روحانی در کنفرانس مشترک با اردوغان : ایران و ترکیه در مسیر جدیدی گام گذاشته اند

دکتر ˈ حسن روحانی ˈ رییس جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با ˈرجب طیب اردوغانˈ، نخست وزیر ترکیه در آنکارا گفت: ایران و ترکیه در مسیر جدیدی گام گذاشته و در پی گسترش روابط دو جانبه و همکاری در عرصه های بین المللی هستند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،روحانی […]

دکتر ˈ حسن روحانی ˈ رییس جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با ˈرجب طیب اردوغانˈ، نخست وزیر ترکیه در آنکارا گفت: ایران و ترکیه در مسیر جدیدی گام گذاشته و در پی گسترش روابط دو جانبه و همکاری در عرصه های بین المللی هستند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،روحانی که پس از برگزاری نشست شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور در پایتخت ترکیه با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: این نشست در فضایی صمیمی برگزار شد و دو طرف، در آن دیدگاههای خود را باره مسائل گوناگون مطرح و مورد بررسی قرار دادند.

81194709-5749821

وی با اشاره به دیدارهایش با رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه اظهارداشت : دو کشور قدرتمند ایران و ترکیه مصمم به شراکت راهبردی هستند و در راستای گسترش روابط تجاری، اقتصادی، علمی، فرهنگی در عرصه دوجانبه و منطقه ای به رایزنی های خود ادامه خواهند داد.رییس جمهوری ایران تصریح کرد: تهران و آنکارا تصمیم گرفته اند روابط خود را در بخش انرژی ( گاز ، نفت و برق) و حمل و نقل ( ریلی ، هوایی و زمینی ) توسعه دهند و در این عرصه، با اتصال راه آهن ایران و ترکیه، آبهای جنوب خلیج فارس و دریای عمان به دریای سیاه و مدیترانه وصل خواهد شد.

دکتر روحانی گفت: به منظور گسترش روابط اقتصادی دو کشور، تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاران فراهم خواهد شد و در زمینه توسعه روابط در بخش گردشگری نیز گفت وگوهایی به عمل آمد.وی افزود: در زمینه مسائل منطقه ای و بین المللی نیز به بحث و تبادل نظر پرداختیم که دو طرف در اهداف مشترک تفاهم دارند.رییس جمهوری به گفت وگوهایش با مقامهای ترکیه در باره تحولات عراق، سوریه و شمال افریقا و مباحث بین المللی در بخش هسته ای اشاره کرد و گفت: در این گفت وگوها دو طرف بر منطقه ای عاری از سلاح هسته ای و مبارزه با افراط گرایی و تروریسم تاکید کردند.

رییس جمهوری ایران تصریح کرد: نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور مشاهده می شود. هدف دو کشور در تبادلات تجاری رسیدن به رقم 30 میلیارد دلار است که با تصمیماتی که امروز اتخاذ شد در دو سال آینده این امر امکان پذیر خواهد بود.وی در پاسخ به سووالی در باره جایگاه بخش های انرژی و گردشگری در رسیدن به این هدف در تبادلات تجاری ایران و ترکیه گفت: برای رسیدن به این هدف نیاز داریم تسهیلاتی در زمینه های بانکی، ارتباطات و حمل و نقل ایجاد کنیم و از بخش خصوصی حمایت به عمل آوریم.رییس جمهوری ایران تصریح کرد: ایران آمادگی خود را برای ایجاد زمینه سرمایه گذاری سرمایه گذاران ترک در بنادر جنوب کشورمان و در بخش های انرژی ، حمل و نقل و گردشگری اعلام کرده است.

* ایران و ترکیه متعهد به مبارزه با افراط گرایی و خشونت هستند

وی در باره نقش ترکیه در مبارزه با افراط گرایی و خشونت در منطقه نیز اظهار داشت : دو طرف امروز در باره همکاری در مبارزه با افراط گرایی و خشونت در منطقه به رایزنی پرداختند . دو کشور قدرتمند منطقه معتقد و مصمم و آماده همکاری در این زمینه هستند.دکتر روحانی تصریح کرد: افراط گرایی و خشونت به ضرر تمامی کشورهاست. در گذشته کشورهایی به ویژه کشورهای غربی که به افراط گرایی کمک و یا در این خصوص سکوت کرده اند، اکنون پشیمان شده اند .

وی گفت: ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند و اسلامی منطقه و معتقد به اسلام ˈ رحمانی ˈ هستند و همکاری دو کشور برای جلوگیری و مبارزه با افراط گرایی و خشونت موثر خواهد بود.رییس جمهوری در باره اختلافات دو کشور در باره نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه اظهارداشت: در این خصوص نیز مذاکراتی صورت گرفت و وزرای نفت و انرژی دو کشور برای رسیدن به توافق به مذاکرات خود ادامه خواهند داد.وی افزود: نرخ گاز به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و به این سادگی نیست که بتوان در باره آن قضاوت کرد اما من امیدوارم در شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور در باره چگونگی نرخ گاز ایران به ترکیه به تفاهم برسیم.

