روحانی: تهران و دهلی نو برای ایجاد صلح در منطقه همکاری اطلاعاتی می کنند

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: تهران و دهلی نو در زمینه مسایل سیاسی و ارتباطات اطلاعاتی روابط نزدیک تری را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه دنبال می کنند. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک که با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست […]

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: تهران و دهلی نو در زمینه مسایل سیاسی و ارتباطات اطلاعاتی روابط نزدیک تری را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه دنبال می کنند. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک که با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر هند برگزار شد، به نارندرا مودی برای سفر به تهران خوش آمد گفت و افزود: مناسبات ایران و هند همواره حائز اهمیت بوده و امروز این روابط می تواند به نفع دو ملت و کل منطقه باشد.

82084716-70744552

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت ثبات و امنیت منطقه به ویژه در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و سایر کشورها و معضل مهم، تروریسم در منطقه تصمیم گرفته شد تا دو کشور در زمینه مسایل سیاسی و ارتباطات اطلاعاتی روابط نزدیک تری را برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و همچنین در مبارزه با تروریست دنبال کنند. رئیس جمهوری تصریح کرد: این سفر که در شرایط پسابرجام و پساتحریم انجام شده زمینه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور را بیش از گذشته مهیا کرده است. روحانی ادامه داد: روابط اقتصادی دو کشور می تواند بسیار گسترده تر از گذشته باشد و امروز در تصمیمات مسئولین اجرایی دو کشور تصمیم بر این گرفته شد که روابط دو کشور از حالت تجاری بین دو طرف به روابط اقتصادی جامع دو کشور تبدیل شود. وی خاطرنشان کرد: وقتی بحث روابط اقتصادی دو کشور مطرح می شود به مفهوم منطقه ما (ایران و کشورهای اطراف) با جمعیت 400 میلیون نفر و کشور هندوستان با یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت است.

رئیس جمهوری همچنین گفت: با توجه به شرایط انرژی در ایران و معادن بسیار قوی در هندوستان و وجود بندرهای راهبردی مثل چابهار ما می توانیم در صنایع مختلف از جمله آلمینیوم ، فولاد و پتروشیمی با یکدیگر همکاری های مشترک داشته باشیم. روحانی افزود: با سرمایه گذاری هندوستان در توسعه بندر چابهار و تجهیز آن و همچنین اعتباراتی که برای بندر چابهار از طرف این کشور مدنظر است، چابهار می تواند تبدیل به یک نماد بزرگ همکاری بین دو کشور بزرگ ایران و هندوستان شود. وی ادامه داد: ‌چابهار به عنوان مبداء دالان ترانزیتی بین جنوب و شرق و جنوب و شمال خواهد بود و با اتمام راه آهن چابهار و زاهدان و سپس زاهدان و سرخس این بندر می تواند به نقطه اتصالی بین کشورهای مختلف از جمله هندوستان با افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: با توجه به نقش بانک ها در روابط اقتصادی دو کشور امروز بحث های بسیار مهمی درمورد نحوه ساماندهی روابط بین بانک ها به بحث وبررسی پرداختیم که امیدواریم در آینده نزدیک تسهیلات بانکی بیش از گذشته شرایط را برای روابط اقتصادی وسیع تر بین دو کشور مهیا و آماده کند. روحانی یادآور شد: با توجه به پیشرفت کشور هندوستان در فناورهای نو و های تک بویژه در زمینه آی. سی.تی، بیوتکنولوی، نانوتکنولوژی و هوافضا امروز تصمیم گرفتیم روابط دو کشور در فناوری های نو، دانشگاه ها و پارک های علمی و فناوری توسعه یابد. وی موضوع گردشگری را از محورهای گفت و گو با نخست وزیر هند بیان کرد و اظهارداشت:با توجه به اشتراکات فراوانی که بین دو ملت وجود دارد و علاقه به زبان های دو کشور و کرسی های زبان فارسی و هندی در هندوستان و ایران تصمیم گرفته شد روابط تهران – دهلی نو در زمینه گردشگری توسعه یابد. به گزارش ایرنا، نخست وزیر هند که عصر یکشنبه در صدر هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد تهران شد صبح امروز (دوشنبه) در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران و هند امروز در حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و نارندرا مودی 12 سند همکاری در بخش های مختلف امضا کردند.