ترامپ وبازگشت آمریکا به قرن نوزده!

در تاریخ بشریت فراز و فرود جوامع بشری در جغرافیای سیاسی و انسانی به کرات اتفاق افتاده است.جنگهای خانمانسوز، خشونت های فزاینده سیاسی اجتماعی، ناامنی، قحطی، کشتار دسته جمعی و تروریسم، انحصار طلبی و استثمار واژه هایی کاملا آشنا در اذهان عمومی گشته اند. بسیاری از انسانها درک عینی وشهودی از این واژه ها دارند. […]

در تاریخ بشریت فراز و فرود جوامع بشری در جغرافیای سیاسی و انسانی به کرات اتفاق افتاده است.جنگهای خانمانسوز، خشونت های فزاینده سیاسی اجتماعی، ناامنی، قحطی، کشتار دسته جمعی و تروریسم، انحصار طلبی و استثمار واژه هایی کاملا آشنا در اذهان عمومی گشته اند. بسیاری از انسانها درک عینی وشهودی از این واژه ها دارند. در عین حال همیشه مصلحین و بزرگان ملل مختلف و صلح طلبانی که با نگاه بین المللی خواهان اصلاح امورجوامع بشری هستند در مسیر توسعه عدالت اجتماعی، احترام متقابل ملل، گفتگوی تمدن ها و ….سعی در ایجاد دنیایی زیباتر و عاری از هرگونه خشونت( یا حداقل خشونت) داشته ودارند. در جوامع بشری مکانیزم های متفاوتی برای ا یجاد واعمال حس نوع دوستی وجود دارد وبرآیند آنها در هرجامعه معلول تحرک پذیری آن، عوامل محیطی، انسانی و اجتماعی مختلف است.

امادر این مسیر پرپیچ وخم، گاهابازگشت به گذشته نیز رخ میدهد. مثلا علی رغم تمامی پیشرفت های تاریخی تمدن آمریکا، شاهد انتخاب فردی در مسند ریاست جمهوری آمریکا بودیم که باورهای توسعه اجتماعی و دوراندیشی مردم آمریکا را به چالش کشید. بی شک نقش این کشور بواسطه سلطه رسانه ای ،اقتصادی، علمی، صنعتی و نیز حضور نظامی اش در بخش های مهمی از جهان در تحولات بین المللی غیر قابل انکار است.جامعه آمریکا با انتخاب فردی جاه طلب، تمامیت خواه وفاقد ثبات اخلاقی در اندیشه به دنبال کدام خواستگاه بشر دوستانه بود؟آ

یا جوشش احساسات و نارضایتی عمومی مردم از اوضاع نابسامان اقتصادی، افزایش ناامنی در شهرهای بزرگ، بیکاری فزاینده در شهرهای کوچک و مناطق روستایی و سلب اعتماد از مسولیتن بخاطر وعده های تکراری عمل نشده، عامل اصلی انتخاب آقای تراپ بودیا زیادخواهی نهادینه شده در بعضی ازارکان و سطوح اجتماعی آمریکا با شعارهای ترامپ تطابق داشت؟ آیا نپختگی های سیاسی را میتوان برای بخش قابل توجهی از مردم کشوری مثل آمریکایک فاکتور تاثیر گذار در این انتخاب دانست؟چگونه ممکن است یک جامعه فرهیخته در تلاطم شعارهای آشکارا ایراد دار ایشان غرق شود؟

سخنرانی هایی که در آن تنفر از مسلمانان، توهین به زنان، کینه ورزی نسبت به غیر آمریکایی ها، لزوم تحمیل فرهنگ آمریکایی بر دیگران و… چرا باید این همه مورد تشویق قرارمیگرفت؟بخشی از رای مردم آمریکا به رییس جمهور فعلی در چارچوب رای منفی برای عدم برد رقیب حزب دمکرات قابل تفسیر است.اما با هرتعبیر وتفسیری برخوردهای احساسی و حس برتری جویی آمریکاییان در این مقطع زمانی غیر قابل قبول است مگر آنکه بازگشت جامعه آمریکابه تفکرات استثماری قرن نوزده در حال و هوای امروزی رابپذیریم و خوشبینانه منتظر کسب یک تجربه تلخ دیگر برای این جامعه بزرگ باشیم. آیاشوق عامه مردم آمریکا به توسعه طلبی و رفاه شان( به هرقیمت ولو ایجاد مشکلات زیست محیطی بیشتر برای کره زمین و…) فروکش خواهد کرد؟ نشانه های این فرآیند مثبت در نظر سنجی ها دیده میشود. اما برای رصد نمودن کم و کیف ای فرایند باید بیشتر از این منتظر ماند.

 

محمد تقی منصورکیا