* باید به ایجاد دموکراسی در سوریه کمک کنیم

دکتر روحانی در پاسخ به سووال دیگری در باره اختلافات ایران و ترکیه در باره تحولات سوریه گفت: در باره سوریه نیز با مقامات ترکیه گفت وگو کردم. در مورد کشورها جزو اصول راهبردی ما، تابعیت از نظر مردم است. وی تاکید کرد: تصمیم گیرنده نهایی مردم هستند. ما باید به ایجاد دمکراسی در سوریه کمک کنیم و گام نخست برای استقرار صلح و ثبات در سوریه امنیت است.رییس جمهوری افزود: برای ما مهم این است که خونریزی متوقف شود و به همین دلیل، من پس از انتخابات ریاست جمهوری سوریه به ˈ بشار اسد ˈ تبریک گفتم.

* اردوغان: ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند

نخست وزیر ترکیه نیز با بیان اینکه امروز دو دیدار دو جانبه با رییس جمهوری اسلامی ایران داشته و سپس در نشست شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور شرکت کرده است، گفت: تشکیل چنین مکانیسمی از نظر چشم انداز روابط ترکیه و ایران حایز اهمیت است .اردوغان با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند، افزود: ما روابط دیرینه خوبی داریم . بیش از 400 سال است که مرزهای مشترک دو کشور دستخوش تغییری نشده است و اشتراکات فراوان و ارزشهای مشترکی داریم.

وی با تاکید بر اینکه ما می خواهیم روابط دو کشور در ابعاد مختلف توسعه و تعمیق یابد، تصریح کرد: در دیدارهای دو جانبه با آقای روحانی و در نشست شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور موضوعات مهمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.اردوغان گفت: روابط ایران و ترکیه در پی انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری ایران رو به توسعه گذاشته است.وی یادآور شد که انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه در سفر بهمن ماه گذشته او به تهران و تشکیل شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور دو مکانیسم بسیار مهم است که در دوره اخیر برای نهادینه کردن روابط در ابعاد مختلف ایجاد شده است.

نخست وزیر ترکیه گفت که کشورش مصمم است موافقتنامه تجارت ترجیحی را پیش از شروع تعطیلات تابستانی مجلس ملی ترکیه به تصویب برساند.او ابراز امیدواری کرد که ایران نیز این روند را تسریع بخشد و موافقتنامه را به تصویب مجلس برساند تا هرچه زودتر اجرایی شود.نخست وزیر ترکیه در ادامه گفت: در دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر فرایند مناسبات دو کشور ، در باره مسائل منطقه ای ، تحولات عراق، بحران سوریه و مصر نیز مذاکراتی صورت گرفت.اردوغان افزود: وزرای خارجه دو کشور که دبیری شورای عالی همکاریهای راهبردی را عهده دار هستند به گفت و گوهای نزدیک و رایزنی های خود همچنان ادامه خواهند داد.

نخست وزیر ترکیه در خصوص مبادلات تجاری ایران و ترکیه گفت: در 10 سال گذشته حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه با 10 برابر افزایش به 22 میلیارد دلار رسید ولی در سال گذشته تحت تاثیر تشدید تحریم ها علیه ایران، این رقم به حدود 14 میلیارد دلار کاهش یافت اما ما امیدواریم با اجرایی کردن موافقتنامه تجارت ترجیحی دوباره شاهد رشد بیشتر مبادلات تجاری دو کشور باشیم و به هدف 30 میلیارد دلاری برای سال آینده میلادی نزدیک شویم.اردوغان با تاکید بر نقش بخشهای خصوصی دو کشور در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری ابراز امیدواری کرد: نشست فردای روسای جمهوری دو کشور با نمایندگان بخش خصوصی جهشی در این فرایند ایجاد خواهد کرد.

او گفت: هر دو کشور تصمیم جدی دارند که به مذاکرات خود در حوزه حمل و نقل و انرژی ادامه دهند. به همین دلیل، از وزرای انرژی دو کشور خواسته ایم به مذاکرات خود ادامه دهند تا در زمینه نرخ گاز وارداتی ترکیه از ایران به توافق برسند.اردوغان تاکید کرد که اگر ما با صمیمیت و همبستگی لازم و پشتکار توافقات را پیگیری کنیم مشکلات حل خواهد شد و موانع از سر راه توسعه مناسبات برداشته می شود. نخست وزیر ترکیه در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا امیدی به توافق دو طرف در خصوص کاهش نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه وجود دارد؟، گفت: ما از وزرای نفت و انرژی ایران و ترکیه خواسته ایم در این خصوص به مذاکرات خود ادامه دهند. اگر این توافق حاصل شود ما نیز موضوع واردات گاز بیشتر از ایران را بررسی می کنیم. وی خاطرنشان کرد: اگر ما گاز ارزان قیمت از ایران وارد کنیم توان تولید برق ارزان را نیز خواهیم داشت. به همین دلیل، امیدوارم مذاکرات به نتیجه برسد.