به رغم تلاش‌ های آمریکا؛ گریس-۱ آزادانه به راه خود ادامه می‌دهد

باوجود درخواست آمریکا برای ادامه توقیف گریس- ٬۱ نفتکش حامل نفت ایران پس از رفع توقیف به راه خود ادامه می‌دهد.پایان چهل روز زورگیری دریایی؛ نفتکش گریس-۱ به راه خود ادامه می دهدبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چهل روز از زمانی می‌گذرد که نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به بهانه […]

باوجود درخواست آمریکا برای ادامه توقیف گریس- ٬۱ نفتکش حامل نفت ایران پس از رفع توقیف به راه خود ادامه می‌دهد.پایان چهل روز زورگیری دریایی؛ نفتکش گریس-۱ به راه خود ادامه می دهدبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چهل روز از زمانی می‌گذرد که نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا، نفتکش روسی با نام «گریس-١» را همراه با محموله نفتی ایران در آب‌های منطقه جبل الطارق توقیف کرد. اقدامی که با واکنش سریع تهران همراه بود و عصر همان روز یعنی ۱۳ تیرماه راب مک ایر سفیر انگلیس در ایران به منظور ابلاغ اعتراض کشورمان نسبت به توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط وزارت خارجه احضار شد و این تنها باری نبود که او پله‌های وزارت امور خارجه کشورمان را به منظور ارائه توضیح به مقامات ایرانی بالا رفت.مدتی بعد جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در صفحه توییتر خود نوشت٬ در صحبتی که با همتای ایرانی خود داشته به او اطمینان داده است که اگر مقصد نفتکش سوریه نباشد لندن به آزادی آن کمک خواهد کرد.

این درحالی است که فابین پیکاردو، فرماندار جبل‌الطارق پس از متوقف کردن نفتکش اعلام کرد‌: «پالایشگاه مذبور به نهادی تعلق دارد که از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است». او افزود: «مقامات قضایی و دریایی ما با صلاحدید من، در اجرای این عملیات از تفنگداران دریایی بریتانیا کمک گرفتند». اما این ادعا که نفتکش قرار بود ۲میلیون بشکه نفت ایران را به پالایشگاه‌های سوریه برساند و از آنجا که دمشق مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا است این نفتکش در جبل‌الطارق توقیف شده است به سرعت تکذیب شد و مقامات کشورمان در پاسخ به آن تاکید کردند که صحبت از یک ابر نفتکش در میان است که حتی امکان عبور از کانال سوئز را هم ندارد.

در ادامه این توقیق حتی نحوه بازرسی و توقیف نفتکش روسی از سوی کارشناسان و صاحب‌ نظران مربوط هم زیر سوال رفت چراکه بازرسی از نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری در محدوده آب‌های سرزمینی یک کشور موضوع عادی است و صاحب آن آب‌ها زمانی می‌تواند کشتی را توقیف کنند که کشتی دارای مشکلات زیست محیطی، گواهینامه و … باشد، اما توقیف «گریس- ۱» شامل این موارد نمی‌شد و همین امر ذهن ها را به این سمت برد که دلیل توقیف باید یک موضوع سیاسی باشد؛ چراکه یک مقام رسمی جبل الطارق عنوان کرده بود که واشنگتن می‌خواهد این نفتکش به نفع آن‌ها توقیف شود و به همین منظور هم دادخواستی را به دادگاه جبل الطارق ارسال کرده بود.از همان روز‌های اول اخبار رسانه‌ها از رایزنی‌های انگلیس و آمریکا بر سر توقیف گریس ـ۱ یا به عبارت دیگر محموله نفت خام ایران حکایت می‌کرد.علاوه براین٬ مطالب منتشر شده از سوی رسانه های محلی جبل الطارق که از تغییر قوانین این منطقه در کمتر از ۳۶ ساعت قبل از عبور نفتکش روسی خبر می داد٬ احتمال برنامه ریزی شده بودن این توقیف را پررنگ تر از گذشته می کرد.