ناکامی بزرگ آمریکا در شورای امنیت ؛ قطعنامه ضد ایرانی وتو شد

تکاپوی واشنگتن برای محکوم کردن ایران در قطعنامه جدید سازمان ملل علیه یمن، یک بار دیگر از تلاش های مذبوحانه ای نشان داشت که در پی انحراف افکار عمومی جهانی از فاجعه ای است که ریاض و همپیمانان بین المللی آن در یمن رقم می زنند. امروز دوشنبه (۷ اسفند) قطعنامه تجدید تحریم تسلیحاتی یمن […]

تکاپوی واشنگتن برای محکوم کردن ایران در قطعنامه جدید سازمان ملل علیه یمن، یک بار دیگر از تلاش های مذبوحانه ای نشان داشت که در پی انحراف افکار عمومی جهانی از فاجعه ای است که ریاض و همپیمانان بین المللی آن در یمن رقم می زنند. امروز دوشنبه (۷ اسفند) قطعنامه تجدید تحریم تسلیحاتی یمن در شورای امنیت سازمان ملل، مورد بررسی قرار گرفت؛ قطعنامه ای که آمریکا خواهان محکوم کردن ایران به موجب «کمک تسلیحاتی به حوثی ها» بود اما روسیه با وتو به مخالفت با این قطعنامه پرداخت .نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای تصمیم گیری درباره تمدید تحریم های یمن و ادامه فعالیت کارگروه کارشناسان سازمان ملل در این کشور برگزار شد، پس از وتوی روسیه نسبت به قطعنامه پیشنهادی انگلیس، درباره قطعنامه پیشنهادی روسیه رای گیری کرد.

دو عضو شورای امنیت به پیشنهاد انگلیس رای منفی دادند و چون یکی از آن ها عضو دائم بود، از این رو از اعتبار ساقط شد.این در حالی است که امریکا و انگلیس کوشیده بودند پیش از برگزاری این نشست، نظر مثبت روسیه را به قطعنامه پیشنهادی خود جلب کنند.با رد قطعنامه پیشنهادی انگلیس که البته خود آن ها هم به آن واقف بودند و برای اهداف سیاسی خود خواستار حفظ آن شدند، قطعنامه فنی روسیه مطرح شد که ۱۵ عضو شورا به آن رای مثبت دادند.

در صورتی که این قطعنامه هم رای نمی آورد، تحریم های یمن و ادامه فعالیت کارشناسان با مشکل مواجه می شد.به نظر می رسد به رغم تلاش های آمریکا، در این قطعنامه که پیش نویس اولیه آن از سوی انگلیس و در هماهنگی با واشنگتن و پاریس تهیه شد، نامی از ایران برده نشد.انگلیس پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کرد که در آن ضمن تمدید تسلیحاتی یمن، ایران را به خاطر آنچه ناتوانی در ممانعت از ارسال موشک به حوثی ها خوانده محکوم می کرد. این در حالی است که «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل، روز چهارشنبه (دوم اسفندماه) گفت:« که در پیش‌نویس این قطعنامه به جای هدف قرار دادن ایران، بایستی بر تمدید مأموریت کارگروه یمن تمرکز شود ، و ما به طور کلی طرفدار محکوم کردن کسی نیستیم.»مدتی طولانی است که آمریکایی ها همه ابزارهای خود را به کار گرفته اند تا جمهوری اسلامی ایران را به خاطر آنچه «پشتیبانی تسلیحاتی از حوثی ها» می نامد متهم کنند تا شاید ضمن فرافکنی مسوولیت هایشان در بحران یمن، زمینه های محکومیت کشورمان در سازمان ملل و تحریم های احتمالی علیه تهران را فراهم کنند.با این حال واقعیت های میدانی، فجایع انسانی در حال وقوع در یمن و اشراف روسیه به سیاسی کاری های واشنگتن و ریاض در این کشور، تاکنون مانع از محکومیت ایران در مساله یمن شده است.

**یمن؛ قربانی دخالت های نظامی

تهاجم نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و زیر حمایت آمریکا به یمن که از فروردین ۱۳۹۴ آغاز شد، هنوز هم ادامه دارد. عملیات «طوفان قاطعیت»ی که به زعم «محمد بن سلمان» ولیعهد پادشاه عربستان قرار بود طی چند ماه با بازگرداندن مشروعیت به دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی»، پایان یابد، هنوز هم ادامه دارد. ائتلاف عربی با بیش از سه سال و نیم تهاجم نظامی و تحریم زمینی، دریایی و هوایی این کشور فقیر عربی، فجایع زیادی را در آن رقم زده است.این تهاجم نظامی اما واکنش موشکی نیروهای انصارالله را به همراه داشت. یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آبان ماه امسال فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» در ریاض را هدف شلیک موشک بالستیک خود قرار دادند. پس از آن اهداف دیگری در ریاض و امارات هدف حمله موشکی نیروهای انصارالله قرار گرفت.

