کاخ سفید همه تحریم ها علیه ایران را باز می گرداند

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به رغم مخالفت کشورهای مختلف و متحدان سنتی واشنگتن اعلام کرد که همه تحریم های لغو شده به واسطه توافق هسته ای ایران را باز می گرداند. دولت آمریکا اعلام کرد که همه تحریم هایی که به واسطه توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۵ […]

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به رغم مخالفت کشورهای مختلف و متحدان سنتی واشنگتن اعلام کرد که همه تحریم های لغو شده به واسطه توافق هسته ای ایران را باز می گرداند. دولت آمریکا اعلام کرد که همه تحریم هایی که به واسطه توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۵ رفع شده بود، باز می گردد.

در حالی که دور اول تحریم های واشنگتن علیه تهران در ۱۵ مرداد ماه سال جاری اجرایی شد، مایک پمپئو وزیر خارجه و استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کردند دور نهایی این تحریم ها شامل کشتیرانی و بخش های مالی و انرژی ایران از روز دوشنبه ۵ نوامبر (۱۴ آبان ماه) اعمال می شود.به گفته مقام های دولت آمریکا، این تحریم ها به ویژه صادرات نفت ایران را هدف قرار داده و کشورهایی را که واردات نفت از ایران را قطع نکرده اند به همراه شرکت هایی که با برخی نهادهای ایرانی همکاری های بازرگانی دارند مجازات خواهد کرد.

وزیر خزانه داری آمریکا همچنین با یادآوری اینکه ۷۰۰ فرد و نهاد دیگر در فهرست سیاه تحریم های ایران قرار خواهند گرفت، افزود که دسترسی تهران به سیستم مالی بین المللی سوئیفت را قطع می کند.
به رغم اعمال تحریم های نفتی آمریکا، پمپئو پیشتر گفت که واشنگتن ۸ کشور را که هنوز واردات نفت از ایران را قطع نکرده اند از این تحریم ها معاف می کند.این معافیت به صورت موقت بوده و پس از شش ماه دولت آمریکا تمدید آن را بررسی خواهد کرد.ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری با اعلام خروج کشورش از برجام دستور بازگشت تحریم های رفع شده به مدد این توافق بین المللی را صادر کرد.