دور دوم نشست گفتگوهای “سوریه” در وین به روز شنبه 23 آبان موکول شد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دور دوم نشست سوریه با حضور نمایندگان 17 کشور از جمله ایران به روز شنبه 23 آبان موکول شد. به گزارش ایرنا به نقل ازبی.بی.سی، وزارت خارجه آمریکا افزود : در این نشست که با هدف پایان دادن به بحران سوریه برگزار می شود ، علاوه بر «جان کری» وزیر […]

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دور دوم نشست سوریه با حضور نمایندگان 17 کشور از جمله ایران به روز شنبه 23 آبان موکول شد. به گزارش ایرنا به نقل ازبی.بی.سی، وزارت خارجه آمریکا افزود : در این نشست که با هدف پایان دادن به بحران سوریه برگزار می شود ، علاوه بر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، نمایندگان سازمان ملل متحد واتحادیه اروپا نیز حضور می یابند. قراراست دور تازه تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه، درادامه نشست یک روزه پیشین باشد که روز 8 ابان در وین برگزار شد .

81832072-70290793

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است وزیر خارجه امریکا دراین مذاکرات، دیدارهایی دوجانبه وچندجانبه با نمایندگان کشورهای حاضر ازجمله عربستان، ترکیه، روسیه و ایران خواهد داشت. هدف ازبرگزاری این مذاکرات، تلاش برای رسیدن به چارچوبی برای ایجاد زمینه توافق برای آتش بس درسوریه و تشکیل دولتی انتقالی اعلام شده است که به جنگ داخلی در این کشور پایان دهد. واشنگتن و کشورهای عرب متحدش خواهان برکناری «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به عنوان بخشی ازراه حل بحران هستند اما مسکو وتهران با پشتیبانی ازحکومت دمشق می گویند سرنوشت رئیس جمهوری سوریه باید به رای مردم آن کشور گذاشته شود.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگئی لاوروف» همتای روس او روز دوشنبه در اظهارنظرهایی جداگانه بر تداوم حمایت کشورهای خود ازحکومت سوریه تاکید کردند. ظریف در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه بلژیک درتهران گفت: «درباره اجلاس آتی وین، دو موضوع مهم دردستور کار است، یکی تعیین گروه های تروریستی وتوافق درباره نحوه ادامه کار.» به گفته ظریف، «مبارزه با تروریسم یک وظیفه بین المللی است اما تعیین سرنوشت مردم سوریه وظیفه مردم سوریه است وما می توانیم تسهیل کننده باشیم، نه تعیین کننده.» سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز روز دوشنبه هشدار داد که دور تازه مذاکرات سوریه نباید به شکل ساده انگارانه بر درخواست کناره گیری بشار اسد متمرکز باشد. لاوروف پیشنهاد کرد که درعوض تمرکز این مذاکرات باید بر رسیدن به اجماع درباره این موضوع باشد که چه کسی نماینده مخالفان حکومت سوریه است وچه کسی باید بنیادگرا محسوب شود. وزیرخارجه روسیه همچنین خواهان افزایش مشارکت کنندگان درمذاکرات وین شد وگفت پس از نشست آتی، سازمان کنفرانس اسلامی واتحادیه عرب نیز باید دعوت شوند.

ازآغاز بحران سوریه وشکل گیری مداخله چند کشورغربی و عربی علیه این کشور، ایران و روسیه با همگرایی کامل منطقه ای وارائه ابتکار حل سیاسی این بحران، قطع حمایت های خارجی ازتروریسم ضد سوری ومذاکرات سوری سوری را تنها راه پیش رو اعلام کرده اند. کشورهای ضد سوریه به ویژه آمریکا که از پنج سال پیش با هرگونه مذاکره برای حل سیاسی این بحران مخالفت می کردند وبه حمایت های خود ازتروریست ها وگروه های مسلح ادامه می دادند، ازچندی قبل که همکاری نظامی دمشق ومسکو دربمباران مواضع تروریست ها به ویژه داعش آغاز شد، درتنگنای سیاسی قرار گرفتند. رد درخواست رسمی کشورهای اردوگاه ضد سوری برای قطع بمباران های ضد تروریستی توسط روسیه وتاکید برگسترش آن وهمچنین سفر ناگهانی وازپیش اعلام نشده چند هفته گذشته «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به مسکو ومذاکره با «ولادیمیر پوتین»که در آن رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد به حمایت های خود ازدولت سوریه ادامه می دهد، سبب شد آمریکا و متحدانش پیشنهادهای مسکو و تهران را برای آغاز مذاکرات بپذیرند. شبد