ریاض و واشنگتن از همان ابتدا انگشت اتهام خود را به سوی جمهوری اسلامی ایران نشانه گرفتند و ایران را به کمک تسلیحاتی به حوثی ها متهم کردند. از آن پس تلاش بی وقفه ای از سوی عربستان و حامیان بین المللی آن برای محکومیت ایران در مجامع بین المللی به خاطر آنچه «کمک تسلیحاتی به نیروهای انصارالله» خوانده می شود در جریان است؛ تلاشی که همچنان بی نتیجه مانده است.این اتهام در حالی علیه کشورمان مطرح شده که براساس قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل، نیروهای نظامی در یمن (از جمله حوثی ها) از سال ۲۰۱۵ تحت تحریم های تسلیحاتی قرار گرفته اند.

**تلاش های واشنگتن برای فشار بر ایران

پس از حمله موشکی نیروهای مردمی یمن به فرودگاه ریاض، مقام های عربستان رسما ایران را به دست داشتن در این حمله متهم و ادعا کردند این مساله می تواند به عنوان «اعلان جنگ به پادشاهی عربستان» باشد و حق خود دانستند که «در زمان و مکان مناسب به آن واکنش نشان دهند.»این موضع گیری عجولانه عربستان به سرعت مورد حمایت آمریکا قرار گرفت. «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، خواستار «اقدام بین المللی» برای پاسخگو کردن تهران به سیاست هایش در یمن شد و وزارت دفاع آمریکا برای آنچه «فاش کردن نقش ایران در ارسال سامانه موشکی برای شبه نظامیان یمن» خواند، از عربستان تشکر کرد.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با «تحریک آمیز و مخرب» خواندن اتهام های وارد شده، هر گونه دخالت در یمن را رد کرد و آن را ناشی از فرافکنی و درجهت انحراف افکار عمومی از فجایع یمن دانست.تشدید محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن از آن پس، فقیرترین کشور عربی را وارد بحرانی انسانی کرد. گرسنگی، قحطی نبود امکانات پزشکی اولیه و دارو و در نتیجه شیوع بیماری های واگیردار نگرانی های جدی رادر مورد یمن ایجاد کرده است. با این حال عربستان و حامی بین المللی آن همچنان برای انحراف افکار عمومی پروژه اتهام زنی به ایران را دنبال می کنند.نیکی هیلی در آذرماه در سازمان ملل، با نمایش بقایای موشکی که به ریاض شلیک شده، باز هم ادعا کرد ایران در انتقال تسلیحات به شبه نظامیان یمن نقش دارد و تعهدات بین المللی را نقض کرده است.هیلی ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد و گفت آن چه از بررسی بقایای موشک برمی‌آید می‌تواند به عنوان «شواهد انکارناپذیر» نقض تعهدات بین‌المللی ایران و تلاش نافرجام ایران برای لاپوشانی این موارد تلقی شوند.وی گفت موشک شلیک شده به ریاض نشان گروه صنعتی شهید باقری را داشته است.

هیلی برای اثبات ادعای خود به گزارش سازمان ملل استناد کرد؛ گزارشی ۷۹ صفحه ای که در اواخر آبان ماه از سوی کارشناسان سازمان ملل تهیه و در آن ادعا شد بازرسان بقایای راکت ها، تجهیزات نظامی و هواپیماهای بدون سرنشینی را شناسایی کرده اند که «متعلق به ایران بوده و پس از تحریم تسلیحاتی یمن به این کشور وارد شده اند.» در این گزارش آمده است: کارشناسان تصور می کنند که «جمهوری اسلامی ایران بند ۱۴ قطعنامه۲۲۱۶ را نقض کرده است.»در حالی هیلی به این گزارش استناد کرده است که تردیدهای جدی در خصوص راستی و صحت آن وجود دارد. واسیلی نبنزیا در مورد وجود شواهد قانع کننده در گزارش کارشناسان سازمان ملل اظهار تردید کرده است. ایران هم حمایت نظامی شورشیان حوثی و تامین اسلحه آنها را رد می کند و ایالات متحده را به ارایه شواهد «جعلی» در پیوند به این اتهامات متهم کرده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین به تازگی در یادداشتی در روزنامه «‌نیویورک تایمز»، تهران را به پشتیبانی نظامی از نیروهای تندرو در خاورمیانه متهم کرده و مدعی شده که جمهوری اسلامی با ارسال موشک و جنگ‌افزارهای پیشرفته در همه کانون‌های جنگ و بحران در خاورمیانه حضور دارد. او دراین یادداشت خواستار مقابله جامعه جهانی با ایران شده است.حال دور جدیدی از تلاش های آمریکایی ها برای محکوم کردن ایران در جریان تصویب قطعنامه علیه یمن به راه افتاده است. این در حالی است که روسیه با اشراف به مسایل یمن، با محکوم کردن ایران و به عبارتی با فرافکنی های آمریکا مخالف است.سفیر روسیه در سازمان ملل پیشتر از این تاکید کرده بود که ما طرفدار محکوم کردن کسی نیستیم. موضوع قطعنامه یمن است. موضوع قطعنامه تمدید ماموریت کارگروه یمن است نه ایران. برای همین باید اول روی تمدید کار این گروه تمرکز کنیم.روسیه پیش از این هم در جریان تصویب قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت علیه یمن، با این استدلال که انتقال تسلیحات برای همه طرف های درگیر در یمن باید محدود و ممنوع شود، به این قطعنامه رای ممتنع داده بود.و این بار نیز با وتوی روسیه تلاش های انگلیس و آمریکا راه به جایی نبرد.