نوری المالکی: ائتلاف ملی عراق باید نقش خود را بازیابد

نخست وزیر سابق عراق و رهبر گروه پارلمانی ائتلاف ‘دولت قانون’ و دبیر کل حزب الدعوه اسلامی عراق و یکی از قطب های مهم ائتلاف ملی مهمترین فراکسیون در پارلمان این کشور تاکید کرد که ائتلاف ملی باید نقش خود را در روند سیاسی بازیابد. ‘نوری المالکی’ که خودش از موسسین ائتلاف ملی است،افزود: شرایطی […]

نخست وزیر سابق عراق و رهبر گروه پارلمانی ائتلاف ‘دولت قانون’ و دبیر کل حزب الدعوه اسلامی عراق و یکی از قطب های مهم ائتلاف ملی مهمترین فراکسیون در پارلمان این کشور تاکید کرد که ائتلاف ملی باید نقش خود را در روند سیاسی بازیابد.

82117209-70805103

‘نوری المالکی’ که خودش از موسسین ائتلاف ملی است،افزود: شرایطی که الان ائتلاف ملی دارد، قابل قبول نیست و به وظایفی که بر عهده دارد عمل نکرده است، برهمین اساس معتقدیم که ائتلاف باید نقش خود را در روند سیاسی بازیابد. قطب های سه گانه مهم ائتلاف ملی شامل مجلس اعلا، حزب الدعوه و جریان صدر در پی مسئله اصلاحات دولتی از اواخر سال 2015 دچار اختلاف نظر شدند که این اختلافات بر سر تغییر کلی یا جزیی کابینه حیدر العبادی تشدید شد. بعد از جلسه جنجالی پارلمان در 30 آوریل 2016، پارلمان عراق به دو طیف تحول خواه و قانونمند تقسیم شد که این دو طیف پارلمانی، عرف سنتی فراکسیون ها و جریان های سیاسی را که قبلا بر پایه اقوام و ادیان بود در هم شکستند. براساس این شکل جدید سیاسی، اعضا و گروه های سیاسی ائتلاف ملی به خاطر اختلاف نظرات برخی در طیف تحول خواه و عده ای نیز در طیف قانونمند جای گرفتند و به بیان مواضع شدید سیاسی علیه همدیگر مشغول شدند که همین امر ائتلاف ملی را دچار ضعف کرد. ائتلاف ملی بعد از چند هفته از این اختلافات توانست جلسات خود را از سرگیرد اما هنوز به رغم ادامه این جلسات، اختلاف سیاسی بین اعضای ائتلاف ملی حل و فصل نشده و ضعف دیدگاه مشترک سیاسی درباره تحولات داخلی اخیر بین آنها دیده می شود.

نوری المالکی بر ضرورت کنار گذاشتن اختلافات تاکید کرد و گفت: ‘معتقدم با توجه به مسئولیت ها و وظایفی که بر عهده ائتلاف ملی است، باید خود را بازیابد، زیرا این شرایط غیرقابل قبول است و کوتاهی در انجام وظایف محوله، به شمار می آید.’ دبیر کل حزب الدعوه اسلامی عراق از طرح دیدگاه هایی برای تجدید نظر در ساز و کار ائتلاف ملی خبر داد و گفت: نظرات و دیدگاه هایی درباره تجدید نظر در ساختار ائتلاف ملی به عنوان یک نهاد سیاسی با ضوابط و شرایط و تعهدات ویژه مطرح شده است. وی تاکید کرد: نمی توان پذیرفت که یک نفر خود را منتسب به این نهاد سیاسی بداند و در عین حال به تعهدات و دستورالعمل های آن پایبند نباشد و خارج از چارچوب کلی ائتلاف، اظهار نظر و رفتار کند. وی خواستار تقویت نهاد ائتلاف ملی شد و گفت که ائتلاف باید یک نهاد قوی باشد که قادر به رویارویی با چالش هاست. نوری المالکی تاکید کرد که این مجموعه عوامل باعث تضعیف ائتلاف در برهه اخیر شده بود و با مراجعه و بازنگری می توان اشتباه ها را برطرف و نقاط ضعف را معالجه کرد. نخست وزیر سابق عراق در جلسه اخیری که سفارت جمهوری اسلامی تدارک دیده بود، به همراه دیگر اعضای ائتلاف حاضر شد و همگی با صراحت و صادقانه دیدگاه های خود را در خصوص چگونگی تقویت ائتلاف ملی بیان کردند. ‘ابراهیم الجعفری’ رییس ائتلاف ملی که در این جلسه حضور داشت، بعد از شنیدن همه دیدگاه ها، در سخنانی نسبت به آینده ائتلاف ابراز امیدواری کرد.