امام خامنه ای : جهان اسلام بخاطر رفتار ظالمانه سعودی فکری اساسی برای مسئله حج کند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت الله الحرام، حج ابراهیمی را مظهر عزت و عظمت امت اسلامی در مقابل زورگویان بین المللی خواندند و با اشاره به حوادث تلخ فاجعه منا، خطاب به دولتها و ملتهای اسلامی تأکید کردند: جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان […]

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت الله الحرام، حج ابراهیمی را مظهر عزت و عظمت امت اسلامی در مقابل زورگویان بین المللی خواندند و با اشاره به حوادث تلخ فاجعه منا، خطاب به دولتها و ملتهای اسلامی تأکید کردند: جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را به درستی بشناسند و به خاطر جنایاتی که در گستره ی جهان اسلام به بار آورده اند، گریبان آنها را رها نکنند و فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله ی حج بکنند.

82218043-70994159

متن این پیام به شرح زیر است: «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم وَ الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللّهُ عَلی سَیّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ وَ صَحبِهِ المُنتَجَبین وَ مَن تَبِعَهُم بِاِحسانٍ اِلی یَومِ الدّین. برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان! موسم حج برای مسلمانان، موسم افتخار و شُکوه در چشم خلایق، و موسم نورانیّت دل و خشوع و ابتهال (1) در برابر خالق است. حج، فریضه ای قدسی و دنیوی و خدایی و مردمی است. از سویی فرمان «فَاذکُرُوا اللّهَ کَذِکرِکُم ءابآءَکُم اَو اَشَدَّ ذِکرًا» (2) و «وَ اذکُرُوا اللّهَ فی اَیّامٍ مَعدوداتٍ» (3) و از سویی خطابِ «اَلَّذی جَعَلناهُ لِلنّاسِ سَوآءَنِ العاکِفُ فیهِ وَالباد» (4) ابعاد بی انتها و متفاوت آن را روشن میسازد. در این فریضه ی بی نظیر، امنیّت زمان و مکان همچون نشانه ای آشکار و ستاره ای درخشان، دل انسانها را آرامش میبخشد و حج گزار را از محاصره ی عوامل ناامنی که از سوی ستمگران سلطه گر، همواره آحاد بشر را تهدید کرده است بیرون میکشد و لذّت ایمنی را در دوره ای معیّن به او میچشاند.

حجّ ابراهیمی که اسلام به مسلمانان هدیه کرده است، مظهر عزّت و معنویّت و وحدت و شُکوه است؛ عظمت امّت اسلامی و اتّکاء آنان به قدرت لایزال الهی را به رخ بدخواهان و دشمنان میکِشد و فاصله ی آنان را با منجلاب فساد و حقارت و استضعافی که زورگویان و قلدران بین المللی بر جوامع بشری تحمیل میکنند، برجسته میسازد. حجّ اسلامی و توحیدی، مظهر «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» (5) است؛ جایگاه برائت از مشرکان و الفت و وحدت با مؤمنان است. آنان که حج را به یک سفر زیارتی ـ سیاحتی فروکاسته و دشمنی و کینه ی خود با ملّت مؤمن و انقلابی ایران را در زیر عنوان «سیاسی کردن حج» پنهان ساخته اند، شیطانهایی خُرد و حقیرند که از به خطر افتادنِ مطامع شیطان بزرگ، آمریکا، به خود میلرزند. حکّام سعودی که امسال صدّ عن سبیل اللّه و المسجد الحرام کرده (6) و راه حجّاج غیور و مؤمن ایرانی به خانه ِی محبوب را بسته اند، گمراهانی روسیاهند که بقای خود بر اریکه ی قدرت ظالمانه را در دفاع از مستکبران جهانی و هم پیمانی با صهیونیسم و آمریکا و تلاش برای برآوردن خواسته ی آنان میدانند و در این راه از هیچ خیانتی روی گردان نیستند.

