناویروس تعیین کرده است اما این موضوع باید به سمت بیمارستان‌های خصوصی نیز برود و بخش‌های عفونی بیمارستان‌های خصوصی نیز تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی به این قضیه توجه داشته باشند.وی با اشاره به لزوم مدیریت جو روانی در زمینه کروناویروس گفت: در مدیریت بحران پس از پیشگیری و مقابله، بحث مدیریت جو روانی نیز مطرح است. اصحاب رسانه، صدا و سیما و روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی این موضوع را با ظرافت خاصی مدیریت کنند و باعث تشویش اذهان عمومی نشوند. در مصاحبه‌ها نظارت کنند تا از تشویش اذهان عمومی جلوگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: شرایط استان خوزستان امسال شرایط خاصی است و با توجه به سرسبزی جلگه خوزستان و همچنین با توجه به شیوع کروناویروس در کشورهای دیگر و از طرف دیگر گرانی سفر، قطعا امسال استان خوزستان مقصد گردشگران اعم از راهیان نور و زائران عتبات عالیات و گردشگران سیاحتی خواهد بود. اصحاب رسانه و روابط عمومی‌ها باید در این زمینه نظارت کنند که در مصاحبه‌ها، تشویش اذهان عمومی در استان خوزستان انجام نشود.وی بیان کرد: در خصوص مقابله با کروناویروس، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش باید بیشتر توجه داشته باشند زیرا این دو محل، کلونی‌های جمعیتی هستند و اگر ویروسی به این نقاط وارد شود، سریع‌تر منتشر می‌شود.