روسیه: آماده ایم به ایران اس۴۰۰ بدهیم؛ آنها درخواست نداده اند

بخش مطبوعاتی همکاری های نظامی – فنی روسیه اعلام کرده است که کشورش آمادگی دارد سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ را در اختیار ایرانی ها قرار دهد اما تاکنون تهران درخواستی در این زمینه نداشته است. روز نهم خرداد ماه، خبرگزاری بلومبرگ آمریکا که مالک آن «مایکل بلومبرگ» است و سودای ریاست جمهوری آمریکا را دارد، […]

بخش مطبوعاتی همکاری های نظامی – فنی روسیه اعلام کرده است که کشورش آمادگی دارد سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ را در اختیار ایرانی ها قرار دهد اما تاکنون تهران درخواستی در این زمینه نداشته است. روز نهم خرداد ماه، خبرگزاری بلومبرگ آمریکا که مالک آن «مایکل بلومبرگ» است و سودای ریاست جمهوری آمریکا را دارد، در ادامه انتشار خبرهای جعلی علیه ایران به نقل از منابع دیپلماتیک روسیه مدعی شده بود که ایران از روسیه اس ۴۰۰ خواسته و مسکو نیز از این درخواست ایران امتناع کرده است.پیشتر مهدی سنایی سفیر تام الاختیار ایران در فدراسیون روسیه به ایرنا در خصوص احتمال خرید اس ۴۰۰ گفته بود که خرید این سامانه در دستور کار ایران قرار ندارد و ما بر توان داخلی تمرکز کرده ایم.

دریابان علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز چند هفته پیش پس از سفر به روسیه برای شرکت در اجلاس بین المللی مقامات امنیتی جهان به خبرنگار ایرنا گفت که ایران همواره با روس ها همکاری های گسترده ای در حوزه های دفاعی و امنیتی داشته است.وی افزود: در صورتی که برآورد بخش دفاعی ایران در برگیرنده نیاز یگان های پدافندی ما به سامانه “اس ۴۰۰ ” باشد، همانطور که در مورد اس ۳۰۰ اقدام کردیم، حتماً با دوستان خود در فدراسیون روسیه گفت وگو و تصمیم گیری خواهیم کرد.شمخانی افزود: «برآورد ما از شرایط کنونی این نیست که تهدیدات جدی و جدیدی در برابر کشور قرار دارد. فعلاً با نمایش تهدید مواجه هستیم. ولی به هر حال ما در موضوع ارتقاء قابلیت های پدافندی کشورمان علاوه بر مقدورات ملی به فکر بهره گیری از ظرفیتهای فراملی نیز هستیم.خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از بخش مطبوعاتی همکاری های نظامی – فنی روسیه، نوشته است: روسیه آماده است تا مجموعه دفاع موشکی اس -۴۰۰ را به ایران عرضه کند اما تا به حال در این رابطه از تهران درخواستی دریافت نکرده ایم با این وجود ما آماده آغاز گفت وگوها در این باره هستیم چرا که این تجهیزات شامل محدودیت های اعمال شده توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۵ نمی شود.

«ما از طرف شرکای خودمان تابه حال درخواست رسمی در این باره نداشته ایم.»

یادآور می شود که مجموعه‌های پدافند موشکی اس _ ۴۰۰ یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس. ای -۲۱) پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که هواپیماها را تا برد ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار می‌دهد و موشک‌های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری دارد.مسکو به تازگی این تسلیحات پیشرفته را به چین داده و با هند و ترکیه نیز برای فروش آن قرارداد امضا کرده است مساله ای که خشم آمریکا را در پی داشته و هر دو کشور را تهدید کرده که در صورت خرید این سامانه با تحریم های پی در پی آمریکا مواجه خواهند شد.با این وجود روس ها دیروز اعلام کردند که نخستین سامانه پدافند موشکی اس ۴۰۰ طبق قرارداد ماه آینده آماده واگذاری به ترکیه است.