کنفرانس بروکسل با تردیدهای سیاسی به پایان رسید

دومین کنفرانس بروکسل درباره سوریه در حالی روز چهارشنبه به پایان رسید که آمریکا از اعلام کمک مالی برای حمایت از آوارگان سوری خودداری کرد و در نبود نمایندگان دولت سوریه ، اعتبار سیاسی این کنفرانس نیز با تردید رو به رو شد. اتحادیه اروپا و سازمان ملل روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته […]

دومین کنفرانس بروکسل درباره سوریه در حالی روز چهارشنبه به پایان رسید که آمریکا از اعلام کمک مالی برای حمایت از آوارگان سوری خودداری کرد و در نبود نمایندگان دولت سوریه ، اعتبار سیاسی این کنفرانس نیز با تردید رو به رو شد. اتحادیه اروپا و سازمان ملل روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته بطور مشترک ریاست کنفرانسی را در بروکسل با عنوان ‘حمایت از آینده سوریه و منطقه’ بر عهده داشتند. در این کنفرانس نمایندگانی از ۵۷ کشور ، ۱۰ سازمان منطقه ای و ۱۹ نهاد سازمان ملل حضور داشتند. شخصیت هایی مانند نخست وزیر لبنان، معاون نخست وزیر ترکیه و وزیران امور خارجه ایران، اردن ، عراق ، عربستان و قطر و نمایندگانی از روسیه ، چین ، آمریکا، ژاپن ، کره جنوبی و همه اعضای اتحادیه اروپا در کنفرانس بروکسل حضور داشتند.

در این کنفرانس، کمک کنندگان بین المللی در مجموع تعهد کمک مالی به میزان ۴٫۴ میلیارد دلار (۳٫۵ میلیارد یورو) برای سال ۲۰۱۸ به سوری ها در داخل سوریه و در کشورهای همسایه جمع آوری کردند اما با خودداری آمریکا از اعلام تعهد کمک مالی، این رقم بسیار پایین تر از هدف مورد انتظار سازمان ملل برای سال ۲۰۱۸ باقی ماند. در این کنفرانس همچنین تعهد کمک مالی ۳٫۴ میلیارد دلار برای سالهای ۲۰۲۰ – ۲۰۱۹ بدست آمد.’مارک لوکاک’ معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی در یک کنفرانس خبری گفت: شماری از کمک کنندگان مهم شامل آمریکا هنوز تعهدی برای کمک مالی برای سال ۲۰۱۸ اعلام نکرده اند.

آمریکا در سالهای گذشته سالانه بیش از یک میلیارد دلار به سوریه و منطقه کمک می کرد که با تصمیم دولت دونالد ترامپ برای قطع کمکهای خارجی ، این مساله متوقف شده است. ترامپ همزمان با بازبینی در سیاست واشنگتن در قبال سوریه ، ارزش چنین کمک هایی را نیز زیر سوال برده است .به گفته لوکاک، نیازهای انسانی در سوریه بسیار بالا است و بیش از ۱۳ میلیون سوری هم اکنون نیازمند کمک انسانی هستند و بیش از ۵٫۶ میلیون سوری در خارج این کشور آواره هستند. این مقام سازمان ملل خواستار کمک های مالی برای کمک و محافظت از خانواده های سوری شد .این درحالی است که طبق آمار دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل ، تنها ۲٫۳ میلیارد دلار یعنی حدود ۲۵ درصد از ۹٫۱ میلیارد دلار مورد نیاز برای کمک های انسانی و توسعه ای در سال ۲۰۱۸ دریافت شده است.