اکنون قریب یک سال از حوادث مُدهش (7) منا میگذرد که در آن، چند هزار نفر در روز عید و در لباس احرام، در زیر آفتاب و با لب تشنه، مظلومانه جان باختند؛ اندکی پیش از آن در مسجدالحرام نیز جمعی در حال عبادت و در طواف و نماز به خاک و خون کشیده شدند. حکّام سعودی در هر دو حادثه مقصّرند؛ این چیزی است که همه ی حاضران و ناظران و تحلیلگران فنّی بر آن اتّفاقِ نظر دارند؛ و گمانِ عمدی بودن حادثه نیز از سوی برخی صاحب نظران مطرح شد. تعلّل و کوتاهی در نجات مجروحان نیمه جانی که جان شیفته و دل مشتاق آنان در عید قربان با زبان ذاکر و ترنّم آیات الهی همراه بود، نیز قطعی و مسلّم است. مردان قسیّ القلب و جنایت کار سعودی آنان را با جان باختگان، در کانتینرهای دربسته محبوس ساختند و به جای درمان و کمک یا حتّی رساندن آب به لبان تشنه ی آنان، آنها را به شهادت رساندند. چند هزار خانواده از کشورهای گوناگون عزیزان خود را از دست دادند و ملّتهای آنان داغدار شدند. از جمهوری اسلامی نزدیک به پانصد نفر در میان شهدا بودند.

دل خانواده ها همچنان مجروح و داغدار است و ملّت همچنان غمگین و خشمگین است. حکّام سعودی به جای عذرخواهی و پشیمانی و تعقیب قضائیِ مقصّران مستقیمِ این حادثه ی هولناک، با نهایت بی شرمی و وقاحت، حتّی از تشکیل هیئت حقیقت یاب بین الملل اسلامی نیز سر باز زدند؛ به جای ایستادن در جایگاه متّهم، در جایگاه مدّعی ایستادند و دشمنیِ دیرین خود با جمهوری اسلامی و با هر پرچم برافراشته ی اسلام در مقابله با کفر و استکبار را با خباثت و سَبُک سریِ بیشتر آشکار ساختند. بوقهای تبلیغاتی آنان اعم از سیاستمدارانی که رفتار آنان در برابر صهیونیست ها و آمریکا ننگ جهان اسلام است، تا مفتیان ناپرهیزکار و حرام خواری که آشکارا برخلافِ کتاب و سنّت فتوا میدهند، تا پادوهای مطبوعاتی که حتّی وجدان حرفه ای هم مانع دروغ سازی و دروغ گویی آنان نیست، تلاش بیهوده میکنند که جمهوری اسلامی را در محروم سازی حجّاج ایرانی از حجّ امسال، متّهم نشان دهند.

حکّام فتنه انگیزی که با تشکیل و تجهیز گروه های تکفیری و شرور، دنیای اسلام را گرفتار جنگهای داخلی و قتل و جرح بی گناهان کرده اند و یمن و عراق و شام و لیبی و برخی دیگر از کشورها را به خون آغشته اند؛ سیاست بازانِ از خدا بی خبری که دست دوستی به رژیم اشغالگر صهیونیست داده و چشم بر رنج و مصیبت جانکاه فلسطینیان بسته اند و دامنه ی ظلم و خیانت خود را تا شهر و روستای بحرین گسترده اند؛ حاکمان بی دین و بی وجدانی که فاجعه ی بزرگ منا را پدید آورده و با نام خادمان حرمین، حریم حرم امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کرده اند، اکنون از سیاسی نشدن حج دَم میزنند و دیگران را به گناهان بزرگی که خود مرتکب شده یا تسبیب (8) کرده اند، متّهم میکنند.

