انفجار مهیب در پایتخت ترکیه با 28کشته و 61مجروح

انفجار مهیب خودرو بمب گذاری شده در مرکز شهر آنکارا پایتخت ترکیه در نزدیکی مقر ستاد فرماندهی ارتش 28 کشته و 61 مجروح بر جای گذاشت.  این انفجار روز چهارشنبه و موقع خروج پرسنل نظامی ترکیه از محل کارشان رخ داد که به گفته منابع نظامی و امنیتی ترکیه و همچنین منابع خبری ، تاکنون […]

انفجار مهیب خودرو بمب گذاری شده در مرکز شهر آنکارا پایتخت ترکیه در نزدیکی مقر ستاد فرماندهی ارتش 28 کشته و 61 مجروح بر جای گذاشت.  این انفجار روز چهارشنبه و موقع خروج پرسنل نظامی ترکیه از محل کارشان رخ داد که به گفته منابع نظامی و امنیتی ترکیه و همچنین منابع خبری ، تاکنون 28 نفر دراین انفجار کشته و 61 نفر مجروح شده اند.

81968647-70531087

نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بامداد پنجشنبه ، آخرین شمار تلفات این انفجار را 28 نفر و شمار زخمی ها را 61 نفر اعلام کرد. وی تصریح کرد: حالت فوق العاده امنیتی در آنکارا ادامه دارد. محمد قلیچدار استاندار آنکارا تایید کرد که انفجار در اتوبوس سرویس نظامیان با حمله یک خودروی حامل بمب صورت گرفته است. رسانه های ترکیه محل وقوع انفجار را میدان مرکزی ‘قزل آی’ آنکارا اعلام کردند. احمد داواوغلو نخست وزیر ترکیه سفر خود به بروکسل را به خاطر این انفجار به تعویق انداخته است. انفجار زمانی رخ داد که در کاخ ریاست جمهوری ترکیه نشست امنیتی تشکیل شده بود.

محمد موذن اوغلو وزیر سلامت (بهداشت و درمان) ترکیه نیز لحظاتی پس از انفجار؛ شمار تلفات را 21 نفر و زخمی ها را 60 نفر اعلام کرده بود. او گفت که این ارقام رسمی نیست و وزارت کشور آمار رسمی را خواهد داد. ستاد فرماندهی ارتش ترکیه نیز اعلام کرد، در لحظه ای که سرویس حامل نظامیان در چراغ قرمز توقف کرده بود، مورد حمله قرار گرفته است. به دنبال این انفجار ، حالت فوق العاده در آنکارا ایجاد شده است. پلیس تدابیر امنیتی شدیدی را در محوطه وقوع انفجار اتخاذ کرده و از طرفی هم تحقیقات در خصوص چگونگی وقوع این انفجار ادامه دارد. برخی منابع خبری نیز گزارش دادند که دولت ترکیه ، به حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) دراین انفجار مظنون است. تاکنون هیچ گروه و تشکیلاتی این حمله را برعهده نگرفته است.

** نخستین واکنش رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نخستین واکنش خود درمورد این انفجار بدون اشاره به نام گروه خاصی تاکید کرد که ترکیه حق دفاع مشروع از خود را محفوظ دارد. او گفت: تروریستها و کسانی که از تروریستها به عنوان آلت دست استفاده می کنند، صبر ترکیه را امتحان می کنند. اردوغان که قرار بود به جمهوری آذربایجان برود، سفر خود را به خاطر انفجار آنکارا لغو کرده است و الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز با ارسال پیامی به همتای ترک خود، کشته شدن تعدادی از نظامیان این کشور را به دولت و ملت ترکیه تسلیت گفت. نخست وزیر ترکیه نیز که سفرش به بروکسل را به خاطر این انفجار به تعویق انداخته است گفت: ترکیه به هیچ وجه در مقابل این حملات و تهدیدات تروریستی عقب نخواهد نشست با عزم راسخ به مبارزه با تروریسم ادامه خواهند داد.

**کارشناسان: تروریست ها قلب دولت ترکیه را هدف گرفتند

کارشناسان ترکیه می گویند، تروریستها با انفجار خودرو بمبگذاری شده در نزدیکی مقر ستاد فرماندهی ارتش، فرماندهی نیروی هوایی و دریایی و مجلس ملی ترکیه، قلب دولت را هدف گرفتند. گزارش های ضد و نقیضی در خصوص چگونگی وقوع این انفجار در محلی که به محله دولت در آنکارا مشهور است و در واقع قلب دولت محسوب می شود، منتشر شده است. چند تن از نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق ترکیه که با شنیدن انفجار از مجلس به محل حادثه که در نزدیکی ساختمان مجلس قرار دارد، رفته اند، به شبکه خبرترک گفته اند چهار دستگاه اتوبوس سرویس حامل پرسنل نظامی در این انفجار تخریب شده است که دو اتوبوس سرویس خالی از پرسنل بوده است. به گفته آنها فقط یکی از سرویس ها پر از نظامیان بوده است. دقایقی بعد از انفجار ، پلیس خیابانهای منتهی به محل حادثه را بست و بالگردهای نیروهای امنیتی از طریق هوا اقدام به پروازهای تجسسی کردند. در همین حال احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه که امشب قصد سفر به بروکسل را داشت، برنامه خود را لغو کرده و در جلسه ی امنیتی که اکنون در نهاد ریاست جمهوری به ریاست رجب طیب اردوغان تشکیل شد، شرکت کرد.

منطقه ای که انفجار رخ داده همواره تحت کنترل شدید امنیتی است و این مساله ای است که رسانه های ترکیه در گفت و گو با کارشناسان ضعف های امنیتی در این خصوص را به چالش می کشند. عبدالله آغار افسر بازنشسته جنگ ویژه در گفت و گو با شبکه خبرترک گفت: این حمله نشان می دهد تروریست ها به طور مستقیم ارتش ترکیه را هدف گرفته اند. به گفته او خانه های سازمان افسران ارشد ترکیه نیز در همین نزدیکی است و گویا تروریست ها خواسته اند با حمله به یکی از مناطقی که شدیدا تحت کنترل است، به ارتش ترکیه زهر چشم نشان دهند. او در گمانه زنی در خصوص اینکه چه گروههایی می توانند این حمله را انجام داده باشند، گفت: هر گروه تروریستی می تواند این کار را بکند ولی در وهله اول پ.ک.ک و داعش به نظر می رسد.