** جلب حمایت سیاسی برای مذاکرات ژنو همزمان با تردید در اعتبار سیاسی کنفرانس

کنفرانس سوریه در بروکسل همچنین فرصتی برای جلب حمایت سیاسی از مذاکرات ژنو در غیاب نمایندگان دولت سوریه بود. روز دوم این کنفرانس در سطح وزیران با نمایش فیلمی از سرگذشت یک دختر ۶ ساله سوری به نام ‘فرح’ آغاز شد که در اردگاهی در اردن زندگی می کند.موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز این کنفرانس در روز چهارشنبه گفت که این دختر سوری کم سن و سال تر از جنگ در سوریه است و اصلا نمی داند زندگی در صلح چیست ؛ فرح به ما یادآوری می کند که چرا اینجا در بروکسل جمع شده ایم. ما برای او و برای همه سوری ها اینجا گرد هم آمده ایم.موگرینی در ادامه گفت: ارائه کمکهای مالی کافی نیست بلکه ما باید جنگ در سوریه را پایان بدهیم. احساس شخصی من این است که ما در سوریه در یک چرخه خشونت گرفتار شده ایم که مدام تکرار می شود. هدف مشترک ما باید پایان دادن به این چرخه خشونت و تنش باشد.

وی تاکید کرد: راه حل این جنگ تنها می تواند از مذاکرات سیاسی معنادار بین طرف های سوری و تحت نظارت سازمان ملل ناشی شود و لازم است که قفل مذاکرات ژنو را باز کنیم. پیشنهاد تشکیل یک کمیته قانون اساسی تحت رهبری سوری ها و با هدایت سازمان ملل در ژنو اکنون باید به واقعیت تبدیل شود.موگرینی تاکید کرد: همه هیات ها نقطه نظرات خود را بیان و تلاش کردند به زمینه مشترکی برسند. مسلما اختلافات در این چند ساعت از میان نرفت و انتظار این را هم نداشتیم اما می توانم بگویم که در چند مورد نقطه نظرات مشترکی داشتیم از جمله اینکه سوریه راه حل نظامی ندارد و باید فرایند سیاسی از سر گرفته شود، داشتن نقش کلیدی سازمان ملل در رهبری این فرایند سیاسی ، و مساله سوم هم ضرورت حمایت از مردم سوریه در داخل این کشور و در کشورهای همسایه است.تلاش اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای کسب حمایت بین المللی از مذاکرات ژنو در حالی بود که با عدم دعوت از دولت سوریه برای شرکت در این کنفرانس و عدم حضور مقام عالی رتبه ای از سوی روسیه ، شکاف در جامعه بین المللی در موضوع سوریه نمایان شد و اعتبار کنفرانس بروکسل نیز با تردید رو به رو شد.

‘ولادیمیر شیزوف’ نماینده روسیه در اتحادیه اروپا که از طرف مسکو در کنفرانس بروکسل حضور داشت، گفت: دعوت نشدن نمایندگان دولت سوریه اشتباه است و باید کسی در این کنفرانس مردم سوریه را نمایندگی می کرد.شیزوف دعوت نشدن از دولت سوریه را نقطه ضعف کنفرانس بروکسل دانست و گفت: این اشتباه است ؛ آنها هم باید دعوت می شدند ، ما درباره پرداختن به نیازهای مردم سوریه صحبت می کنیم بنابراین باید کسی به نمایندگی از مردم سوریه حضور داشته باشد.موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص از پاسخ روشن خودداری کرد و گفت: ما معیارهای مورد نظر برای دعوت را اعلام کرده ایم و معیارها همانند کنفرانس سال گذشته و مورد توافق اتحادیه اروپا و سازمان ملل بوده است و می توانید به آنها رجوع کنید.موگرینی در حاشیه این کنفرانس همچنین گفت: تا زمانی که شاهد یک فرایند سیاسی مستحکم تحت رهبری سازمان ملل نباشیم ، اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی تامین مالی بازسازی را بر عهده نخواهند گرفت.شیزوف نماینده روسیه از این خط مشی اتحادیه اروپا که کشورهای غربی تنها بر کمکهای انسانی متمرکز می شوند و کمکی به بازسازی سوریه نمی کنند تا زمانی که بشار اسد مخالفان را نیز در قدرت سهیم کند ، انتقاد کرد . این در حالی است که غرب قصد دارد از این حربه برای وادار کردن اسد به پذیرش خواسته های گروههای معارض و تروریستی استفاده کند که تا کنون نتیجه ای نداشته است .