آنان مصداق کامل بیان روشنگر قرآن کریمند که فرمود: وَ اِذا تَوَلّیٰ سَعیٰ فِی الاَرضِ لِیُفسِدَ فیها وَ یُهلِکَ الحَرثَ وَ النَّسلَ وَ اللّهُ لا یُحِبُّ الفَساد * وَ اِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ اَخَذَتهُ العِزَّةُ بِالاِثمِ فَحَسبُه و جَهَنَّمُ وَ لَبِئسَ المِهاد». (9) امسال نیز بنا بر گزارشها، علاوه بر صدّ (10) حجّاج ایرانی و برخی ملّتهای دیگر، حجّاج دیگر کشورها را در محدوده ی کنترل های نامعهود (11) با کمک دستگاه های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داده و خانه ی امن الهی را برای همه ناامن کرده اند. جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را بشناسند و واقعیت هتّاک و بی ایمان و وابسته و مادّی آنان را بدرستی درک کنند؛ باید به خاطر جنایاتی که در گستره ی جهان اسلام به بار آورده اند، گریبان آنها را رها نکنند؛ باید به خاطر رفتار ظالمانه ی آنان با ضیوف (12) الرّحمان، فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله ی حج بکنند.

کوتاهی در این وظیفه، آینده ی امّت اسلامی را با مشکلات بزرگ تری مواجه خواهد ساخت. برادران و خواهران مسلمان! امسال جای حجّاج مشتاق و بااخلاص ایرانی در مراسم حج خالی است، ولی آنان با قلبهای خود حاضر و در کنار حاجیان از سراسر جهان و نگران حال آنان هستند، و دعا میکنند که شجره ی ملعونه ی طواغیت نتوانند گزندی به آنان برسانند. برادران و خواهران ایرانیِ خود را در دعاها و عبادتها و مناجاتهای خود یاد کنید و برای رفع گرفتاری ها از جوامع اسلامی و کوتاه شدن دست مستکبران و صهیونیست ها و سرسپردگان آنها از امّت اسلامی دعا کنید. اینجانب یاد شهدای منا و مسجدالحرام در سال گذشته و شهدای مکّه در سال 66 (13) را گرامی میدارم و از خدای عزّوجلّ برای آنان طلب مغفرت و رحمت و علوّ درجات میکنم و با سلام به حضرت بقیّةالله اعظم (روحی له الفداء) دعای مستجاب آن بزرگوار را برای اعتلای امّت اسلامی و نجات مسلمانان از فتنه و شرّ دشمنان طلب مینمایم. و باللّه التّوفیق و علیه التُّکلان

سیّدعلی خامنه ای

آخر ذی القعده 1437 12/ شهریور ماه/95»

1. تضرّع

2. سوره ی بقره، بخشی از آیه ی 200؛ «…همان گونه که پدران خود را به یاد می آورید، یا با یادکردنی بیشتر، خدا را به یاد آورید…»

3. سوره ی بقره، بخشی از آیه ی 203؛ « و خدا را در روزهای معیّن یاد کنید…»

4. سوره ی حج، بخشی از آیه ی 25؛ «…که آن را برای مردم، اعم از مقیم در آنجا و بادیه نشین، یکسان قرار دادیم…»

5. سوره ی فتح، بخشی از آیه ی 29؛ «…برکافران سختگیر و با همدیگر مهربان…»

6. بازداشتن از راه خدا و مسجد الحرام

7. هراس انگیز

8. باعث شدن، موجب شدن

9. سوره ی بقره، آیه ی 205 و206؛ « و چون برگردد [یا ریاستی یابد] کوشش میکند که در زمین فساد نماید و کشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهکاری را دوست ندارد. چون به او گفته شود «از خدا پروا کن»، نخوت او را به گناه کشاند. پس جهنّم برای او بس است، و چه بد بستری است.»

10. بازداشتن، مانع شدن

11. غیر متداول، غیر معمول

12. میهمانان

13. فاجعه ی جمعه ی خونین مکّه، نمونه ای دیگر از خصومتهای آمریکا است که در روز 9 مرداد 1366 (6 ذی الحجّه 1407 ق) در موسم حج و پس از مراسم برائت از شرک و مشرکین، توسّط حکّام رژیم آل سعود روی داد و ضمن هتک حرمت آن حرم امن الهی، نزدیک به چهارصد ایرانی و غیرایرانی – که اکثراً زنان بودند – به شهادت رسیدند و چندین برابر این تعداد نیز مجروح شدند.